zwiń
0.0.0 w/s przeprowadzenia kontroli przestrzegania... Wersja od:

ZARZĄDZENIE Nr 0050.174.2020

WÓJTA GMINY DRUŻBICE

z dnia 7 grudnia 2020 r.

w sprawie przeprowadzenia kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Drużbice.

Na podstawie art.  18  ust.  8  oraz art.  183 ustawy z  dnia 26  października 1982  r. o wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.  U. z  2019  r. poz.  2277 z późn. zm.) w  związku z  art.  47  ustawy z  dnia 6  marca 2018  r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z  2019  r. poz.  1292  z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

§1.

1. Ustala się procedurę kontroli przestrzegania zasad i  warunków korzystania z  zezwoleń

na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w  miejscu lub poza miejscem sprzedaży, określoną w  załączniku nr 1  do niniejszego zarządzenia.

2. Kontrole przestrzegania zasad i  warunków korzystania z  zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych prowadzone są przez co najmniej dwóch członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w  Drużbicach, zwanych dalej „zespołem kontrolującym”, upoważnionych przez Wójta Gminy Drużbice. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 2  do niniejszego zarządzenia.

3. Kontrole prowadzone są zgodnie z harmonogramem sporządzonym przez Przewodniczącą Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach.

4. Harmonogram kontroli sporządza się po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w  ramach wykonywania działalności gospodarczej w  zakresie przestrzegania zasad i  warunków korzystania z  zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

5. Analiza obejmuje identyfikacje obszarów podmiotowych i  przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia prawa jest największe.

6. Ustala się priorytety i  hierarchię czynników kwalifikujących przedsiębiorców do kontroli w  następującej kolejności:

a) skierowanie do Wójta Gminy Drużbice lub Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w  Drużbicach skargi na sposób korzystania z  zezwoleń na sprzedaż i  podawanie napojów alkoholowych niezgodnie z  przepisami prawa, na mocy których zostały udzielone przedmiotowe zezwolenia,

b) pozyskanie z  Urzędu Gminy w Drużbicach informacji o  prawdopodobieństwie zaprzestania spełniania przez przedsiębiorcę wymagań niezbędnych do wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

c) pozyskanie z  Urzędu Gminy w Drużbicach informacji o  prawdopodobnym istnieniu nieprawidłowości w  działalności gospodarczej przedsiębiorcy, w  ramach wydanych zezwoleń,

d) kontrola nowopowstałych punktów sprzedaży,

e) kontrola punktów sprzedaży, które w  roku poprzednim nie  były kontrolowane.

7. Na pisemny wniosek wskazujący, iż w danym punkcie sprzedaży napojów alkoholowych dochodzi do nieprawidłowości, Wójt Gminy Drużbice może zlecić dodatkową kontrolę, nieujętą

w harmonogramie kontroli, o jakim mowa w §1 ust. 3.

§2.

1. Zespół kontrolujący przeprowadza kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych po uprzednim zawiadomieniu przedsiębiorcy o  zamiarze wszczęcia kontroli. Wzór zawiadomienia określa załącznik nr 3  do niniejszego zarządzenia.

2. Członkowie zespołu kontrolującego przed przystąpieniem do kontroli powołują ze swego składu przewodniczącego zespołu.

3. Z przeprowadzonej kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół kontroli punktu sprzedaży napojów alkoholowych, według wzoru określonego w  załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia.

§3.

Ustala się ogólny schemat kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców w  zakresie sprzedaży napojów alkoholowych według wzoru określonego w  załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia. Ogólny schemat procedury przedmiotowej kontroli zamieszcza się w  Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu Gminy w Drużbicach.

§4.

Wykonanie zarządzenia powierza się Przewodniczącej Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w  Drużbicach.

§5.

Zarządzenie wchodzi w  życie z  dniem podpisania.

Wójt Gminy Drużbice

mgrTomasz Głowacki

Procedura kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Drużbice

1. Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w  miejscu i  poza miejscem sprzedaży na terenie Gminy Drużbice.

2. Kontrolę przeprowadza zespół kontrolujący składający się z  członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w  Drużbicach, upoważnionych przez Wójta Gminy Drużbice.

3. Kontrola może być przeprowadzona w  obecności funkcjonariusza Policji oraz innych uprawnionych podmiotów – dokonujących czynności w  zakresie określonych prawem kompetencji.

4. Zgodnie z  art.  183 ustawy z  dnia 26  października 1982  r. o  wychowaniu w  trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.  U. z  2019  r. poz.  2277 z późn. zm.) – zwanej dalej „Ustawą” - do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, o  której mowa w niniejszym zarządzeniu, stosuje się przepisy rozdziału 5  ustawy z  dnia 6  marca 2018  r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z  2019  r. poz.  1292  z późn. zm.)

5. Zgodnie z  art.  48  ust.  1  i  2 ustawy z  dnia 6  marca 2018  r. – Prawo przedsiębiorców organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o  zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie  wcześniej niż po upływie 7  dni i  nie później niż przed upływem 30  dni od dnia doręczenia zawiadomienia o  zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie  zostanie wszczęta w  terminie 30  dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.

