zwiń
0.0.0 w/s : wprowadzenia regulaminu porządku domow... Wersja od:

ZARZĄDZENIE Nr 0050.21.2020

WÓJTA GMINY DRUŻBICE

z dnia 5 lutego 2020 r.

w sprawie: wprowadzenia regulaminu porządku domowego w zasobach mieszkaniowych Gminy Drużbice z wyłączeniem lokali komunalnych i socjalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych.

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 506, poz. 1309, poz. 1571, poz. 1696, poz. 1815 ) oraz art. 6b ustawy z dnia 21 czerwca 2001roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tj. Dz. U. z 2019r. poz. 1182, poz. 1309), zarządzam co następuje:

§1. Wprowadzam regulamin porządku domowego w zasobie mieszkaniowym Gminy Drużbice z wyłączeniem lokali komunalnych i socjalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych, w których obowiązują regulaminy właściwe dla danej wspólnoty; stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§2. Regulamin porządku domowego należy przekazać najemcom, o których mowa w § 1 za potwierdzeniem odbioru.

§3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Wójt Gminy Drużbice

mgrTomasz Głowacki

REGULAMIN

porządku domowego w zasobach mieszkaniowych Gminy Drużbice z wyłączeniem lokali komunalnych i socjalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych.


I.  POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1.

1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) wynajmującym – należy przez to rozumieć Gminę Drużbice,

2) najemcy – należy przez to rozumieć osobę, z którą podpisano umowę najmu lokalu.

3) użytkowniku – należy przez to rozumieć osobę zamieszkującą lokal wraz z najemcą, bez tytułu prawnego.

§2.

1. Postanowienia regulaminu dotyczą wszystkich najemców i innych użytkowników lokali w budynkach mieszkaniowego zasobu gminnego stanowiących własność Gminy Drużbice.

2. Postanowienia regulaminu mają na celu ochronę mienia własnego Gminy Drużbice, zapewnienie czystości, ładu i porządku w budynkach i ich otoczeniu oraz zapewnienie warunków zgodnego współżycia mieszkańców.

3. Przepisy regulaminu określają obowiązki najemców lokali mieszkalnych oraz wszystkich innych osób zamieszkujących w tych lokalach, zwanych w regulaminie użytkownikami lokalu.

§3.

Najemca, a także osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego ponosi odpowiedzialność za zachowanie osób wspólnie z nim zamieszkałych - domowników, jak i innych osób korzystających z lokalu mieszkalnego (członków rodziny, gości). Najemca, a także osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego ponosi również odpowiedzialność za przestrzeganie przez te osoby niniejszego regulaminu i zobowiązana jest do zapoznania tych osób z jego treścią.

§4.

Najemca, a także osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego zobowiązana jest powiadomić wynajmującego o zdarzeniach mających wpływ na stan techniczny i sanitarny zajmowanego przez niego lokalu.

§5.

Najemca lokalu jest zobowiązany do naprawy lub pokrycia kosztów wszelkich uszkodzeń w lokalu oraz poza nim, powstałych z winy użytkownika.

§6.

Najemca ma obowiązek powiadomienia wynajmującego o zmianach w ilości osób zamieszkujących w lokalu w terminie 14 dni od daty wprowadzenia się do lokalu użytkownika lub jego wyprowadzeniu się z mieszkania.

§7.

Wynajmujący nie ponosi żadnej odpowiedzialności za utratę bądź uszkodzenie jakichkolwiek przedmiotów pozostawionych przez najemców w częściach wspólnych nieruchomości.

§8.

Trzymanie w mieszkaniach psów, kotów i innych zwierząt jest dopuszczalne, o ile zwierzęta te nie zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu oraz nie zakłócają spokoju, a ich posiadacze są w stanie zagwarantować im odpowiednią opiekę. Psy winny być wyprowadzane na smyczy i w kagańcach poza obręb budynku ze względu na możliwość zanieczyszczenia terenu przydomowego.


II.  OBOWIĄZKI NAJEMCÓW ORAZ UŻYTKOWNIKÓW LOKALI MIESZKALNYCH

§9.

