zwiń
0.0.0 w/s uchwalenia Gminnego Programu Profilakty... Wersja od:

UCHWAŁA Nr XXI/230/2016

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 28 listopada 2016 r.

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Drużbice na rok 2017

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2016 r. poz. 446) w związku z art. 4¹ ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016r. poz. 487 ), art. 10 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. z 2016r. poz. 224) oraz art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2015r., poz. 1390) Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:

§1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Drużbice na rok 2017, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Drużbice.

§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 01 stycznia 2017r.

Przewodniczący Rady Gminy Drużbice

Jacek Walczyk

ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr XXI/230/2016

Rady Gminy Drużbice

z dnia 28 listopada 2016 r.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

oraz Przeciwdziałania Narkomanii

dla Gminy Drużbice na 201 7 rok.

Wstęp

Do zadań własnych Gminy należy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii oraz integracją społeczną osób uzależnionych od alkoholu i substancji psychoaktywnych. Zbiór powyższych działań spisany jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii uchwalanego corocznie przez Radę Gminy. Realizacja zadań opiera się na następujących dokumentach prawnych:

- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2016r. poz. 487 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015r., poz. 1390 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2016 r. poz. 224 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016r. poz. 930 z późn. zm.)

Przy opracowaniu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych /GPPiRPA/ oraz Przeciwdziałania Narkomanii /PN/ na 2017 rok uwzględnione zostały wskazówki wynikające z Rekomendacji do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2017 roku Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii może być modyfikowany w przypadku uzasadnionych potrzeb związanych z zapobieganiem i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i narkomanii stosownymi uchwałami Rady Gminy Drużbice. Adresatami programu są mieszkańcy gminy Drużbice, a w tym m. in. osoby uzależnione i zagrożone patologiami społecznymi wraz ze swoimi rodzinami, jednostki zajmujące się pracą z rodzinami dysfunkcyjnymi, w których występują problemy związane z uzależnieniami, placówki oświatowe, instytucje kultury, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, organizacje pozarządowe oraz wszyscy, którym zależy na promowaniu zdrowego stylu życia, wolnego od nałogów oraz na szerzeniu idei trzeźwości w środowisku lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.

Rozdział I

Cele i zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Drużbice na rok 2017 ma na celu:

1) przygotowywanie młodego pokolenia do zdrowego trzeźwego stylu życia oraz pozbawionego używania substancji psychoaktywnych,

2) zmniejszenie skali nadużywania alkoholu oraz substancji psychoaktywnych, ograniczenia ich negatywnych skutków,

3) przeciwdziałanie przemocy w rodzinie oraz wczesną profilaktykę i edukację w zakresie uzależnień,

4) pomoc w rozwiązywaniu problemów alkoholowych osobom pijącym alkohol czy zażywających substancje psychoaktywne w sposób ryzykowny lub szkodliwy oraz członkom ich rodzin doznającym szkód z tego powodu,

5) profilaktykę i edukację w środowisku lokalnym w zakresie zagrożeń uzależnieniami ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży,

6) wspieranie przedsięwzięć spędzania wolnego czasu i propagowania zdrowego trybu życia wolnego od nałogów u młodych i dorosłych mieszkańców gminy Drużbice w celu ochrony przed marginalizacją społeczną i wykluczeniem społecznym,

7) przeciwdziałanie przemocy domowej,

8) ograniczanie dostępności do alkoholu i substancji psychoaktywnych szczególnie osób młodych,

9) eliminowanie z rynku alkoholowego naruszeń prawa, które wynika z przepisów Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

10) reintegrację społeczną i zawodową osób uzależnionych.

Do osiągnięcia celu głównego przewiduje się realizację zadań i celów szczegółowych, wyznaczonych przez art. 41 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, art.10 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, art.6 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz prowadzenie działań wynikających z potrzeb i możliwości ujawnionych w analizie problemów lokalnych.

Rozdział II

Diagnoza problemów alkoholowych.

Nie ma takiej grupy społecznej i zawodowej, której zjawisko alkoholizmu nie dotyczyłoby. Łatwy dostęp do wszelkiego rodzaju napojów alkoholowych, obyczaje, kryzys, postępujące ubóstwo i bezrobocie, stałe zagrożenie utraty pracy wśród wielu środowisk, upadek wartości rodzinnych i norm społecznych jak też coraz powszechniejszy brak umiejętności radzenia sobie z problemami dnia codziennego przyczyniają się do narastania problemów alkoholowych.

Są to problemy społeczne, które korelują z przemocą w rodzinie.

Z badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów naszego Gimnazjum w Rasach w październiku 2015 roku wynika, że uczniowie zdają sobie sprawę, iż palenie papierosów i picie alkoholu może uzależnić. Większość badanych nie przyznaje się do palenia papierosów, jednak 5 twierdzi, że często zdarza im się palić a 24 próbowało. Dziesięciu uczniów pierwszego papierosa spróbowało już w szkole podstawowej, 17 w gimnazjum. Najczęściej wymienione sytuacje, gdy doszło do tego zdarzenia to w domu, w lesie, na boisku z kolegami, na prywatce. Jako główny powód palenia papierosów uczniowie podają chęć rozładowania napięcia.

Przyczynami spożywania alkoholu przez młodzież są przede wszystkim kłopoty i niepowodzenia szkolne, picie bliskich osób, niechęć do wyróżniania się ze środowiska i chęć rozweselenia się. Pięćdziesiąt uczniów pierwszy raz spróbowało alkohol pomiędzy 10 a 15 rokiem życia, a 12 już przed 10 rokiem życia. Uczynili to najczęściej przebywając z kolegami/ koleżankami, czasami będąc sami w domu. Dwie osoby przyznały, że próbowały alkohol przebywając z rodziną/z rodzicami. Niepokojącym jest fakt, iż 8 uczniów twierdzi, że upili się przynajmniej raz w życiu.