6. W uzasadnionych przypadkach, określonych w  art.  48  ust.  11  wyżej wymienionej ustawy – Prawo przedsiębiorców, kontrola może zostać wszczęta bez zawiadomienia przewidzianego w  art.  48  ust.  1  i  2 tejże ustawy.

7. Zakres kontroli obejmuje ustalenie:

1) przestrzegania określonych w  Ustawie warunków prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych, a  w szczególności:

a) posiadanie ważnego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

b) wnoszenie opłat za korzystanie z  zezwolenia, o  których mowa w  art.  111 Ustawy,

c) zaopatrywanie się w  napoje alkoholowe u  producentów i  przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,

d) posiadanie tytułu prawnego do korzystania z  lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży alkoholu,

e) wykonywanie działalności gospodarczej w  zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w  nim oznaczonego i  wyłącznie w  miejscu wymienionym w  zezwoleniu,

f) prowadzenie sprzedaży w  punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez Radę Gminy Drużbice.

2) przestrzegania określonych w  Ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych, a w  szczególności:

a) porządku publicznego w  miejscu sprzedaży napojów alkoholowych lub w najbliższej okolicy,

b) niesprzedawanie i  niepodawanie napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,

c) uwidacznianie informacji o  szkodliwości spożywania alkoholu,

d) sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w  punktach sprzedaży, którymi są: sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych, wydzielone stoiska - w samoobsługowych placówkach handlowych o  powierzchni sprzedażowej powyżej 200  m2, pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w  których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych,

e) przestrzeganie ustawowego zakazu reklamowania i  promocji napojów alkoholowych,

f) niewprowadzanie do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,

g) przedstawianie prawidłowych danych w  oświadczeniu o  wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w  punkcie sprzedaży w  roku poprzednim.

8. Kontrolę przeprowadza się w  obecności kontrolowanego przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej. Przedsiębiorca wskazuje na piśmie osobę upoważnioną. W  razie nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej oraz w  przypadku niewskazania na piśmie przez przedsiębiorcę osoby upoważnionej, czynności kontrolne mogą być wszczęte w  obecności innego pracownika kontrolowanego punktu sprzedaży lub osoby zatrudnionej u przedsiębiorcy w  ramach innego stosunku prawnego, traktowanego jako osoba czynna w  lokalu przedsiębiorstwa, w  rozumieniu art.  97  ustawy z  dnia 23 kwietnia 1964  r. - Kodeksu cywilnego, lub w  obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.

9. W przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie okazać zespołowi kontrolnemu książkę kontroli, o  której mowa w  art.  57  ust.  3  ustawy – Prawo przedsiębiorców.

10. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują członkowie zespołu kontrolującego, biorący udział w  czynnościach kontrolnych oraz właściciel punktu sprzedaży napojów alkoholowych lub osoba przez niego upoważniona, bądź pracownik uznany za osobę czynną w  lokalu przedsiębiorstwa obecny w  czasie kontroli.

11. W razie odmowy podpisania protokołu, fakt ten powinien być odnotowany i podpisany przez Przewodniczącego zespołu kontrolującego.

12. Protokół sporządza się w  trzech jednobrzmiących egzemplarzach - po jednym dla przedsiębiorcy, Gminnej Komisji Rozwiązywani Problemów Alkoholowych w Drużbicach i Wójta Gminy Drużbice.

…………………………………….

(oznaczenie organu)

UPOWAŻNIENIE NR …………….

z dnia …………………………

Na podstawie art. 18 ust. 8 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.  U. z  2019  r. poz.  2277 z późn. zm.)

upoważniam

1. Panią/Pana …......................…………………………..………. legitymującą/ego się dowodem osobistym seria …... nr …................ wydanym przez .............…………………………

2. Panią/Pana ….......................…………………………..………. legitymującą/ego się dowodem osobistym seria ...... nr ..................... wydanym przez ….........................………………

będących członkami Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach - do przeprowadzenia kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Drużbice udzielonych na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.  U. z  2019  r. poz.  2277 z późn. zm.).

Punkt sprzedaży napojów alkoholowych objęty kontrolą:..............................................................


.. .........................................................................................................................................................

(nazwa i adres punktu sprzedaży alkoholu)

Oznaczenie kontrolowanego przedsiębiorcy:....................................................................................


.. .........................................................................................................................................................

(nazwa i adres przedsiębiorcy)

Zakres kontroli:

Przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Drużbice określonych w przepisach powszechnie obowiązujących, a w szczególności w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.  U. z  2019  r. poz.  2277 z późn. zm.).

Data rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli ......................................................

………………………………………………...................................................................................

Pouczenie o prawach i obowiązkach przedsiębiorcy stanowi załącznik do niniejszego upoważnienia.

…..………………………………

(pieczątka i podpis)

Potwierdzam odbiór upoważnienia wraz z pouczeniem o prawach i obowiązkach przedsiębiorcy


.. .......................................................

(podpis i pieczątka przedsiębiorcy

lub upoważnionej przez niego osoby)

POUCZENIE O PRAWACH I OBOWIĄZKACH PRZEDSIĘBIORCY

Wyciąg z ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców

(Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.)

Art. 45.

1. Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców jest przeprowadzana na zasadach określonych w niniejszej ustawie, chyba że zasady i tryb kontroli wynikają z ratyfikowanych umów międzynarodowych albo bezpośrednio stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej.

2. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się odrębne przepisy.

3. Zakres przedmiotowy kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy objętej kontrolą oraz organy upoważnione do jej przeprowadzenia określają odrębne przepisy, z uwzględnieniem przepisów art. 40 i art. 43 ust. 7.

Art. 46.

1. Przedsiębiorcy, który poniósł szkodę na skutek wykonania czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów prawa, przysługuje odszkodowanie.

2. Dochodzenie roszczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach.

3. Dowody przeprowadzone w toku kontroli przez organ kontroli z naruszeniem przepisów ustawy lub z naruszeniem innych przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, jeżeli miały istotny wpływ na wyniki kontroli, nie mogą stanowić dowodu w postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnym skarbowym dotyczącym przedsiębiorcy.

Art. 47.

1. Kontrole planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Analiza obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Sposób przeprowadzenia analizy określa organ kontroli lub organ nadrzędny.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kontroli:

1) w przypadku gdy organ kontroli poweźmie uzasadnione podejrzenie:

a) zagrożenia życia lub zdrowia,

b) popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,

c) popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,

d) innego naruszenia prawnego zakazu lub niedopełnienia prawnego obowiązku

- w wyniku wykonywania działalności gospodarczej objętej kontrolą;

2) działalności przedsiębiorców w zakresie objętym nadzorem, o którym mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 621 i 650);

3) w przypadku gdy jest ona niezbędna do przeprowadzenia postępowania w celu sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych organu lub wykonania decyzji albo postanowień nakazujących usunięcie naruszeń prawa, w związku z przeprowadzoną kontrolą.

3. Organ kontroli zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego organ ogólny schemat tych procedur kontroli, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

Art. 48.

1. Organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli.

2. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.

3. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli zawiera:

1) oznaczenie organu;

2) datę i miejsce wystawienia;

3) oznaczenie przedsiębiorcy;

4) wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli;

5) imię, nazwisko oraz podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji.

4. Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.

5. Czynności kontrolne związane z pobieraniem próbek i dokonywaniem oględzin, w tym pojazdów, lub dokonywaniem pomiarów mogą być wykonywane przed upływem terminu 7 dni, o którym mowa w ust. 2.

6. Czynności wykonywane w trybie, o którym mowa w ust. 5, związane z pobieraniem próbek i dokonywaniem oględzin nie mogą przekraczać jednego dnia roboczego, natomiast czynności związane z dokonywaniem pomiarów nie mogą przekraczać kolejnych 24 godzin liczonych od chwili rozpoczęcia tych czynności.

7. Oględziny dokonywane w trybie, o którym mowa w ust. 5, nie mogą dotyczyć treści dokumentów.

8. Z czynności kontrolnych wykonywanych w trybie, o którym mowa w ust. 5, sporządza się protokół.

9. W przypadku podejmowania czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 5, zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli może być doręczone przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej, a w razie nieobecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej, zawiadomienie może być doręczone zarządzającemu w imieniu przedsiębiorcy zakładem lub inną wyodrębnioną częścią przedsiębiorstwa lub kierownikowi wyodrębnionej komórki organizacyjnej przedsiębiorstwa. Przepisy art. 49 ust. 1 i 10 stosuje się odpowiednio.

10. Uzasadnienie przyczyny braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli umieszcza się w protokole kontroli.

11. Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się, w przypadku gdy:

1) kontrola ma zostać przeprowadzona na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej albo bezpośrednio stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej;

2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;

3) kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2018 r. poz. 427 i 650);

4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska;

5) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2017 r. poz. 229, 1089 i 1132 oraz z 2018 r. poz. 650)

6) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania naruszeniu zakazów, o których mowa w art. 44b ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2017 r. poz. 783, 1458 i 2439 oraz z 2018 r. poz. 650);

7) kontrola jest prowadzona na podstawie art. 23b lub art. 23r ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 220, z późn. zm.4);

8) kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 1688, z 2017 r. poz. 1566 i 1567 oraz z 2018 r. poz. 88 i 650) w zakresie poziomów pól elektromagnetycznych emitowanych z instalacji radiokomunikacyjnej, radionawigacyjnej lub radiolokacyjnej;

9) przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione;

10) kontrola dotyczy przypadków określonych w art. 282c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;

11) kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2017 r. poz. 285, 624 i 2290 oraz z 2018 r. poz. 650);

12) kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2017 r. poz. 2138 oraz z 2018 r. poz. 810 i 1616).

Art. 49.

1. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organu kontroli po okazaniu przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, chyba że odrębne przepisy przewidują możliwość podjęcia kontroli po okazaniu legitymacji. W takim przypadku upoważnienie doręcza się przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej w terminie określonym w tych przepisach, lecz nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli.

2. Podjęcie czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej, na podstawie odrębnych przepisów, może dotyczyć jedynie przypadków, gdy czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia, a także gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska.