Najemca oraz użytkownik lokalu zobowiązany jest do:

1. Dbałości o nieruchomość, którą wynajmuje.

2. Do utrzymywania porządku w lokalu oraz nie zakłócania spokoju innym mieszkańcom w okresie całej doby, a także stosowania się do porządku domowego.

3. Przestrzegania obowiązującej ciszy nocnej w godzinach od 22.00 wieczorem do 6.00 rano.

4. Zamykanie zewnętrznych drzwi do budynku.

5. Natychmiastowego powiadomienia wynajmującego zauważonych awarii oraz uszkodzeń instalacji i urządzeń znajdujących się w budynku lub jego otoczeniu bez względu na przyczynę ich powstania oraz na to, kogo obciąży koszt naprawy.

6. Przestrzegania zakazu wylewania i wyrzucania przez okna nieczystości oraz innych przedmiotów.

7. Przestrzegania zakazu palenia tytoniu, w tym e-papierosów oraz spożywania alkoholu lub innych środków odurzających we wszystkich częściach wspólnych nieruchomości (w szczególności na korytarzach, klatkach schodowych).

8. Przestrzegania zakazu wykonywania wszelkich przeróbek w mieszkaniach lub poza mieszkaniem wymagają zgody wynajmującego.

9. Przestrzegania zakazu montowania na dachu anten telewizyjnych i radiowych bez zgody wynajmującego.

10. Przestrzegania zakazu przechowywania w piwnicach, korytarzach i na balkonach motorowerów, motocykli oraz materiałów łatwopalnych, żrących, cuchnących, agresywnych środków chemicznych, materiałów wybuchowych oraz gazu w butlach.

11. Utrzymywania w czystości i porządku klatek schodowych, piwnic, korytarzy, a korzystając z nich, należy przestrzegać przepisów przeciwpożarowych.

12. Przestrzegania zakazu samowolnego montowania gniazdek elektrycznych w pomieszczeniach piwnicznych i komórkach gospodarczych oraz pobierać energii elektrycznej na własny użytek z instalacji służącej do oświetlenia korytarzy piwnic, oraz klatek schodowych i strychów i z innych pomieszczeń służących wspólnemu użytkowaniu bez zgody wynajmującego.

13. Przestrzegania zakazu zastawiania jakimikolwiek przedmiotami ciągów komunikacyjnych (korytarzy, schodów, klatek schodowych, korytarzy piwnicznych, bram, dróg przeciwpożarowych itp.) oraz pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku, a jeśli taka sytuacja miałaby miejsce z powodu konieczności przeprowadzenia prac remontowych w lokalu, o fakcie tym należy powiadomić wynajmującego oraz zapewnić swobodne przejście dla innych użytkowników, a po skończonym remoncie doprowadzić do stanu pierwotnego. Nie zastosowanie się do powyższego spowodować może usunięcie przedmiotów przez wynajmującego, na koszt osoby, która zastawiła nimi ciąg komunikacyjny lub pomieszczenie przeznaczone do wspólnego użytku.

14. Dbania o posesję przy budynku, który zamieszkuje, gdyż wszelkie uszkodzenia spowodowane użytkowaniem pojazdów na terenie posesji oraz zanieczyszczenia płynami technicznymi obciążają najemcę lokalu, który szkodę spowodował.

15. Przestrzegania zakazu wieszania na balkonach, ścianach budynku bez zgody administratora tablic informacyjnych i reklamowych.

16. Wzięcia na siebie odpowiedzialności za wszelkie szkody wyrządzone na terenie nieruchomości przez małoletnie dzieci (odpowiadają ich rodzice lub opiekunowie).

17. Przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych. Właściciele zwierząt domowych zobowiązani są do między innymi niezwłocznego sprzątnięcia odchodów zwierząt, zarówno w budynku, jak też na terenie do niego przyległym. Zabrania się dokarmiania ptaków bezpośrednio przy budynku oraz wykładania pokarmów dla ptaków na parapetach okiennych.

18. Zawiadomienia odpowiednich służb, takich jak: straż pożarna, pogotowie ratunkowe, policja, pogotowie gazowe itp. w przypadku jakiegokolwiek wypadku.

