zwiń
0.0.0 w/s określenia zasad udzielania dotacji cel... Wersja od:

UCHWAŁA Nr II/13/2018

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 4 grudnia 2018 r.

w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na zadania służące ochronie powietrza w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi realizowanego na terenie Gminy Drużbice, w latach 2018-2019

Na podstawie art.  18 ust. 2 pkt 15, art.  40 ust. 1 i  art. 41 ust. 1 ustawy z  dnia 8 marca 1990 r. o  samorządzie gminnym (Dz. U. z  2018 r. poz. 994, poz. 1000, poz. 1349, poz. 1432) i  art. 403 ust. 5 ustawy z  dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z  2018 r. poz. 799, poz. 650,poz. 1356) Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:

§1. Określa zasady udzielania dotacji celowej na  zadania służące ochronie powietrza w  ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej w  Łodzi realizowanego na  terenie Gminy Drużbice, sposób rozliczania dotacji oraz  sposób jej kontroli, zgodnie z  załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza  się Wójtowi Gminy Drużbice.

§3. Traci moc uchwała Nr XXXVIII/396/2018 Rady Gminy Drużbice z dnia 15 października 2018r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na zadania służące ochronie powietrza w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi realizowanego na terenie Gminy Drużbice, w latach 2018-2019 (Dz. Urzęd. Woj. Łódz. z 2018r. poz. 5892).

§4. Uchwała wchodzi w  życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w  Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Drużbice

mgrPiotr Kociołek

ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr II/13/2018

Rady Gminy Drużbice

z dnia 4 grudnia 2018 r.

Regulamin udzielania dotacji celowej, na  zadania służące ochronie

powietrza w  ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II Wojewódzkiego Funduszu OchronyŚrodowiska i  Gospodarki Wodnej w  Łodzi realizowanego na  terenie Gminy Drużbice, w  latach 2018-2019

§1. Ilekroć w  regulaminie jest mowa o:

1) Zadaniu – rozumie  się przez to likwidację lokalnego źródła ciepła, tj. indywidualnej kotłowni, pieców, palenisk, kotłowni, zasilających kilka budynków lub kotłowni osiedlowej, opalanego paliwem stałym oraz  ich zastąpienie przez źródło o  wyższej niż dotychczas sprawności wytwarzania ciepła (w tym pompy ciepła oraz  paleniska i  palniki), spełniające wymagania emisyjne określone przez właściwy organ;

2) Gminie – rozumie  się przez to Gminę Drużbice;

3) Urzędzie – rozumie  się przez to Urząd Gminy Drużbice;

4) Odbiorcy końcowym – rozumie się przez to: osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe - korzystające z dofinansowania wyłącznie za pośrednictwem Gminy Drużbice i realizujące przedsięwzięcia w budynkach/lokalach mieszkalnych, które dysponują tytułem prawnym do nieruchomości, na której znajduje się budynek, wynikającym z prawa własności, prawa użytkowania wieczystego, ograniczonego prawa rzeczowego lub stosunku zobowiązanego;

5)  Wniosku - rozumie się przez to wniosek o udzielenie dotacji składany przez odbiorcę końcowego do Urzędu Gminy Drużbice;

6) Deklaracji - rozumie  się przez to pisemne oświadczenie odbiorcy końcowego określające chęć udziału w  Programie, które wpłynęło do Urzędu, zawierające m.in. podstawowe informacje o  starym źródle ciepła, nowym źródle ciepła i  kosztach kwalifikowanych;

7)   Budynku mieszkalnym – rozumie  się przez to budynek służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, którego co najmniej 50% powierzchni użytkowej przeznaczone jest na  cele mieszkaniowe;

8) Lokalu mieszkalnym – rozumie  się przez to wydzielony trwałymi ścianami w  obrębie budynku zespół izb przeznaczonych na  stały pobyt ludzi, który wraz z  pomieszczeniami pomocniczymi służy zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych, i  którego co najmniej 50% powierzchni użytkowej przeznaczone jest na  cele mieszkaniowe;

9) Wykonawcy – rozumie się przez to podmiot, któremu zlecono wymianę źródła ciepła;

10) Trwałej likwidacji – rozumie  się przez to demontaż oraz  usunięcie lokalnych wysokoemisyjnych źródeł ciepła z  budynku/lokalu mieszkalnego potwierdzone odrębnym protokołem. W przypadku gdy  ww. źródło ciepła stanowi wyposażenie budynku/lokalu trwale związane z  podłożem lub ścianą, przez trwałą likwidację rozumie  się również odcięcie od przewodów kominowych, poprzez zamurowanie wlotów kominowych i  paleniska, które uniemożliwi dalsze korzystanie.

