zwiń
0.0.0 w/s zaopiniowania Regulaminu Organizacyjneg... Wersja od:

ZARZĄDZENIE Nr 0050.82.2020

WÓJTA GMINY DRUŻBICE

z dnia 26 czerwca 2020 r.

w sprawie zaopiniowania Regulaminu Organizacyjnego Gminnej Biblioteki Publicznej w Drużbicach

Na podstawie art.30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz.713) w związku z art. 13 ust.3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz.194), na wniosek Kierownika Gminnej Biblioteki Publicznej w Drużbicach zarządza:

§1. Pozytywnie zaopiniować Regulamin Organizacyjny Gminnej Biblioteki Publicznej w Drużbicach, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§2. Wykonanie Zarządzenia powierza się Kierownikowi Gminnej Biblioteki Publicznej w Drużbicach.

§3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega opublikowaniu w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wójt Gminy Drużbice

mgrTomasz Głowacki

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

GMINNEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ

W DRUŻBICACH

Regulamin organizacyjny zwany dalej „Regulaminem”, jest wewnętrznym aktem prawnym określającym strukturę organizacyjną Gminnej Biblioteki Publicznej w Drużbicach, jej zakres działania, a także zakres obowiązków i odpowiedzialności wszystkich osób w niej zatrudnionych – bez względu na podstawę prawną zatrudnienia.


I.  POSTANOWIENIE OGÓLNE

§1.

1. Gminna Biblioteka Publiczna w Drużbicach zwana dalej „GBP” utworzona jest na mocy: ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach ( t.j. Dz. U. Z 2019 r. poz.1479), Ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu o prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. Z 2020 r. Poz. 194), ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. Z 2019 r.poz. 506 z późn. zm.), Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Drużbicach nadanego uchwałą Nr XXVII/202/2006 Rady Gminy Drużbice z dnia 31 lipca 2006 roku z późn. zm.

2. Użyte w regulaminie sformułowania lub skróty oznaczają:

1. GBP – Gminna Biblioteka Publiczna w Drużbicach

2. regulamin – regulamin organizacyjny GBP

3. orkiestra – Gminna Orkiestra Dęta „Suchcice i okolice”

4. zespół – Zespół Ludowy „Ale Babki”

5. Kierownik – Kierownik GBP

6. główny księgowy – główny księgowy GBP

7. osoba zatrudniona – osoba zatrudniona w GBP na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej

§2.

1. GBP jest gminną, samorządową instytucją kultury prowadzącą wielokierunkową działalność w zakresie rozwijania i zaspakajania potrzeb czytelniczych, informacyjnych, integracyjnych, i kulturalnych mieszkańców oraz upowszechnianie wiedzy, nauki, kultury i promocji Gminy Drużbice.

2. Nadzór nad działalnością GBP w zakresie określonym przepisami prawa, sprawuje Wójt Gminy Drużbice.

3. GBP w Drużbicach posiada osobowość prawną i jest wpisana do Rejestru Instytucji Kultury Gminy Drużbice pod numerem 1, prowadzonego przez Organizatora.

4. Organizator zapewnia GBP warunki niezbędne do prowadzenia działalności i rozwoju oraz utrzymania obiektów, w których działalność jest prowadzona.

§3.

1. Terenem działania Gminnej Biblioteki Publicznej jest Gminna Drużbice.

2. GBP znajduje się w Drużbicach w budynku nr 20.

3. Siedzibą Młodzieżowej Orkiestry Dętej „Suchcice i Okolice”, która wchodzi w skład struktury organizacyjnej GBP, jest budynek stanowiący własność Gminy Drużbice w Suchcice Nr 61( umowa użyczenia nr 157/2010).


II.  PRZEDMIOT I ZAKRES DZIAŁANIA GBP

§4.

Gminna Biblioteka Publiczna w Drużbicach realizuje następujące zadania:

1. obsługa biblioteczna dla mieszkańców gminy, jak również osób czasowo przebywających na jej terenie. Służy rozwijaniu i zaspakajaniu potrzeb czytelniczych i informacyjnych mieszkańców gminy, upowszechnianiu wiedzy i nauki, rozwojowi kultury

2. rozwijanie i zaspakajanie potrzeb kulturalnych, rozrywkowych społeczeństwa oraz tworzenie warunków dla rozwijania amatorskiego ruchu artystycznego i popieranie inicjatyw społecznych. W tym celu współdziała ze stowarzyszeniami, fundacjami i innymi podmiotami działającymi w sferze kultury

3. rozwój czynnego uczestnictwa społeczeństwa w kulturze, rozbudzenie zainteresowań i potrzeb kulturalnych

4. organizowanie działalności rozrywkowej i imprez kulturalnych

5. realizacja zadań zleconych przez Wójta Gminy Drużbice.


