zwiń
Łódzk.2016.2487 w/s Regulaminu utrzymania czystości i porzą... Wersja od:

UCHWAŁA Nr XVI/137/2016

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 20 maja 2016 r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2016 r. poz. 250) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bełchatowie, Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:

§1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice, stanowiący załącznik do uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Drużbice.

§3. Traci moc uchwała nr XXI/177/2012 Rady Gminy Drużbice z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice oraz uchwała nr XXIII/196/2013 Rady Gminy Drużbice z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie zmiany uchwały przyjmującej Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice.

§4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodniczący Rady Gminy Drużbice

mgrJacek Walczyk

ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr XVI/137/2016

Rady Gminy Drużbice

z dnia 20 maja 2016 r.

Rozdział 1

Postanowienia ogólne 

§1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na obszarze Gminy Drużbice.

Rozdział 2

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości 

§2. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych;

2) selektywne zbieranie odpadów komunalnych, co najmniej w zakresie obejmującym:

a) papier i tekturę,

b) metale,

c) tworzywa sztuczne,

d) opakowania wielomateriałowe,

e) szkło,

f) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym bioodpady i odpady zielone,

g) przeterminowane leki,

h) chemikalia,

i) zużyte baterie i akumulatory,

j) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

k) odpady wielkogabarytowe,

l) odpady budowlane i rozbiórkowe,

m) zużyte opony;

3) przekazywanie selektywnie zebranych odpadów uprawnionemu podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

4) zbieranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz odpadów pozostałych po segregacji (tzw. odpady "mokre") i przekazywanie ich uprawnionemu podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

2. Ścieki bytowe powstające na terenie nieruchomości winny być odprowadzane do sieci kanalizacji sanitarnej. W przypadku braku sieci, nieczystości ciekłe winny być gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych wybudowanych zgodnie z przepisami prawa budowlanego bądź oczyszczone w przydomowych oczyszczalniach ścieków.Osady z przydomowych oczyszczalni ścieków powinny być usuwane z częstotliwością wynikającą z ich instrukcji eksploatacji.

§3. 1. Wyselekcjonowane odpady surowcowe (tzw. odpady "suche"), o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a-d, mogą być zbierane w jednym pojemniku lub worku.

2. Na terenie zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej odpady komunalne ulegające biodegradacji są kompostowane i wykorzystywane na własne potrzeby.

3. Odpady zielone zebrane na terenie zabudowy wielorodzinnej należy przekazywać bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, natomiast bioodpady należy gromadzić wraz ze zmieszanymi odpadami komunalnymi.

4. Szkło powinno być zbierane w pojemnikach przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła, przy czym dopuszcza się zbieranie szkła białego i kolorowego w jednym pojemniku.

5. Odpady komunalne wskazane w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a - e oraz odpady niesegregowane (zmieszane) należy gromadzić w pojemnikach lub workach i w ustalonych terminach przekazywać przedsiębiorcy. Pozostałe wyselekcjonowane frakcje odpadów komunalnych należy przekazywać bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

§4. 1. Odpady przeterminowanych leków należy przekazywać bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

2. Odpady w postaci zużytych baterii i akumulatorów małogabarytowych należy dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych lub umieścić w:

1) odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w budynkach użyteczności publicznej;

2) w specjalnych pojemnikach w punktach sprzedaży baterii i akumulatorów.

3. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać do punktów zbierania zorganizowanych przez sprzedawców tego sprzętu lub dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

4. Meble i inne odpady wielkogabarytowe należy dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych lub gromadzić na terenie nieruchomości i pozbyć się ich w ramach zbiórki odpadów wielkogabarytowych odbywającej się dwa razy w roku.

5. Chemikalia i zużyte opony należy dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

6. Odpady budowlane i rozbiórkowe z robót prowadzonych we własnym zakresie, należy dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

7. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają również odpady inne niż komunalne, należy je gromadzić w sposób wyodrębniony z odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami muszą być zgodne z przepisami odrębnymi.

8. W pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych nie mogą być gromadzone odpady inne niż komunalne tzn. odpady powstające w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie nieruchomości.

§5. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż ulicy mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z powierzchni chodników położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości (poza chodnikami, na których dopuszczony jest postój lub parkowanie pojazdów samochodowych). Uprzątnięte błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia mogą być gromadzone w miejscach niepowodujących zakłóceń w ruchu pieszych oraz pojazdów, a w przypadku braku możliwości takiego gromadzenia powinny być usunięte z terenu chodnika.

2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także właścicieli nieruchomości służących do użytku publicznego.

§6. Właściciele nieruchomości służących do użytku publicznego mają obowiązek wyposażenia tych nieruchomości w pojemniki na odpady komunalne (kosze) i systematycznego ich opróżniania.

§7. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami możliwe jest wyłącznie na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego pod warunkiem, że:

1) będzie odbywało się na terenie utwardzonym;

2) powstające ścieki odprowadzane będą do sieci kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego oraz nie będą powodowały zanieczyszczenia gleby, terenów zieleni, lasów oraz wód powierzchniowych.