11) Starym źródle ciepła – rozumie  się przez to indywidualną kotłownię lub palenisko węglowe, kotłownię zasilającą kilka budynków, kotłownię osiedlową, opalane paliwem stałym w  budynku przeznaczonym na  cele mieszkaniowe;

12) Nowym źródle ciepła – rozumie  się przez to:

a) fabrycznie nowy kocioł opalany paliwem stałym (węgiel, biomasa w  tym drewno) spełniający następujące warunki:

- posiadający dokument świadczący o  spełnieniu wymogów tzw. „klasy 5” oraz  „ekoprojektu” wydany przez akredytowaną jednostkę zgodnie z  wymogami określonymi w  Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i  Finansów z  dnia 1 sierpnia 2017 r. w  sprawie wymagań dla  kotłów na  paliwo stałe (Dz.U. z  2017 r. poz. 1690) oraz  Uchwale Sejmiku Województwa Łódzkiego Nr XLIV/548/17 z  dnia 24 października 2017 r. w  sprawie wprowadzenia na  obszarze województwa łódzkiego ograniczeń w  zakresie eksploatacji instalacji, w  których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. Łódź. z  2017 r. poz. 4549),

- posiadający automatyczny podajnik paliwa,

- nie posiadający rusztu awaryjnego ani elementów umożliwiających jego zamontowanie,

- stosowane paliwo musi być zgodne z  wymogami określonymi w  Uchwale Nr XLIV/548/17 Sejmiku Województwa Łódzkiego z  dnia 24 października 2017r. „w sprawie wprowadzenia na  obszarze województwa łódzkiego ograniczeń w  zakresie eksploatacji instalacji, w  których następuje spalanie paliw”,

- zgodny z  innymi aktualnie obowiązującymi normami i  regulacjami prawnymi,

b) fabrycznie nowy kocioł na  gaz,

c) fabrycznie nowy kocioł na  olej opałowy,

d) pompę ciepła,

e) instalację ogrzewania elektrycznego;

13) Kosztach kwalifikowanych – rozumie  się przez to wydatki poniesione przez odbiorcę końcowego od dnia zawarcia umowy do dnia złożenia wniosku o  rozliczenie dotacji celowej, udokumentowane w  postaci zapłaconych faktur lub rachunków, które obejmują:

a) koszty zakupu i  montażu fabrycznie nowych urządzeń do produkcji energii, w  tym ze  źródeł odnawialnych, wraz z  systemem odprowadzania spalin i  niezbędnym oprzyrządowaniem,

b) koszty demontażu istniejących instalacji i  urządzeń,

c) koszty wykonania lub modernizacji wewnętrznej instalacji c.o. lub c.w.u w  zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania systemu;

14) Umowie - rozumie  się przez to umowę podpisaną pomiędzy odbiorcą końcowym a  Gminą, o której mowa w art. 250 ustawy o finansach publicznych;

15) Funduszu – rozumie  się przez to Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej w  Łodzi;

16) Programie – rozumie  się przez to „Program Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II” Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej w  Łodzi opublikowany na  stronie internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej w  Łodzi;

17)   Efekcie ekologicznym – rozumie  się przez to sumę korzyści dla  środowiska, wynikających z  realizacji Zadania, w  tym redukcji emisji do atmosfery pyłów PM 2,5 oraz  PM 10, CO2, NOx, benzeno-a-pirenu;

18)   Efekcie rzeczowym – rozumie  się przez to dokonanie likwidacji starych wysoce emisyjnych źródeł ciepła i  zastąpienie ich przez nowe zgodne z  wymogami programu w  ilości wskazanej we  wniosku o  udzielenie dotacji;

19)   Trwałości zadania – rozumie  się przez to obowiązek utrzymania przez odbiorcę końcowego efektów rzeczowych i  ekologicznych zrealizowanego zadania, polegających w  szczególności na:

- nie zbywaniu środków trwałych, których zakup/wytworzenie zostały objęte dotacją ze  środków Funduszu,

- utrzymaniu efektu ekologicznego,

- nie poddawaniu zadania istotnej zmianie mającej wpływ na  jego charakter, cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów, a  w konsekwencji do braku możliwości finansowania zadania;

20) Terminie zakończenia zadań – rozumie  się przez to datę protokołu zbiorczego potwierdzającego zakończenie realizacji zadania przez wszystkich odbiorców końcowych o  terminie nie późniejszym niż 31.08.2019r.