3. W przypadku podjęcia czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 2, osoba podejmująca kontrolę, po okazaniu legitymacji służbowej i przed podjęciem pierwszej czynności kontrolnej, informuje przedsiębiorcę lub osobę, wobec której podjęto czynności kontrolne, o przysługujących im prawach oraz obowiązkach w trakcie kontroli.

3a. Czynności kontrolne prowadzone z użyciem bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane przez pracowników organu kontroli posiadających stosowne uprawnienia do wykonywania takich lotów, bez okazania legitymacji służbowej i poinformowania przedsiębiorcy lub osoby, wobec której podjęto czynności kontrolne, o przysługujących im prawach oraz obowiązkach w trakcie kontroli.

3b. Loty, o których mowa w ust. 3a, wykonywane są w przypadku, gdy operator bezzałogowego statku powietrznego znajduje się poza terenem, do którego prowadzący działalność posiada tytuł prawny.

4. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez osoby niebędące pracownikami organu kontroli, jeżeli odrębne przepisy przewidują taką możliwość.

5. Do pracowników organu kontroli oraz osób, o których mowa w ust. 4, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące wyłączenia pracownika, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

6. Zmiana osób upoważnionych do przeprowadzenia kontroli, zakresu przedmiotowego kontroli oraz miejsca wykonywania czynności kontrolnych wymaga każdorazowo wydania odrębnego upoważnienia. Zmiany te nie mogą prowadzić do wydłużenia przewidywanego wcześniej terminu zakończenia kontroli.

7. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) wskazanie podstawy prawnej;

2) oznaczenie organu kontroli;

3) datę i miejsce wystawienia;

4) imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do przeprowadzenia kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej;

5) oznaczenie przedsiębiorcy objętego kontrolą;

6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;

7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;

8) imię, nazwisko oraz podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;

9) pouczenie o prawach i obowiązkach przedsiębiorcy.

8. Dokument, który nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 7, nie stanowi podstawy do przeprowadzenia kontroli.

9. Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.

10. W przypadku nieobecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej czynności kontrolne mogą być wszczęte po okazaniu legitymacji służbowej pracownikowi przedsiębiorcy lub osobie zatrudnionej u przedsiębiorcy w ramach innego stosunku prawnego, którzy mogą być uznani za osobę, o której mowa w art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, 933 i 1132 oraz z 2018 r. poz. 398 i 650), lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.

Art. 50.

1. Czynności kontrolne wykonuje się w obecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadkach gdy:

1) ratyfikowane umowy międzynarodowe albo bezpośrednio stosowane przepisy prawa Unii Europejskiej stanowią inaczej;

2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;

3) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;

4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska.

3. Przedsiębiorca wskazuje na piśmie osobę upoważnioną, o której mowa w ust. 1, w szczególności w czasie swojej nieobecności.

4. Do czasu trwania kontroli, o którym mowa w art. 55 ust. 1, nie wlicza się czasu nieobecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej, jeżeli stanowi to przeszkodę w wykonaniu czynności kontrolnych.

5. W przypadku nieobecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej albo niewykonania przez przedsiębiorcę obowiązku, o którym mowa w ust. 3, czynności kontrolne mogą być wykonywane w obecności innego pracownika przedsiębiorcy lub osoby zatrudnionej u przedsiębiorcy w ramach innego stosunku prawnego, którzy mogą być uznani za osobę, o której mowa w art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.

Art. 51.

1. Kontrolę przeprowadza się w siedzibie przedsiębiorcy lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.

2. Za zgodą lub na wniosek przedsiębiorcy kontrolę przeprowadza się w miejscu przechowywania dokumentacji, w tym ksiąg podatkowych, innym niż siedziba lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli.

3. Za zgodą przedsiębiorcy kontrola lub poszczególne czynności kontrolne mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu kontroli, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli.

4. Dokumenty oraz informacje zebrane w toku czynności wykonywanych przez organ kontroli z naruszeniem przepisów ust. 2 i 3 nie stanowią dowodu w postępowaniu kontrolnym.

Art. 52.   Czynności kontrolne wykonuje się w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania przedsiębiorcy. W przypadku gdy przedsiębiorca wskaże na piśmie, że wykonywane czynności zakłócają w sposób istotny działalność gospodarczą przedsiębiorcy, konieczność podjęcia takich czynności uzasadnia się w protokole kontroli.

Art. 53.   Ustalenia kontroli zamieszcza się w protokole kontroli.

Art. 54. 1. 1.  Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy, z wyłączeniem przypadków, gdy:

1) ratyfikowane umowy międzynarodowe albo bezpośrednio stosowane przepisy prawa Unii Europejskiej stanowią inaczej;

2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub

wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;

3) przedsiębiorca wyraził zgodę na równoczesne podjęcie i prowadzenie więcej niż jednej kontroli;

4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska;

5) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;

6) kontrola jest prowadzona na podstawie art. 23b lub art. 23r ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne;

7) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu;

8) przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów prawa Unii Europejskiej o ochronie konkurencji lub przepisów prawa Unii Europejskiej w zakresie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej;

9) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym;

10) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania;

11) prowadzona kontrola jest kontrolą amerykańskich rachunków raportowanych uregulowaną w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (Dz. U. z 2017 r. poz. 1858);

12) kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin.

2. Jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą w więcej niż jednym zakładzie lub innej wyodrębnionej części przedsiębiorstwa, przepis ust. 1 stosuje się do zakładu lub części przedsiębiorstwa.

3. W zakładzie lub części przedsiębiorstwa, w której przeprowadzana jest kontrola, dopuszczalne jest równoczesne wykonanie czynności kontrolnych niezbędnych do zakończenia innej kontroli u tego przedsiębiorcy.

4. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do kontroli działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorców oraz małych przedsiębiorców.

5. Jeżeli działalność gospodarcza przedsiębiorcy jest już objęta kontrolą innego organu, organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych oraz może ustalić z przedsiębiorcą inny termin przeprowadzenia kontroli.

Art. 55.

1. Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać w odniesieniu do:

1) mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych;

2) małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych;

3) średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych;

4) pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli:

1) ratyfikowane umowy międzynarodowe albo bezpośrednio stosowane przepisy prawa Unii Europejskiej stanowią inaczej;

2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;

3) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska;

4) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;

5) kontrola jest prowadzona na podstawie art. 23b lub art. 23r ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne;

6) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu;

7) przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów prawa Unii Europejskiej o ochronie konkurencji lub przepisów prawa Unii Europejskiej w zakresie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej;

8) kontrola dotyczy podmiotów, którym na mocy odrębnych przepisów właściwy organ wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi – w zakresie związanym z wykonaniem tej decyzji;

9) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym;

10) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania;

11) kontrola jest kontrolą amerykańskich rachunków raportowanych uregulowaną w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA.

3. Przedłużenie czasu trwania kontroli jest możliwe jedynie z przyczyn niezależnych od organu kontroli i wymaga uzasadnienia na piśmie. Uzasadnienie doręcza się przedsiębiorcy. Przedłużenie czasu trwania kontroli nie może naruszać terminów, o których mowa w ust. 1.

4. Przedłużenie czasu trwania kontroli możliwe jest także, jeżeli w toku kontroli zostanie ujawnione zaniżenie zobowiązania podatkowego w wysokości przekraczającej równowartość 10% kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego, jednak nie niższej niż 500 złotych, lub zawyżenie straty w wysokości przekraczającej równowartość 50% kwoty zadeklarowanej straty, jednak nie niższej niż 2500 złotych, albo w przypadku ujawnienia faktu niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku.

5. Organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o ujawnionych okolicznościach, o których mowa w ust. 4, jednocześnie wskazując zgromadzony w tym zakresie materiał dowodowy. Uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli doręcza się przedsiębiorcy.

6. Czas trwania kontroli, o której mowa w ust. 4, nie może spowodować przekroczenia odpowiednio dwukrotności czasu określonego w ust. 1.

7. Jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę, można przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przedmiotowym w danym roku kalendarzowym, a czas jej trwania nie może przekraczać 7 dni. Czasu trwania powtórnej kontroli nie wlicza się do czasu, o którym mowa w ust. 1.

Art. 56.

1. Organ kontroli może, po pisemnym zawiadomieniu przedsiębiorcy, przerwać kontrolę na czas niezbędny do przeprowadzenia badań próbki produktu lub próbki kontrolnej, jeżeli jedyną czynnością kontrolną po otrzymaniu wyniku badania próbki będzie sporządzenie protokołu kontroli. Czasu przerwy nie wlicza się do czasu, o którym mowa w art. 55 ust. 1, o ile podczas przerwy przedsiębiorca miał możliwość wykonywania działalności gospodarczej oraz miał nieograniczony dostęp do prowadzonej przez siebie dokumentacji i posiadanych rzeczy, z wyjątkiem zabezpieczonej w celu kontroli próbki.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, doręczenie przedsiębiorcy protokołu kontroli nie wymaga ponownego wszczęcia kontroli, a dnia, w którym doręczono przedsiębiorcy protokół kontroli, nie wlicza się do czasu trwania kontroli. Dopuszcza się doręczenie protokołu kontroli w trakcie trwania kontroli innego organu.

3. Uzasadnienie czasu trwania przerwy doręcza się przedsiębiorcy.

4. Przerwa, o której mowa w ust. 1, nie stanowi przeszkody do przeprowadzenia w czasie jej trwania kontroli przez inny organ kontroli.

Art. 57.

1. Przedsiębiorca prowadzi i przechowuje w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli.

2. Książka kontroli zawiera wpisy obejmujące:

1) oznaczenie organu kontroli;

2) oznaczenie upoważnienia do kontroli;

3) zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli;

4) daty podjęcia i zakończenia kontroli.

3. Przedsiębiorca prowadzi książkę kontroli w postaci:

1) papierowej, w tym również w formie zbioru dokumentów, lub

2) elektronicznej.

4. Wpisów w książce kontroli prowadzonej w postaci:

1) papierowej – dokonuje kontrolujący;

2) elektronicznej – dokonuje przedsiębiorca.

5. Domniemywa się, że dane zawarte w książce kontroli prowadzonej w postaci elektronicznej znajdują potwierdzenie w dokumentach przechowywanych przez przedsiębiorcę.