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi możliwe jest wyłącznie pod warunkiem że:

1) teren będzie zabezpieczony przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska;

2) powstające odpady będą gromadzone w urządzeniach do tego przeznaczonych.

Rozdział 3

Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§8. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają wyposażenie nieruchomości w typowe pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych odpowiadające obowiązującym normom, w ilości zapewniającej ich nieprzepełnianie przy uwzględnieniu częstotliwości odbierania odpadów, chyba że na mocy uchwały Rady Gminy Drużbice  obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej poprzez ich okresowe mycie i dezynfekcję; pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony jakiejkolwiek części np. pokrywy.

§9. 1. Do zbierania odpadów komunalnych przewidziane są:

1) pojemniki o pojemności: 0,12 m3, 0,24 m3, 1,1 m3, 1,5 m3 (tzw. „dzwon” przeznaczony do zbiórki szkła lub makulatury), 2,5 m³ (tzw. „siatka” przeznaczona do zbiórki tworzyw sztucznych);

2) kontenery o pojemności: 5,0 m3, 7,0 m3;

3) kosze uliczne o pojemności od 0,02 m3 do 0,11 m3;

4) worki o pojemności 0,12 m3.

2. Odpady komunalne zmieszane należy zbierać do następujących pojemników lub kontenerów, o minimalnej pojemności uwzględniającej następujące normy:

1) w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej – 0,03 m3 na 1 mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m3;

2) w zabudowie wielorodzinnej – 0,03 m3 na 1 mieszkańca, w pojemnikach o pojemności min. 0,12 m3;

3) na terenach zabudowy letniskowej – 0,03 m3 na 1 osobę przebywającą na terenie nieruchomości, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m3;

4) w obiektach użyteczności publicznej, zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, handlowych, przychodniach, gabinetach lekarskich, placach budowy, urządzonych targowiskach - 0,11 m3 na każdych 10 pracowników, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m3;

5) w żłobkach, przedszkolach, szkołach – 0,003 m3/dziecko, ucznia, pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m3;

6) w lokalach gastronomicznych – 0,02 m3 na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m3;

7) na drogach publicznych i pozostałych terenach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe, parkingi, itp.) - w koszach ulicznych o pojemności min. 0,02 m3;

8) na terenach cmentarzy - 0,005 m3 na jedno użytkowane miejsce grzebalne.

3. Na terenach targowisk, cmentarzy, dopuszcza się gromadzenie odpadów komunalnych zmieszanych w kontenerach o pojemności 5 m3 lub 7 m3.

4. Odpady komunalne zebrane selektywnie, należy gromadzić:

1) w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej, letniskowej - w pojemnikach lub workach, o pojemności min.0,12 m3;

2) w zabudowie wielorodzinnej - w pojemnikach o pojemności min. 0,12 m3 oraz w gniazdach ogólnodostępnych wyposażonych w pojemniki:

a) na szkło i makulaturę - o pojemności min. 1,5 m³,

b) na tworzywa sztuczne o pojemności min. 2,5 m³;

3) w obiektach użyteczności publicznej, żłobkach, przedszkolach, szkołach, zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, handlowych, lokalach gastronomicznych, przychodniach, gabinetach lekarskich, placach budowy, urządzonych targowiskach – w pojemnikach lub workach o pojemności min. 0,12 m3.

5. Odpady komunalne zebrane selektywnie, należy gromadzić w pojemnikach lub workach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o ujednoliconych kolorem oznaczeniach:

1) żółtym - z przeznaczeniem na papier i makulaturę, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale;

2) pomarańczowym - z przeznaczeniem na szkło białe i kolorowe;

3) zielonym - z przeznaczeniem na odpady komunalne zmieszane lub odpady pozostałe po segregacji (tzw. odpady "mokre");

4) pojemniki w gniazdach ogólnodostępnych w kolorze:

a) niebieskim – z przeznaczeniem na papier i tekturę,

b) zielonym - z przeznaczeniem na szkło kolorowe,

c) białym - z przeznaczeniem na szkło bezbarwne,

d) pojemniki wykonane z siatki - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne.

§10. 1. W pojemnikach na odpady komunalne i koszach ulicznych nie należy gromadzić śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych.

2. W pojemnikach do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych nie należy umieszczać innych odpadów takich jak: odpady budowlane i rozbiórkowe, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony.

3. Odpadów komunalnych zgromadzonych w pojemnikach nie należy zagęszczać w sposób uniemożliwiający ich usunięcie z pojemnika.

Rozdział 4

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego 

§11. 1. Pozbywanie się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego winno następować w terminach zapewniających utrzymanie właściwego stanu sanitarno - porządkowego.

2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek, w terminie określonym w harmonogramie, wystawić pojemniki z odpadami przy najbliższej utwardzonej publicznej drodze dojazdowej do posesji lub pozostawić je w nie zamkniętym, specjalnie do tego przeznaczonym miejscu dostępnym z ulicy (pergola śmietnikowa).