§2. 1. Regulamin określa sposób udzielania dotacji celowej ze  środków budżetu Gminy zwanej dalej dotacją na  realizację zadania w  latach 2018-2019.

2. Celem zadania jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, w  szczególności pyłów PM 2,5, PM 10 oraz  emisji CO2 w  strefach, w  których występują przekroczenia dopuszczalnych norm jakości powietrza w  rozumieniu Rozporządzenia Ministra Środowiska z  dnia 24 sierpnia 2012 r. w  sprawie poziomów niektórych substancji w  powietrzu (Dz.U. z  2012r. poz. 1031), poprzez dofinansowanie zadań, polegających na  wymianie źródła ciepła oraz  wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii w  budynkach i  lokalach mieszkalnych na  terenie Gminy Drużbice.

3. Zadanie jest zbieżne z  dokumentami statutowymi Funduszu, a  w szczególności:

a) zasadami udzielania pomocy finansowej ze  środków Funduszu,

b) treścią Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II,

c) instrukcją rozliczania kosztów zadania dofinansowanego ze  środków Funduszu w  ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II, uchwaloną przez Zarząd Funduszu.

4. O dotację celową mogą ubiegać  się odbiorcy końcowi zdefiniowani w  § 1 pkt 4 regulaminu.

5. Dotacja nie jest udzielana na zadania realizowane w budynkach/lokalach mieszkalnych, w których jest lub będzie prowadzona działalność gospodarcza lub wynajmowane są lub będą pomieszczenia o powierzchni przekraczającej 50% powierzchni użytkowej tego budynku. W pozostałych przypadkach dofinansowanie ulega proporcjonalnemu pomniejszeniu.

§3. 1. Realizacja zadania może nastąpić dopiero po zawarciu umowy.

2. Dotacja dla  danego odbiorcy końcowego na  daną nieruchomość może zostać udzielona tylko raz.

3. Dotacja może zostać udzielona wyłącznie na  dofinansowanie kosztów kwalifikowanych zadania.

4. Dotacja nie jest udzielana na pokrycie kosztów przeznaczonych na  ten sam cel finansowanych z  innych środków publicznych niż objęte regulaminem (zakaz tzw. podwójnego finansowania).

5. Dotacją mogą zostać objęte jedynie nowe urządzenia, które zostały wykonane fabrycznie i  zamontowane po raz pierwszy, spełniające normy i  dopuszczone do użytkowania na  terenie Polski.

§4. 1. Dotacja może zostać udzielona w  wysokości do 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych zadania, określonych w  § 1 pkt 12 i  nie może przekraczać limitów określonych w § 4  ust. 2 - 4.

2. Dla źródeł ciepła o  mocy do 40 kW kwota maksymalnego dofinansowania do kosztów kwalifikowanych zadania wynosi:

a) dla  kotłowni gazowej, olejowej 12 000 zł,

b) dla  ogrzewania elektrycznego 10 000 zł,

c) dla  kotłowni na  biomasę 12 000 zł,

d) dla  kotłowni węglowej (węgiel kamienny) 6 500 zł,

e) dla  pompy ciepła z  powietrznym wymiennikiem ciepła 12 000 zł,

f) dla  pompy ciepła z  gruntowym wymiennikiem ciepła 15 000 zł.

3. Dla źródeł o  mocy wyższej niż 40 kW kwota maksymalnego dofinansowania do kosztów kwalifikowanych zadania wyznaczona jest przez wskazany powyżej limit dla  źródeł o  mocy do 40 kW powiększony o  podane poniżej kwoty za  każdy kW powyżej 40 kW:

a) dla  kotłowni gazowej, olejowej 400,00 zł/kW,

b) dla  ogrzewania elektrycznego 300,00 zł/kW,

c) dla  kotłowni na  biomasę 500,00 zł/kW,

d) dla  kotłowni węglowej (węgiel kamienny) 250,00 zł/kW,

e) dla  pompy ciepła z  powietrznym wymiennikiem ciepła 1 000,00 zł/kW,

f) dla  pompy ciepła z  gruntowym wymiennikiem ciepła 1 200,00 zł/kW.