6. W przypadku wszczęcia kontroli przedsiębiorca niezwłocznie okazuje kontrolującemu książkę kontroli.

7. Okazanie książki kontroli prowadzonej w postaci elektronicznej następuje przez zapewnienie dostępu przy użyciu urządzenia pozwalającego na zapoznanie się z jej treścią albo wykonanie wydruków z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczonych przez przedsiębiorcę za zgodność z wpisem w książce kontroli.

8. Przedsiębiorca nie okazuje książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę kontroli w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez inny organ kontroli.

Art. 58.

1. Organ kontroli nie przeprowadza kontroli, w przypadku gdy ma ona dotyczyć przedmiotu kontroli objętego uprzednio zakończoną kontrolą przeprowadzoną przez ten sam organ.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy:

1) kontrola ma dotyczyć okresu nieobjętego uprzednio zakończoną kontrolą;

2) ponowna kontrola ma na celu przeciwdziałanie zagrożeniu życia lub zdrowia;

3) ponowna kontrola jest niezbędna do przeprowadzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności, stwierdzenia wygaśnięcia, uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej lub wznowienia postępowania w sprawie zakończonej decyzją ostateczną;

4) ponowna kontrola jest niezbędna do przeprowadzenia postępowania w związku z uchyleniem lub stwierdzeniem nieważności decyzji przez sąd administracyjny;

5) ponowna kontrola jest niezbędna do przeprowadzenia postępowania w celu sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych organu lub wykonania decyzji lub postanowień nakazujących usunięcie naruszeń prawa, w związku z przeprowadzoną kontrolą;

6) ponowna kontrola jest niezbędna do przeprowadzenia postępowania związanego ze złożeniem korekty rozliczenia objętego uprzednio zakończoną kontrolą;

7) organ kontroli poweźmie uzasadnione podejrzenie, że uprzednio zakończona kontrola została przeprowadzona z naruszeniem prawa mającym wpływ na wynik kontroli lub dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe lub protokół kontroli został sporządzony w wyniku przestępstwa;

8) po sporządzeniu protokołu kontroli z poprzedniej kontroli wyszły na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody nieznane organowi administracji lub państwowej jednostce organizacyjnej w chwili przeprowadzenia kontroli, w tym wskazujące na wystąpienie nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 i 2491 oraz z 2018 r. poz. 62, 86 i 650);

9) przedsiębiorca prowadzi działalność w zakresie objętym nadzorem, o którym mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym.

Art. 59.

1. Przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności z naruszeniem przepisów art. 48, art. 49, art. 50 ust. 1 i 5, art. 51 ust. 1, art. 54 ust. 1, art. 55 ust. 1 i 2 oraz art. 58. Sprzeciw wymaga uzasadnienia.

2. Wniesienie sprzeciwu nie jest dopuszczalne, w przypadku gdy organ przeprowadza kontrolę, powołując się na przepisy art. 48 ust. 11 pkt 2, art. 50 ust. 2 pkt 2, art. 54 ust. 1 pkt 2, art. 55 ust. 2 pkt 2 oraz art. 62.

3. Sprzeciw przedsiębiorca wnosi na piśmie do organu kontroli, którego czynności sprzeciw dotyczy. O wniesieniu sprzeciwu przedsiębiorca zawiadamia na piśmie kontrolującego.

4. Sprzeciw wnosi się w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ kontroli lub wystąpienia przesłanki do wniesienia sprzeciwu.

5. Wniesienie sprzeciwu powoduje wstrzymanie:

1) czynności kontrolnych przez organ kontroli, którego czynności sprzeciw dotyczy – z chwilą doręczenia kontrolującemu zawiadomienia o wniesieniu sprzeciwu;

2) biegu czasu trwania kontroli – od dnia wniesienia sprzeciwu do dnia zakończenia postępowania wywołanego jego wniesieniem.

6. W przypadku wniesienia sprzeciwu organ kontroli może, w drodze postanowienia, dokonać zabezpieczenia dowodów mających związek z przedmiotem i zakresem kontroli, na czas rozpatrzenia sprzeciwu. Zabezpieczeniu podlegają dokumenty, informacje, próbki wyrobów oraz inne nośniki informacji, jeżeli stanowią lub mogą stanowić dowód w toku kontroli.

7. Organ kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania sprzeciwu rozpatruje sprzeciw oraz wydaje postanowienie o:

1) odstąpieniu od czynności kontrolnych;

2) kontynuowaniu czynności kontrolnych.

8. Nierozpatrzenie sprzeciwu w terminie, o którym mowa w ust. 7, jest równoznaczne w skutkach z wydaniem przez organ właściwy postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych.

9. Na postanowienie, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, przedsiębiorcy przysługuje zażalenie w terminie 3 dni od dnia doręczenia postanowienia. Właściwy organ rozpatruje zażalenie w terminie 7 dni od dnia jego wniesienia oraz wydaje postanowienie o:

1) utrzymaniu w mocy zaskarżonego postanowienia;

2) uchyleniu zaskarżonego postanowienia i odstąpieniu od czynności kontrolnych.

10. Nierozpatrzenie zażalenia w terminie, o którym mowa w ust. 9, jest równoznaczne w skutkach z wydaniem postanowienia o uchyleniu zaskarżonego postanowienia i odstąpieniu od czynności kontrolnych.