§12. 1. Ustala się następującą minimalną częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych:

1) odpady zmieszane lub pozostałe po segregacji (tzw. „mokre”) - nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;

2) wyselekcjonowane odpady surowcowe (tzw. „suche”) - nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;

3) wyselekcjonowane odpady surowcowe zbierane w tzw. gniazdach (tj. szkło, makulatura oraz tworzywa sztuczne): nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;

4) szkło – 1 raz w kwartale;

5) meble, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, opony - minimum 2 razy w roku (wiosna, jesień) w ramach zbiórki odpadów wielkogabarytowych – odbiór według harmonogramu określonego przez Gminę Drużbice;

6) odpady z terenów zabudowy letniskowej – nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;

7) odpady z terenów cmentarzy – nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;

8) odpady powstające na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.

2. Przedsiębiorca odbierający odpady od właścicieli nieruchomości, w uzgodnieniu z Gminą Drużbice, ustali szczegółowy harmonogram odbioru z uwzględnieniem częstotliwości określonej w ust. 1.

§13. Właściciele nieruchomości, na których organizuje się imprezy masowe obowiązani są do usunięcia odpadów i uprzątnięcia terenu (również terenów przyległych, jeżeli zanieczyszczenie powstało w związku z organizowaną uroczystością) niezwłocznie po zakończeniu imprezy, lecz nie później niż w ciągu 24 godzin od jej zakończenia.

§14. Nieczystości ciekłe należy usuwać ze zbiorników bezodpływowych z częstotliwością wynikającą z ich pojemności, w sposób gwarantujący, że ze zbiornika nie nastąpi wypływ wynikający z jego przepełnienia powodujący zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.

Rozdział 5

Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§15. Odpady komunalne zmieszane, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczone do składowania, odebrane od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Drużbice, winny być przekazywane wyłącznie do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) wskazanych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.

§16. System gospodarowania odpadami komunalnymi powinien zapewnić:

1) ograniczenie masy wytworzonych odpadów komunalnych;

2) ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;

3) zwiększenie poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów

komunalnych: papier, metal, szkło, tworzywa sztuczne;

4) wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów;

5) zmniejszenie masy odpadów kierowanych do składowania;

6) zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów, korzyści wynikających z selektywnego zbierania odpadów oraz konsekwencji niewłaściwego postępowania z odpadami.

Rozdział 6

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku 

§17. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§18. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym nie pozostawiania bez dozoru, wyeliminowania zagrożeń i uciążliwości dla innych ludzi, obejmujących w szczególności: nieprzyjemną woń, roznoszenie pasożytów, insektów, itp.

2. Psy muszą być wyprowadzane na uwięzi i tylko przez osoby, które są w stanie sprawować odpowiedni nadzór nad zwierzęciem, a psy ras uznawanych za agresywne, ich mieszańce oraz inne zagrażające otoczeniu, wyłącznie przez osoby dorosłe. Obowiązek ten nie dotyczy psów przewodników osób niewidomych.

3. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko z nałożonym kagańcem oraz w miejscach mało uczęszczanych pod warunkiem, że opiekun ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. Nie wolno zwalniać ze smyczy psów ras uznawanych za agresywne, ich mieszańców oraz innych zagrażających otoczeniu.

4. Zwolnienie z uwięzi psa bez kagańca jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości ogrodzonej w sposób uniemożliwiający opuszczenie jej przez psa i odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.

5. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń spowodowanych przez ich zwierzęta na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnych w budynku, a także na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku.

6. Dopuszcza się umieszczanie psich odchodów w koszach na odpady pod warunkiem, że są one umieszczone w worku.

Rozdział 7

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§19. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, z wyjątkiem nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej oraz terenów, na których usytuowane są budynki użyteczności publicznej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich, pod warunkiem:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt;

2) ograniczenie wszelkiej uciążliwości dla środowiska, w tym emisji będącej jej skutkiem, do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona hodowla.

2. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach, o których mowa w ust.1, zobowiązani są ponadto do:

1) przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych;

2) gromadzenia obornika oraz gnojówki i gnojowicy, zgodnie przepisami odrębnymi;

3) przeprowadzania deratyzacji pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt.

Rozdział 8

Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

§20. 1. Obowiązkową deratyzacją są objęte nieruchomości zabudowane budynkami wielomieszkaniowymi, obiektami użyteczności publicznej oraz nieruchomości wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

2. Deratyzacja na terenach wymienionych w ust. 1 przeprowadzana jest przez właścicieli lub zarządców nieruchomości w terminach wynikających z potrzeb, ale nie rzadziej niż raz w roku w terminie od 1 października do 30 listopada.

Rozdział 9

Postanowienia końcowe 

§21. Nadzór i kontrolę nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt Gminy Drużbice.

Uzasadnienie

do projektu uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice.

Konieczność zmiany uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice związana jest ze zmianami wprowadzonymi znowelizowaną ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z 2014r. W związku z art. 11 ustawy z dnia 28 listopada 2014r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 4, art. 6 l art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zachowują moc, na okres na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. W związku z powyższym konieczne jest przygotowanie nowych uchwał.

Na podstawie art. 4 ust.2 wymienionej ustawy regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania lub przyjmowania przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zapewnienie przyjmowania w inny sposób co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzętu elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawę pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników,

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bełchatowie.

Mając powyższe na uwadze należy podjąć nową uchwałę zgodną z przepisami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.