Wskaźnik „zł/kW” oblicza  się w  stosunku do maksymalnej mocy znamionowej instalowanego źródła ciepła.

4. Kwota dofinansowania nie może przekroczyć 20 tys. zł w  przypadku inwestycji realizowanych przez osoby fizyczne a  w przypadku inwestycji realizowanych przez pozostałych odbiorców końcowych w  budynkach wielorodzinnych kwoty 6 tys. zł na  każdy lokal mieszkalny.

5. Pozostałe koszty inwestycji stanowią wkład własny odbiorcy końcowego.

6. Podatek VAT nie może stanowić kosztów zadania jeżeli odbiorcy końcowemu przysługuje prawo do jego odliczenia.

7. Okres kwalifikowalności kosztów realizacji zadania obejmuje czas od dnia zawarcia umowy do 31.08.2019 r.

§5. 1. W zależności od wielkości środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu wymiany źródeł ciepła, dotacji udziela się odbiorcy końcowemu, który złożył w Urzędzie Gminy Drużbice wniosek o udzielenie dotacji, w terminie do 31.05.2019, z zastrzeżeniem ust.2.

2. Kompletne i prawidłowo wypełnione wnioski o udzielenie dotacji rozpatrywane będą w następującej kolejności:

1) w pierwszej kolejności rozpatrywane będą wnioski złożone przez odbiorców końcowych, którzy w terminie do 05.06.2018r. wyrazili chęć wzięcia udziału w programie poprzez złożenie deklaracji uczestnictwa;

2) w drugiej kolejności rozpatrywane będą wnioski złożone przez odbiorców końcowych, którzy wyrazili chęć wzięcia udziału w programie poprzez złożenie deklaracji uczestnictwa w terminie po 05.06.2018r.;

3) w trzeciej kolejności rozpatrywane będą wnioski złożone przez odbiorców końcowych, którzy nie złożyli deklaracji uczestnictwa.

3. Wniosek o udzielenie dotacji zawiera:

1) imię, nazwisko, PESEL, adres, numer telefonu odbiorcy końcowego, lokalizację zadania planowanego do realizacji, dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (w przypadku wspólnoty mieszkaniowej dokumentem stanowiącym o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości jest tytuł prawny posiadany przez każdego członka wspólnoty w odniesieniu do lokalu wchodzącego w skład określonej nieruchomości oraz uchwała wspólnoty mieszkaniowej w sprawie zgody na wymianę ciepła);

2) opis likwidowanego źródła ciepła: rodzaj źródła ciepła, rodzaj używanego paliwa, roczne zużycie paliwa;

3) opis planowanego do zainstalowania nowego źródła ciepła: rodzaj źródła ciepła, roczne zużycie paliwa;

4) planowany termin realizacji inwestycji;

5) planowane koszty realizacji inwestycji;

6) oświadczenie o:

a) możliwości/braku możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT,

b) konieczności/braku konieczności uzyskania pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót,

c) możliwości/braku możliwości podłączenia budynku/lokalu mieszkalnego, w którym będzie realizowana inwestycja do miejskiej sieci ciepłowniczej lub do sieci gazowej,

d) braku finansowania inwestycji z innych źródeł,

e) nieprowadzeniu w budynku/lokalu mieszkalnym działalności gospodarczej,

f) zapoznaniu się i akceptacji zasad udzielania dotacji.

4. Datą złożenia wniosku jest data wpływu dokumentu do Urzędu Gminy Drużbice.

5. Złożenie wniosku nie jest jednoznaczne z udzieleniem dotacji.

6. Odbiorca końcowy może działać przez pełnomocnika.

7. Urząd zawiadomi telefonicznie odbiorcę końcowego o przyznaniu mu dotacji oraz o terminie i miejscu podpisania umowy.

8. Niestawienie się odbiorcy końcowego w miejscu i terminie, o którym mowa w ust. 7 uznaje się za jego rezygnację z dotacji, o ile przed upływem wyznaczonego terminu odbiorca końcowy nie wystąpi o jego zmianę.