11. Organ kontroli może kontynuować czynności kontrolne z dniem, w którym postanowienie, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, stało się ostateczne, a w przypadku wniesienia przez przedsiębiorcę zażalenia – z dniem, w którym postanowienie, o którym mowa w ust. 9 pkt 1, zostało doręczone przedsiębiorcy.

12. Postanowienie, o którym mowa w ust. 6, wygasa w dniu następującym po dniu doręczenia przedsiębiorcy postanowienia, o którym mowa w ust. 7, a w przypadku, o którym mowa w ust. 8, w dniu następującym po dniu upływu terminu do rozpatrzenia sprzeciwu.

13. W przypadku wniesienia przez przedsiębiorcę zażalenia, postanowienie, o którym mowa w ust. 6, wygasa w dniu następującym po dniu doręczenia przedsiębiorcy postanowienia, o którym mowa w ust. 9 pkt 1 lub 2, a w przypadku, o którym mowa w ust. 10, w dniu następującym po dniu upływu terminu do rozpatrzenia zażalenia.

14. W razie przewlekłości czynności kontrolnych, po wydaniu postanowienia, o którym mowa w ust. 9 pkt 1, przedsiębiorca może wnieść do sądu administracyjnego skargę na przewlekłe prowadzenie kontroli. Wniesienie skargi nie powoduje wstrzymania czynności kontrolnych.

15. Do skargi, o której mowa w ust. 14, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, 1370 i 2451 oraz z 2018 r. poz. 650) dotyczące skargi na przewlekłe prowadzenie postępowania.

16. Do postępowań, o których mowa w ust. 6, 7 i 9, w zakresie nieuregulowanym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Art. 60.

1. W razie powzięcia wiadomości o wykonywaniu działalności gospodarczej niezgodnie z przepisami ustawy, a także w razie stwierdzenia zagrożenia życia lub zdrowia, niebezpieczeństwa powstania szkód majątkowych w znacznych rozmiarach lub bezpośredniego zagrożenia środowiska w wyniku wykonywania tej działalności, wójt, burmistrz lub prezydent miasta niezwłocznie zawiadamia właściwe organy.

2. Zawiadomione organy niezwłocznie powiadamiają wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o podjętych czynnościach.

3. W przypadku braku możliwości zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, wójt, burmistrz lub prezydent miasta może nakazać, w drodze decyzji, wstrzymanie wykonywania działalności gospodarczej na czas niezbędny, nie dłuższy niż 3 dni.

4. Decyzja nakazująca wstrzymanie wykonywania działalności gospodarczej w razie stwierdzenia zagrożenia życia lub zdrowia, niebezpieczeństwa powstania szkód majątkowych w znacznych rozmiarach lub bezpośredniego zagrożenia środowiska w wyniku wykonywania tej działalności podlega natychmiastowemu wykonaniu.

………………………………..

(miejscowość i  data)

…………………………………….

(oznaczenie organu)

ZAWIADOMIENIE

o zamiarze wszczęcia kontroli

Działając na podstawie art.  18  ust.  8  ustawy z  dnia 26  października 1982  r. o wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.  U. z  2019  r. poz.  2277 z późn. zm.) w  związku z  art.  48  ust.  1  i  2 ustawy z  dnia 6  marca 2018  r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z  2019  r., poz.  1292  z późn. zm.) Wójt Gminy Drużbice informuje, że w terminie nie  wcześniej niż po upływie 7  dni i  nie później niż przed upływem 30  dni od dnia doręczenia niniejszego zawiadomienia, upoważnieni członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w  Drużbicach dokonają kontroli przestrzegania zasad i  warunków korzystania z  zezwoleń na sprzedaż alkoholu przez przedsiębiorcę: …..............................................................

……………………………………………………………………………………………………..

(oznaczenie przedsiębiorcy)

w punkcie sprzedaży: …...................................................................................................................

(oznaczenie punktu sprzedaży)

Zakres przedmiotowy kontroli:

1. Przestrzeganie warunków prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych, określonych w ustawie z  dnia 26  października 1982  r. o  wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a  w szczególności:

a) posiadanie ważnego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

b) wniesienie opłaty za korzystanie z  zezwolenia (dowód wniesionej opłaty),

c) zaopatrywanie się w  napoje alkoholowe u  producentów i  przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,

d) posiadanie tytułu prawnego do korzystania z  lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży,

e) wykonywanie działalności gospodarczej w  zakresie objętym zezwoleniem, tylko przez przedsiębiorcę w  nim oznaczonego i  wyłącznie w  miejscu wymienionym w zezwoleniu.

2. Przestrzeganie określonych zasad sprzedaży napojów alkoholowych, a  w szczególności:

a) niesprzedawania i  niepodawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,

b) uwidocznienie informacji o  szkodliwości spożywania alkoholu,

c) przestrzegania zasad porządku publicznego w  miejscu sprzedaży napojów alkoholowych lub w  najbliższej okolicy,

d) przestrzeganie ustawowego zakazu reklamowania i  promocji napojów alkoholowych.

e) nie wprowadzanie do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,

f) przedstawianie prawidłowych danych w  oświadczeniu o  wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w  punkcie sprzedaży w  roku poprzednim.

