zwiń
0.0.0 w/s pozostawienia bez dalszego biegu zgłosz... Wersja od:

UCHWAŁA Nr XI/86/2019

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 30 września 2019 r.

w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia na ławnika - Pana Jarosława Franciszka Rudnickiego, które nie spełnia wymogów formalnych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.), w związku z art. 162 § 10 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 52 ze zm.), Rada Gminy w Drużbicach uchwala co następuje:

§1. Pozostawić bez dalszego biegu zgłoszenie kandydata na ławnika do Sądu Okręgowego w Piotrkowie

Trybunalskim. - Pana Jarosława Franciszka Rudnickiego, z przyczyn, określonych w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.

§2. Zobowiązuje się Przewodniczącą Rady Gminy w Drużbicach do przekazania niniejszej uchwały

Zainteresowanemu.

§3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącej Rady Gminy w Drużbicach.

§4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodnicząca Rady Gminy w Drużbicach

mgrSylwia Stelmach - Piątkowska

Uzasadnienie

W dniu 28 maja 2019 r. do Rady Gminy w Drużbicach wpłynęło zgłoszenie rekomendowane przez PrezesaSądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim kandydata na ławnika – Pana Jarosława Franciszka Rudnickiego.

Rada Gminy w Drużbicach w dniu 30 sierpnia 2019 r. Uchwałą Nr X/75/2019 powołała Zespół ds. zaopiniowania kandydatów na ławników do sądów powszechnych na kadencję 2020 – 2023. Zespół ten podczas posiedzenia w dniu: 25 września 2019 r. dokonał analizy nadesłanych zgłoszeń pod względem spełniania wymogów formalnych stawianych zgłoszeniom kandydatów na ławników.

W toku analizy zgłoszenia kandydata na ławnika – Pana Jarosława Franciszka Rudnickiego, Zespół stwierdził następujące braki formalne dokonanego zgłoszenia:

1) Brak wskazania okresu, w jakim zgłoszony kandydat na ławnika pozostaje w okresie aktualnego statusu zawodowego w poz. 11 części B karty zgłoszenia kandydata na ławnika, stanowiącej Załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia z 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz.U. z 2011 r., Nr 121, poz. 693);

2) Brak wskazanej daty wypełnienia przy podpisie prezesa sądu albo osoby reprezentującej podmiot określony w art. 162 §1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, uprawnionej do zgłoszenia kandydata w oświadczeniu o potwierdzeniu prawdziwości danych zawartych w karcie zgłoszenia kandydata na ławnika.

Powyższe, stwierdzone przez Zespół ds. zaopiniowania kandydatów na ławników do sądów powszechnych na kadencję 2020-2023 błędy formalne dokonanego zgłoszenia kandydata na ławnika stanowią przesłankę do stwierdzenia, że zgłoszenie kandydata na ławnika nie spełnia wymagań formalnych, określonych w art. 162 § 2-5 ustawy.

W toku rozpatrywania przedłożonego Radzie Gminy w Drużbicach zgłoszenia kandydata na ławnika wskazać należy na przepis art. 162 § 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j.: Dz.U. z 2019 r., poz. 52 ze zm.), który stanowi, że „do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia dołącza się następujące dokumenty (…)”, przy czym ustawodawca kartę zgłoszenia wymienia jako niezbędny element dokumentacji, wymaganej do zgłoszenia kandydata na ławnika.

WSA we Wrocławiu, w uzasadnieniu do wyroku z dnia 16 marca 2012 r. w sprawie, sygn. akt: III SA/Wr 8/12 wskazał, że „jednym z (…) wymogów, przewidzianym w art. 162 § 4 tej samej ustawy jest dokonanie zgłoszenia kandydata na ławnika, na specjalnej karcie, której wzór został określony (na podstawie delegacji przewidzianej w art. 162 § 11 p.u.s.p.) w załączniku do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz.U. Nr 121, poz. 693). Według wzoru, karta składa się z trzech części ("A", "B" oraz "C"), z których ostatnia część ("C") powinna zawierać uszczegółowione we wzorze "Dane podmiotu zgłaszającego kandydata na ławnika (wypełnia podmiot zgłaszający)", w tym także podpis osoby zgłaszającej kandydata, uprawnionej do reprezentacji. Ponadto, zgodę na kandydowanie i potwierdzenie prawdziwości danych zawartych we karcie zgłoszenia własnoręcznym podpisem powinien stwierdzić sam kandydat”, przy czym jako przesłankę stwierdzenia formalności zgłoszenia kandydata na ławnika należy traktować kompletnie wypełnioną w miejscach, które dotyczą kandydata na ławnika, a samo zgłoszenie winno być wypełnione dużymi, drukowanymi literami, czarnym lub niebieskim kolorem.

Zgodnie z przyjętym orzecznictwem w sprawie procedury wyboru kandydatów na ławników, wskazane przez Zespół braki formalne stanowią nieusuwalną przesłankę do pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika, przy czym należy podkreślić, że procedura wyboru ławników sądowych nie zawiera trybu uzupełniania braków formalnych, nie stosuje się do niej także przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgłoszenia kandydatów bada pod względem formalnym Zespół ds. zaopiniowania kandydatów na ławników, powołany przez radę gminy do zbadania spełnienia przez kandydatów wymogów określonych w ustawie oraz wyrażenia o nich opinii (art. 163 § 2 ustawy). Zespół ten zbiera się dopiero po upływie terminu do zgłoszenia kandydatów na ławników i nie ma możliwości wzywania do poprawienia uchybień formalnych stwierdzonych w zgłoszeniach. Jak wskazał WSA w Poznaniu w uzasadnieniu do wyroku z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie, sygn. akt: IV SA/Po 108/16, „po upływie terminu żadne czynności wyjaśniające nie mogą być prowadzone, ponieważ w oparciu o art. 162 § 10 p.u.s.p. przywrócenie terminu do zgłaszania kandydatów jest niedopuszczalne, a więc nie można już uzupełniać w żaden sposób karty zgłoszenia i załączników wymaganych przepisami”.

Art. 162. § 10 ustawy stanowi, że zgłoszenia kandydatów na ławników, które nie spełniają wymagań formalnych, o których mowa w art. 162 § 2-5 ustawy, pozostawia się bez dalszego biegu, a fakt ten stwierdza rada gminy w drodze uchwały, stąd też Zespół ds. zaopiniowania kandydatów na ławników do sądów powszechnych na kadencję 2020-2023, powołany Uchwałą Nr X/75/2019 Rady Gminy w Drużbicach z dnia 30 sierpnia 2019 r., biorąc pod uwagę wskazane w niniejszym uzasadnieniu nieusuwalne przesłanki, postanowił zarekomendować Radzie Gminy w Drużbicach podjęcie uchwały w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika.

Mając na uwadze powyższe, Rada Gminy w Drużbicach stwierdza, że nie jest możliwe uzupełnienie wskazanych w niniejszym uzasadnieniu braków formalnych, w związku z czym postanawia pozostawić bez dalszego biegu zgłoszenie kandydata na ławnika do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim – Pana Jarosława Franciszka Rudnickiego.