9. Dotacja udzielana jest na podstawie umowy zawieranej w formie pisemnej.

10. Odbiorca końcowy zobowiązuje się do realizacji zadania zgodnie z postanowieniami umowy.

§6. Po wykonaniu zadania odbiorca końcowy przedkłada Gminie wniosek o rozliczenie dotacji, stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały wraz z dokumentami takimi jak:

1) potwierdzenie, że wyboru wykonawców zadania lub dostawców dóbr i usług dokonano z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji, przejrzystości i jawności, wraz z zestawieniem co najmniej dwóch ofert, na podstawie których dokonano wyboru;

2) oryginały faktur lub rachunków wystawionych na odbiorcę końcowego dokumentujących poniesienie kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania wraz z dowodami zapłaty, z których w sposób jednoznaczny wynika, z jakiego tytułu i jakiego dokumentu (faktury lub rachunku) dotyczyła płatność. Faktura lub rachunek powinna zawierać w szczególności nazwę towaru lub usługi wykonanej w ramach zadania, w przypadku instalacji kotła powinna być podana informacja o rodzaju i maksymalnej mocy znamionowej zainstalowanego kotła. Faktury lub rachunki wraz z dowodami zapłaty zostaną zwrócone odbiorcy końcowemu po rozliczeniu dotacji. W rozliczeniu uwzględnione będą tylko faktury lub rachunki wystawione na odbiorców końcowych realizowanego zadania, które zostały w całości zapłacone na rachunek bankowy wykonawcy/dostawcy w okresie kwalifikowania wydatków;

3) protokoły odbiorów wystawione przez wykonawców realizujących zadanie (w przypadku robót budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane winny być one podpisane przez inspektora nadzoru inwestorskiego – data i podpis i pieczątka imienna. Jeżeli ww. protokół zawiera wykaz usterek, których usunięcie warunkuje przekazanie inwestycji do eksploatacji, do rozliczenia należy również załączyć protokół potwierdzający ich usunięcie),

4) wymagane prawem decyzje administracyjne lub dokument potwierdzający skuteczne zgłoszenie robót budowlanych;

5) dokument świadczący o spełnieniu wymogów tzw. „klasy 5” oraz „ekoprojektu” wydany przez akredytowaną jednostkę zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe (Dz.U. z 2017 r. poz. 1690) oraz Uchwale Sejmiku Województwa Łódzkiego Nr XLIV/548/17 z dnia 24 października 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa łódzkiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. Łódź. z 2017 r. poz. 4549);

6) dokumentacja fotograficzna przedstawiająca stan przed i po zrealizowaniu zadania;

7) inne dokumenty (np. opinia kominiarska, wyjaśnienia).

§7. 1. Gminie przysługuje prawo kontroli faktycznego wykonania inwestycji.

2. Kontrola, o której mowa w ust. 1 obejmuje:

1) prawidłowość wykorzystania dotacji celowej;

2) trwałą likwidację starego kotła na paliwo stałe i użytkowanie urządzenia grzewczego objętego dofinansowaniem jako podstawowego źródła ciepła w budynku;

3) weryfikację nieuprawnionych modyfikacji kotła umożliwiających spalanie odpadów (np. dorobiony dodatkowy ruszt),

4) weryfikację faktur zakupu paliwa w zakresie zgodności z parametrami paliwa dopuszczonymi przez producenta kotła w dokumentacji techniczno-ruchowej urządzenia, w tym możliwość pobrania i zbadania parametrów próbki paliwa.

3. Kontrolę, o której mowa w ust. 1, przeprowadzają upoważnieni przez Wójta Gminy Drużbice pracownicy Urzędu Gminy w Drużbicach.

4. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach podpisany przez pracowników, o których mowa w ust. 3 oraz Wnioskodawcę.

5. Protokół kontroli powinien zawierać:

a) datę i miejsce sporządzenia,

b) informację, czego dotyczy dotacja celowa,

c) imię i nazwisko (nazwę) podmiotu kontrolowanego,

d) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę,

e) opis dokonanych ustaleń faktycznych,

f) wnioski pokontrolne,

g) dane o liczbie egzemplarzy protokołów,

h) podpisy podmiotu kontrolowanego i osób przeprowadzających kontrolę.

§8. Zasady i tryb zwrotu dotacji określają szczegółowo art. 252 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

ZAŁĄCZNIK Nr 2 do Uchwały Nr II/13/2018

Rady Gminy Drużbice

z dnia 4 grudnia 2018 r.