…..………………………………

(pieczątka i podpis)

POUCZENIE:

Kontrolę wszczyna się nie  wcześniej niż po upływie 7  dni i  nie później niż przed upływem 30  dni od dnia doręczenia zawiadomienia o  zamiarze wszczęcia kontroli.

Jeżeli kontrola nie  zostanie wszczęta w  terminie 30  dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.

Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7  dni od dnia doręczenia zawiadomienia.

Protokół

z kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży dokonanej w dniu ……………………….. przez Zespół kontrolujący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach w punkcie sprzedaży napojów alkoholowych:

- nazwa i adres punktu sprzedaży: ……………………………...........................…………………

- nazwa przedsiębiorcy: ……………………………………………………..................………….

- siedziba przedsiębiorcy: ……….……………………………………......................…………….

Zespół kontrolujący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach w składzie:

Na podstawie art. 18 ust. 8 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 z późn. zm.) oraz upoważnienia Wójta Gminy Drużbice nr …………………..........z dnia …………….....................

1. ……………………………………………………………………………………………….

2. ……………………………………………………………………………………………….

w obecności …………………………………..........…………………...…………………………

(imię i nazwisko oraz stanowisko osoby, w obecności której dokonano kontroli)

dokonał kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu sprzedaży/poza miejscem sprzedaży*, zgodnie z art. 18 ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi sprawdzono:

1. posiadanie zezwolenia wydanego przez Wójta Gminy Drużbice (jakiego rodzaju): ……………………………………………........………….......................................………………

2. wniesienie opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o których mowa w art. 111 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:

Dowód wpłaty/przelew* z dnia …………………. tytułem: rata/nowe zezwolenie* na kwotę ……………………………………………...................................…………………………………

3. przestrzeganie zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:

1) osobom w stanie nietrzeźwości: brak uwag*/uwagi*:………………………………...................................


.. ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2) osobom do lat 18: brak uwag*/uwagi*:..................................................….……...........................................


.. ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

3) na kredyt lub pod zastaw: brak uwag*/uwagi:............................................................................................... …..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4. prowadzenie sprzedaży zgodnie z posiadanym zezwoleniem: brak uwag*/uwagi*: .....................


.. ........................................................................................................................................................................

.. ........................................................................................................................................................................

5. przestrzeganie zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych: brak uwag*/uwagi*: ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

6. przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa:

a) informacja o szkodliwości spożywania alkoholu jest w miejscu widocznym: jest wywieszka/brak wywieszki* …................................................................................................................................................


.. ...........................................................................................................................................................................

b) w sklepie i jego obrębie: nikt nie spożywa alkoholu/alkohol jest spożywany*......................……..............


.. ...........................................................................................................................................................................

.. ...........................................................................................................................................................................

c) zakłócenia spokoju i porządku publicznego: nie stwierdzono zakłóceń/ wystąpiły zakłócenia* ……………………………………………………………………................................................................

……………………………………………………………………………………………................................

…………………………………………………………………………………………....................................

d) tytuł prawny do lokalu: własność, dzierżawa, najem, inne*: ..........…………………………...................................................................................................................

e) faktura zakupu alkoholu w hurtowni: okazano*/nie okazano*

f) przedstawienie prawidłowych danych w oświadczeniu, o których mowa w art. 111 ust 4 Ustawy: nie stwierdzono nieprawidłowości*/stwierdzono nieprawidłowości*: …............................................................


.. ........................................................................................................................................................................

7. Inne uwagi i spostrzeżenia: ...............................................................................................................

…........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Wyjaśnienia i uwagi osoby, w obecności której przeprowadzono kontrolę: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................................................................……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…...................................................................…

W wyniku przeprowadzonej kontroli Komisja postanowiła: ………………………………………………………………......................……………………..………………………………………………………………........................................................……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Kontrolę przeprowadzono w godz. od ………….....……….. do ………………………….

Na tym protokół zakończono i po odczytaniu podpisano.

Protokół sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach, przedsiębiorcy i Wójta Gminy Drużbice.

………………………………………………..

(podpis przedsiębiorcy

lub upoważnionej osoby obecnej w trakcie kontroli)

Członkowie Komisji

1. ……………………………………….

2. ………………………………………..

(* - niepotrzebne skreślić)

OGÓLNY SCHEMAT PROWADZENIA KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW

1. Zawiadomienie przedsiębiorcy o  terminie i  zakresie kontroli z  zachowaniem stosownych procedur i  terminów wynikających z  ustawy z  dnia 6  marca 2018  r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z  2019  r. poz.  1292  z późn. zm.).

2. Doręczenie kontrolowanemu przedsiębiorcy przed przystąpieniem do czynności kontrolnych przez upoważnionych członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w  Drużbicach upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydanego przez Wójta Gminy Drużbice.

3. Zapoznanie kontrolowanego z  zakresem kontroli oraz jego prawami i  obowiązkami.

4. Przeprowadzenie czynności kontrolnych.

5. Sporządzenie protokołu kontroli.

6. Dokonanie przez kontrolujących wpisu do książki kontroli przedsiębiorcy.

7. Monitorowanie zaleceń pokontrolnych.