III.  GOSPODARKA FINANSOWA GBP

§5.

GBP prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla instytucji kultury.

§6.

GBP jest finansowana z budżetu Gminy Drużbice, z darowizn, dotacji celowych i innych źródeł.

§7.

GBP może pobierać opłaty w szczególności za:

1. usługi bibliograficzne, reprograficzne

2. niezwrócone w terminie egzemplarze książek

3. uszkodzenie lub zniszczenie materiałów bibliotecznych

4. wynajem lokalu świetlicy wiejskiej w Drużbicach Kolonia będącej w użyczeniu GBP

§8.

Podstawą gospodarki finansowej GBP jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Kierownika, uwzględniający wysokość dotacji Organizatora.


IV.  STRUKTURA ORGANIZACYJNA BIBLIOTEKI

§9.

Na czele Biblioteki stoi Kierownik, powołany przez Wójta Gminy Drużbice.

§10.

1. W strukturze organizacyjnej GBP wyróżnia się następujące osoby i jednostki:

1. kierownik, któremu jako zwierzchnikowi służbowemu podlegają zatrudnieni pracownicy oraz osoby świadczące czynności na podstawie umów cywilnoprawnych

2. biblioteka

3. Gminna Orkiestra Dęta "Suchcice i Okolice"

4. Zespół Ludowy "Ale Babki"

5. Klub Seniora

2. GBP zarządza następującymi obiektami:

1. Świetlica Wiejska w Drużbicach

2. Budynek w Suchcicach – po byłej Szkole Podstawowej

§11.

Zadaniem wszystkich osób zatrudnionych w GBP jest upowszechnianie czytelnictwa, działalności kulturalnej i integracyjnej poprzez inicjowanie i organizowanie różnorodnych przedsięwzięć i branie udziału przy ich organizacji.

§12.

1. biblioteką zarządza i reprezentuje ją na zewnątrz Kierownik powołany przez Wójta Gminy Drużbice

2. Kierownik GBP jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy

3. Kierownik składa w imieniu GBP oświadczenie woli, w tym zaciąganie zobowiązań i zarządzanie mieniem GBP, zgodnie z obowiązującymi przepisami

4. Kierownik działając zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność

5. ustalanie rocznego planu pracy GBP i kontrolowanie jego wykonania

6. czuwanie nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materiałowymi

7. zatrudnianie, awansowanie i zwalnianie pracowników

8. przygotowywanie i wprowadzanie zarządzeń, instrukcji i regulaminów wewnętrznych Biblioteki, wydawanie poleceń służbowych

9. tworzenie strategii rozwoju

10. opracowywanie programów i planów działalności Biblioteki

11. sprawozdawczość i kontrola finalna

12. ustalanie zamierzeń i wytycznych z Urzędem Gminy

13. określanie kompetencji podległych pracowników oraz zakresów ich czynności

14. nadzorowanie przestrzegania przez pracowników GBP Statutu, Regulaminu Organizacyjnego i innych zarządzeń wewnętrznych

15. sprawowanie kontroli zarządczej w GBP

16. przyjmowanie skarg i wniosków

17. kierownik GBP określa również zasady przepływu informacji, kontaktów ze środowiskiem i użytkownikami oraz dba o budżet, bazę i sprzęt biblioteczny

18. w trakcie nieobecności Kierownika spowodowanej urlopem lub absencją chorobową, obowiązki jego z wyłączeniem spraw w zakresie zatrudniania pracowników i wynagradzania pełni pracownik posiadający stosowne upoważnienie

19. wszyscy pracownicy GBP podlegają bezpośrednio Kierownikowi GBP

§13.