Wniosek o  rozliczenie dotacji celowej na  wykonanie zadania służącego ochronie powietrza w  ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji -edycja II Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej w  Łodzi realizowanego w  Gminie Drużbice, w  latach 2018-2019

Data zawarcia umowy…………………

Numer umowy…………………………..

Beneficjenci (Nazwisko i  imię):

1) ……………………

2) ……………………

3) ……………………

4) ……………………

5) ……………………

Pełnomocnik (Nazwisko i  imię): …………………………..


I.   Informacje o  zrealizowanym zadaniu

1. Zlikwidowane węglowe źródła ciepła (zaznaczyć właściwe):

[      ]  Kocioł węglowy starej generacji szt.: ………..

[      ]  Kocioł węglowy automatyczny nowej generacji szt.: ………..

[      ]  Paleniska węglowe (piece kaflowe, piece wolnostojące, kuchnie węglowe itp.) szt.: ………..

[      ]  Kotłownie lokalne szt.: ………..

[      ]  Inne źródła (podać rodzaj i  ilość): …………………………………………………………….

Łączna moc likwidowanego źródła: …….kW.

2. Rodzaj zainstalowanego nowego źródła ciepła (zaznaczyć właściwe):

[      ]  Kocioł automatyczny nowej generacji na  węgiel kamienny (klasa 5),

[      ]  Kocioł na  gaz ziemny

[      ]  Ogrzewanie elektryczne

[      ]  Kocioł na  olej opałowy

[      ]  Kocioł na  gaz ciekły

[      ]  Pompa ciepła

[      ]  Kocioł na  biomasę

Moc zainstalowanego źródła ciepła: …….. kW.


II.   Załączniki:

Dokumenty potwierdzające prawidłową realizację zadania:

1. Protokoły odbiorów wystawione przez wykonawców realizujących Zadanie. (w przypadku robót budowlanych w  rozumieniu ustawy Prawo budowlane winny być one podpisane przez inspektora nadzoru inwestorskiego - data, podpis i  pieczątka imienna. Jeżeli ww. protokół zawiera wykaz usterek, których usunięcie warunkuje przekazanie inwestycji do eksploatacji, należy dołączyć również protokół potwierdzający ich usunięcie) – Data dokumentu:…………………

2. Wymagane prawem decyzje administracyjne lub dokument potwierdzający skuteczne zgłoszenie robót budowlanych - Data dokumentu: ……………….

3. Dokument świadczący o  spełnieniu wymogów tzw. „klasy 5” oraz  „ekoprojektu” wydany przez akredytowaną jednostkę zgodnie z  wymogami określonymi w  Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i  Finansów z  dnia 1 sierpnia 2017 r. w  sprawie wymagań dla  kotłów na  paliwo stałe (Dz.U. z  2017 r. poz. 1690) oraz  Uchwale Sejmiku Województwa Łódzkiego Nr XLIV/548/17 z  dnia 24 października 2017 r. w  sprawie wprowadzenia na  obszarze województwa łódzkiego ograniczeń w  zakresie eksploatacji instalacji, w  których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. Łódź. z  2017 r. poz. 4549)

4. Dokumentacja fotograficzna przedstawiająca stan przed  i  po zrealizowaniu zadania

5. Potwierdzenie, że wyboru Wykonawców zadania lub Dostawców dóbr i usług dokonano z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji, przejrzystości i jawności, wraz z zestawieniem co najmniej dwóch ofert, na podstawie których dokonano wyboru.

6. Inne dokumenty (wymienić jakie):


.. ...............................................................................................................................................................................

.. ...............................................................................................................................................................................

.. ...............................................................................................................................................................................

7. Dokumenty (oryginały) potwierdzające poniesienie kosztów kwalifikowanych wraz z  dowodami zapłaty zgodnie z  poniższym wyliczeniem:

Lp. Rodzaj kosztów*) Wystawca faktury

Nr faktury/

rachunku

Data wystawienia

dd-mm-rrrr

Kwota brutto

Uwagi
Łącznie koszty realizacji Zadania:
Miejscowość, dnia: Podpis:

*) Należy wpisać kod:

A – koszty zakupu i  montażu fabrycznie nowych urządzeń do produkcji energii, w  tym ze  źródeł odnawialnych, wraz z  systemem odprowadzania spalin i  niezbędnym oprzyrządowaniem,

B – koszty demontażu istniejących instalacji i  urządzeń,

C – koszty wykonania lub modernizacji wewnętrznej instalacji c.o. lub c.w.u. w  zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania systemu