19. Przestrzegania zakazu wykonywania wszelkich prac zagrażających bezpieczeństwu mieszkańców budynku.

20. Przestrzegania zakazu wrzucania śmieci, materiałów sanitarnych, szmat i innych przedmiotów do muszli klozetowych, mogących spowodować zapchanie instalacji.

21. Niezwłocznego zawiadomienia wynajmującego pisemnie o wszystkich wadliwie działających urządzeniach i instalacjach oraz uszkodzeniach i zniszczeniach majątku.

22. Przestrzegania zakazu wykonywania głośnych prac remontowych w niedzielę i Święta.

23. Prawidłowego eksploatowania mieszkania poprzez zapewnienie w pomieszczeniach odpowiedniej temperatury i właściwego poziomu wilgotności powietrza oraz starannego wietrzenia.

24. Przestrzegania zakazu zasłaniania , zatykania lub zaklejania kratek wentylacyjnych oraz instalowania w przewodach wentylacji grawitacyjnej wentylatorów elektrycznych w mieszkaniach oraz częściach wspólnych.

25. Przestrzegania zakazu parkowania pojazdów na dojazdach do budynków mieszkalnych, stacji transformatorowych, śmietników, wyznaczonych do przejazdu samochodów uprzywilejowanych.


III.  POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§10.

1. Uwagi, skargi i wnioski użytkowników lokali powinny być zgłaszane do właściciela – Gminy Drużbice.

2. W stosunku do mieszkańców nieprzestrzegających postanowień niniejszego regulaminu Wynajmujący w pierwszej kolejności może zastosować upomnienie, a w uzasadnionych przypadkach złożyć wniosek o ukaranie mandatem przez Policję oraz Sąd.

3. Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, w stosunku do lokatora, który używa lokalu w sposób sprzeczny z umową lub niezgodnie z jego przeznaczeniem lub zaniedbuje obowiązki, dopuszczając do powstania szkód, lub niszczy urządzenia przeznaczone do wspólnego korzystania przez mieszkańców, albo wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali to: Gmina Drużbice, jako właściciel „nie później niż miesiąc naprzód, na koniec miesiąca kalendarzowego, wypowie stosunek prawny” - umowę najmu oraz rozpocznie procedurę eksmisji z lokalu.

4. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2019r. poz. 1182, poz. 1309) w stosunku do lokatora, który wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali w budynku, to inny lokator lub właściciel może wytoczyć powództwo o rozwiązanie przez Sąd tytułu prawnego uprawniającego do używania lokalu i nakazanie opuszczenia lokalu.

5. Zgodnie z art. 25 d ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2019r. poz. 1182, poz. 1309) lokator, któremu sąd nakazał opróżnienie lokalu z powodu rażącego lub uporczywego wykraczania przeciwko porządkowi domowemu albo niewłaściwego zachowania czyniącego uciążliwym korzystanie z innych lokali w budynku, może być pozbawiony uprawnienia do innego lokalu (w tym socjalnego) oraz prawa do tymczasowego pomieszczenia z tytułu eksmisji.

Regulamin został zatwierdzony Zarządzeniem Nr 0050.21.2020 Wójta Gminy Drużbice z dnia 5 lutego 2020r.

Uzasadnienie

Zarządzenia Nr 0050.21.2020

Wójta Gminy Drużbice

z dnia 5 lutego 2020 r.

w sprawie: wprowadzenia regulaminu porządku domowego w zasobach mieszkaniowych Gminy Drużbice z wyłączeniem lokali komunalnych i socjalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych.

W związku z zapisami art. 6b ust. 1 i art. 13 ust.1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 1182, poz. 1309 ) oraz rosnącą potrzebą utrzymania porządku i miru domowego wśród najemców lokali komunalnych i socjalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Drużbice, wprowadzono regulamin porządku domowego. Powyższe działania mają na celu pomóc w zachowaniu spokoju oraz uświadomić lokatorów o ich prawach i obowiązkach.

Wobec powyższego wydanie niniejszego zarządzenia uważa się za celowe i w pełni zasadne.