1. realizacja całokształtu prac związanych z gromadzeniem, opracowaniem, udostępnianiem, selekcją i zabezpieczaniem zbiorów

2. prowadzenie rejestrów, protokołów przybytków, ubytków i ksiąg inwentarzowych

3. troska o dobór księgozbioru, jego zabezpieczenie i utrzymanie w należytym stanie

4. udostępnianie i zwracanie książek, materiałów bibliotecznych

5. poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie czytelników do świadomego wyboru książek

6. indywidualne formy pracy z czytelnikiem, poradnictwo i przysposobienie czytelnicze

7. pomoc czytelnikom w korzystaniu z katalogów, bibliografii i innych informacji o zbiorach

8. rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży poprzez pomoc w doborze książek według indywidualnych uzdolnień, zainteresowań i wrażliwości artystycznej

9. statystyka pracy bibliotecznej

10. organizacja udostępniania książek ludziom chorym, starym i niepełnosprawnym

11. organizacja i popularyzacja czytelnictwa na terenie gminy

12. planowanie, sprawozdawczość i odpowiedzialność materialna

13. udział w szkoleniach, konferencjach i naradach bibliotecznych

14. podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wiedzy ogólnej przez samokształcenie

15. prowadzenie czytelni komputerowej

16. przeprowadzanie skontrum księgozbioru

17. zapewnienie czytelnikom dostępu do internetowych zasobów poprzez elektroniczny katalog na stronie internetowej Biblioteki oraz katalogów innych bibliotek

18. organizowanie i prowadzenie imprez popularyzujących bibliotekę, książkę, literaturę i wiedzę

19. przeprowadzanie lekcji bibliotecznych dla dzieci i młodzieży

20. współorganizowanie imprez oświatowych i kulturalnych takich jak: spotkania autorskie, prelekcje, konkursy

21. współorganizowanie imprez okolicznościowych związanych z rocznicami państwowymi, kulturalnymi, literackimi, regionalnymi, gminnymi

§14.

1. inicjowanie i organizacja zajęć muzycznych członków orkiestry i zespołu

2. ustalenie i kontrolowanie harmonogramu zajęć dla członków orkiestry i zespołu

3. stała współpraca z kapelmistrzem i instruktorem muzycznym

4. ubezpieczenie członków orkiestry i zespołu

5. bieżąca analiza zainteresowania uczestnictwem w próbach i występach członków orkiestry i zespołu

6. promocja orkiestry i zespołu, współorganizacja występów

7. zabezpieczenie, konserwacja i uzupełnianie instrumentów

8. zabezpieczenie pomieszczeń do ćwiczeń

§15.

1. organizowanie wyjazdów do kin, teatrów i na wycieczki krajoznawcze

2. organizowanie i koordynowanie spotkań z pisarzami, artystami oraz innymi interesującymi osobami z różnych dziedzin życia

3. inicjowanie i organizowanie wieczorków i zabaw tanecznych usprawniających narządy ruchu i spełniających zadania integracyjne

§16.

1. prowadzenie rejestru udostępniania świetlicy wiejskiej

2. sporządzanie umów udostępniania lokalów i egzekwowanie ich realizacji

3. udostępnianie i zapoznawanie osób z regulaminem korzystania z obiektu

4. odbiór pomieszczeń po wykorzystaniu obiektu

5. dbanie o porządek i estetykę pomieszczeń

§17.

1. zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów przez jednostkę

2. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora jednostki dotyczących rachunkowości:

a) zakładowego planu kont

b) obiegu dokumentów

c) zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji

3. zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań

4. bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości oraz sporządzanie sprawozdawczości finansowej

5. sporządzanie listy płac i kart wynagrodzeń pracowników

6. prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych

7. powadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym pracowników i członków ich rodzin

8. sporządzanie miesięcznych deklaracji i raportów ZUS

9. sporządzanie deklaracji podatkowej i rozliczanie podatków od wynagrodzeń

10. sporządzanie sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego

11. przygotowanie i wydawanie czeków

12. prowadzenie czynności kancelaryjnych zgodnie z instrukcją kancelaryjną

13. prowadzenie i uzgodnienie ewidencji dochodów, wydatków i kosztów w księdze głównej

14. kontrola terminowych uregulowań zapłaty za rachunki i faktury

15. opracowanie planów i wydatków GBP

16. nadzorowanie gospodarki finansowej w GBP

17. rozliczanie inwentaryzacji przedmiotów nietrwałych, środków trwałych i księgozbioru

18. analizy zbiorcze dot. Wydatkowanie środków finansowych – korekta planów finansowych

19. sporządzanie bilansów, rachunków zysków i strat

§18.