Uzasadnienie

Ustawa z  dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z  2018 r. poz. 799, poz. 650,poz. 1356) umożliwia udzielanie dotacji celowej ze  środków stanowiących dochody budżetów gmin lub budżetów powiatów, pochodzących z  opłat za  korzystanie ze  środowiska i  administracyjnych kar pieniężnych, na  finansowanie lub dofinansowanie inwestycji służących ochronie środowiska i  gospodarce wodnej:

1) podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w  szczególności:

a) osobom fizycznym,

b) wspólnotom mieszkaniowym,

c) osobom prawnym,

d) przedsiębiorcom;

2) jednostkom sektora finansów publicznych, będącym gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zgodnie z  art. 403 ust. 5 w/w ustawy rada gminy albo  rada powiatu w  drodze uchwały określa zasady udzielania dotacji celowej na  finansowanie lub dofinansowanie inwestycji służących ochronie środowiska i  gospodarce wodnej. Zasady te obejmują w  szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz  tryb postępowania w  sprawie udzielania dotacji i  sposób jej rozliczania.

Niniejsza uchwała określa zasady udzielania dotacji celowej na  zadania służące ochronie powietrza w  ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej w  Łodzi. Jest również wymagana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej w  Łodzi jako jeden z  elementów wniosku składanego przez Gminę w  celu uzyskania środków finansowych na  realizację Programu Ograniczania Niskiej Emisji.

Całość środków finansowych przeznaczonych na  dotację celową dla  Beneficjentów Końcowych pochodzić będzie ze  środków uzyskanych z  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej w  Łodzi.

Przedmiotowa uchwała zastępuje uchwałę Nr XXXVIII/396/2018 Rady Gminy Drużbice z dnia 15 października 2018r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na zadania służące ochronie powietrza w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji - edycja II Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi realizowanego na terenie Gminy Drużbice, w latach 2018-2019 (Dz. Urzęd. Woj. Łódz. z 2018r. poz. 5892), która była przedmiotem posiedzenia Kolegium Izby w dniu 28.11.2018r.. Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi w piśmie z dnia 27.11.2018r. znak WA-003/Ł/44/2018 wskazała ewentualne naruszenie prawa w w/w uchwale polegające na: nieokreśleniu przez Radę Gminy Drużbice trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji, w szczególności w zakresie wniosku o udzielenie dotacji i trybu jego złożenia oraz oceny złożonych wniosków, przekroczeniu przez zakresu delegacji ustawowej w związku ze zdefiniowaniem pojęcia "wykonawcy", nałożeniem na odbiorców końcowych obowiązku działania przez wspólnego pełnomocnika, ustalenia zasad płatności za wykonane usługi, wprowadzeniem postanowienia modyfikującego przypisy ustawy o finansach publicznych regulujące zwrot dotacji.

W proponowanym projekcie uchwały uwzględnione zostały uwagi RIO przedstawione zarówno w piśmie, jak i podczas spotkania w sprawie uchwały, które odbyło się dnia 28.11.2018r. oraz wskazane w rozmowach telefonicznych prowadzonych z osobą nadzorującą Gminę Drużbice.

Ze względu na fakt, iż wprowadzane zapisy nie wpływają na krąg podmiotowy ujęty w uchwale nie jest konieczne opiniowanie projektu uchwały przez Urzędu Ochrony Konkurencji i  Konsumentów oraz  Ministerstwo Rolnictwa i  Rozwoju Wsi.

Zgodnie z  art.  221 ust. 1 ustawy z  dnia 7 sierpnia 2009 r. o  finansach publicznych (Dz. U. z  2017 r.,poz. 2077) podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i  niedziałające w  celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z  budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na  cele publiczne, związane z  realizacją zadań tej jednostki, a  także na  dofinansowanie inwestycji związanych z  realizacją tych zadań

Z kolei zgodnie z  art.  221 ust. 4 ustawy o  finansach publicznych tryb postępowania o  dzielenie dotacji na  inne zadania niż określone w  ustawie, o  której mowa w  ust. 2, sposób jej rozliczania oraz  sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w  drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na  uwadze zapewnienie jawności postępowania o  udzielenie dotacji i  jej rozliczenia.

W związku z  powyższym podjęcie przedmiotowej uchwały stało  się konieczne