1. zabezpieczanie sprawnej działalności biblioteki

2. zabezpieczanie właściwych warunków pracy wszystkim pracownikom

3. prowadzenie spraw związanych z administracją i zabezpieczeniem budynków i mienia

4. czuwanie nad sprawnym funkcjonowaniem urządzeń technicznych w bibliotece i budynkach znajdujących się w zarządzie GBP (m. in. sieć wodno-kanalizacyjna, co., instalacja telefoniczna i energetyczna)

5. prowadzenie zaopatrzenia w środki i materiały niezbędne do pracy w bibliotece

6. prowadzenie spraw kancelaryjno-administracyjnych

7. realizacja terminowego i właściwego obiegu dokumentów

§19.

1. nadzór nad przestrzeganiem prawa pracy oraz ustalonego przez Kierownika GBP porządku i czasu pracy pracowników GBP

2. realizacja przepisów prawa pracy określających prawa i obowiązki pracownicze

3. prowadzenie teczek akt osobowych pracowników, sporządzanie sprawozdań z zatrudnienia

4. prowadzenie wszelkich spraw formalnych związanych z zatrudnianiem, awansowaniem, premiowaniem, karaniem i zwalnianiem pracowników

5. ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego, sporządzanie rocznego planu urlopów oraz prowadzenie kart urlopowych pracowników

6. prowadzenie rejestru umów cywilnoprawnych zawieranych przez Kierownika GBP z osobami fizycznymi

7. ustalanie miesięcznego harmonogramu pracy pracowników i prowadzenie listy obecności pracowników

8. prowadzenie rejestru godzin nadliczbowych pracowników

9. kierowanie na wymagane prawem badania lekarskie

10. współpraca z zewnętrznymi instytucjami kontrolującymi

11. przygotowanie wniosków o wypłatę nagród jubileuszowych i odpraw

12. sporządzanie sprawozdań wynikających z przepisów


V.  ZADANIA, UPRAWNIENIA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRACOWNIKÓW

§20.

1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji praco-dawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

2. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy celem prawidłowego ustalenia wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą, z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych, w niedziele i święta – w przyjętym dwumiesięcznym okresie rozliczeniowym.

3. Czas pracy wynosi 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy w dwumiesięcznym okresie rozliczeniowym. Pracownicy pracują w ruchomym czasie pracy.

4. Tydzień roboczy obejmuje dni od poniedziałku do piątku.

5. Pracownikowi, który na polecenie pracodawcy wykonywał pracę w dniu wolnym od pracy, przysługuje w zamian dzień wolny w innym terminie, przed upływem przyjętego okresu rozliczeniowego.

6. Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.

7. Pracownicy Biblioteki w czasie pracy przebywają na terenie instytucji zgodnie z ustalonym harmonogramem pracy.

8. Kierownik GBP określa harmonogram czasu pracy uwzględniając dni wolne w zamian za przepracowane wolne soboty, niedziele i święta oraz obowiązujący pięciodniowy tydzień pracy.

9. Wszyscy pracownicy mają obowiązek współpracy przy realizacji zadań podejmowanych przez Biblioteką.

10. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowniczych związanych z zajmowanym stanowiskiem pracy, określają zakresy czynności służbowych.


VI.  POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§21.

Regulamin niniejszy łącznie ze statutem stanowi całość przepisów regulujących organizacją wewnętrzną i szczegółowy zakres działania Biblioteki, o ile późniejsze przepisy w tym względzie nie będą stanowić inaczej.

§22.

§23.

Pracownicy, którzy z tytułu czynności zawodowych mają powierzone mienie biblioteki, winni złożyć odpowiednie oświadczenia o współodpowiedzialność materialnej - na ogólnych zasadach.

§24.

W sprawach nieobjętych postanowieniami regulaminu decyduje Kierownik GBP.

§25.

Zmiany w regulaminie dokonywane będą w trybie obowiązującym do jego nadania.

Na podstawie regulaminu organizacji wewnętrznej Kierownik Biblioteki opracowuje szczegółowe zakresy czynności dla pracowników Biblioteki.