Uczniowie posiadają dość obszerną wiedzę na temat narkotyków, dopalaczy i innych środków uzależniających. Miejscami w jakich najczęściej można spotkać środki uzależniające są: dyskoteka, miasto, spotkania towarzyskie, 15 uczniów wymieniło szkołę. Dziewięciu uczniów przyznaje, iż zna osobę zażywającą środki uzależniające, 2 twierdzi że ma bliskiego kolegę, który się narkotyzuje. Jeden uczeń przyznaje, że próbował kiedyś narkotyków, 1 twierdzi iż używa dopalaczy lub narkotyków systematycznie. Większa liczba osób przyznała się do kontaktu ze środkami uzależniającymi, podając przyczyny próbowania tych substancji. Dwóch uczniów twierdzi, że skłoniła ich do tego ciekawość, 1 osobę namówili znajomi, również 1 chciała się dobrze bawić.

W pozostałych 2 szkołach podstawowych z badania ankietowego nie wynika, iż byłyby problemy z paleniem papierosów, piciem alkoholu i narkomanią.

Grupy społeczne szczególnie zagrożone problemami uzależnienia od alkoholu to: bezrobotni (zwłaszcza długotrwale) i ich rodziny, rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, ludzie młodzi, również młodzież szkolna.

Skutki alkoholizmu w społeczeństwie to: przemoc w rodzinie, niewydolność wychowawczo-opiekuńcza, rozpad więzi rodzinnych – rozwody, wzrost agresji i przestępczości, przyjmowanie negatywnych wzorców zachowań przez młodzież – demoralizacja.

Bariery utrudniające rozwiązywanie problemów alkoholowych:

- wstyd rodzin i osób dotkniętych problemem alkoholowym,

- tradycja nadmiernej konsumpcji alkoholu w pewnych środowiskach,

- stereotypy i mity dotyczące problemu, nadmierna pobłażliwość.

2.  Skala problemów alkoholowych.

Źródłem informacji dotyczących skali problemów alkoholowych na terenie Gminy Drużbice są dane Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Punktu Konsultacyjnego, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy w Rodzinie.

Liczba ludności w Gminie Drużbice na koniec 2015 roku – gminę zamieszkiwało 5046 osób, liczba mieszkańców powyżej 18 r.ż. - 4039.

Rynek napojów alkoholowych w Gminie Drużbice:

Lata Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepy) Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (lokale gastronomiczne)

Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych

o zawartości alkoholu powyżej 18% przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepy)

Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych

o zawartości alkoholu powyżej 18% przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (lokale gastronomiczne)

201 3 14 3 9 1
201 4 13 3 10 1
201 5 13 2 10 1

Źródło: Urząd Gminy Drużbice

Liczba rodzin korzystających z pomocy materialnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Drużbicach:

Lata 20 13 201 4 201 5
Ogółem liczba rodzin 167 142 144
w tym rodziny z problemem alkoholowym 16 11 10
w tym rodziny z problemem narkotykowym/dopalacze 0 0 0
w tym rodziny dotknięte przemocą w rodzinie 5 6 5

Źródło: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Drużbicach

Porady udzielone w Punkcie Konsultacyjnym:

Lata 201 3 201 4 201 5

Porady dla osób uzależnionych od alkoholu

i współuzależnionych

472 403 507

Porady dla osób dotkniętych przemocą

w rodzinie

i sprawców przemocy

35 126 90

Źródło: Punkt Konsultacyjny w Drużbicach

Liczba porad Punktu Konsultacyjnego pokazuje, że ludzie chętnie korzystają z tej formy pomocy. Obserwuje się wzrost świadomości wśród klientów Punktu, którzy coraz bardziej otwarcie mówią o swoich problemach i są gotowi do podejmowania działań prowadzących do poprawy ich sytuacji życiowej. W Punkcie Konsultacyjnym prowadzi się również i udziela konsultacji dotyczących przemocy w rodzinie oraz poradnictwa dotyczącego problemów narkomanii.

Wskaźnikiem problemów alkoholowych występujących w Gminie Drużbice jest również liczba spraw rozpatrzonych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach o podjęcie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.

Liczba wniosków, które wpłynęły do GKRPA w Drużbicach:

GKRPA w Drużbicach 201 3 201 4 201 5
Liczba nowych wniosków 28 19 19
Liczba osób skierowanych na badania do biegłych 5 7 6
Liczba osób skierowanych do Sądu 3 3 5

Źródło: GKRPA w Drużbicach

Procedura Niebieskiej Karty rejestruje przypadki przemocy domowej. Realizacja procedury Niebieskiej Karty przez Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie powoduje, że sprawy rozpatrywane są zespołowo a osoby dotknięte przemocą w rodzinie otrzymują kompleksową pomoc. Przewodnicząca GKRPA w Drużbicach bierze udział w pracach grup roboczych. Do GKRPA w Drużbicach Zespół Interdyscyplinarny przekazuje osoby z podejrzeniem uzależnienia od alkoholu celem przebadania i pokierowania na przymusowe leczenie odwykowe.

Przemoc w rodzinie:

Lata 201 3 201 4 201 5
Liczba ofiar przemocy domowej: 12 19 18
w tym kobiet 11 19 16
w tym mężczyźni 1 0 1
nieletni 0 0 1

Źródło: Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Drużbicach

Rozdział III

Realizator i partnerzy Gminnego Programu Profilaktyki.

Realizatorem Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

i Przeciwdziałania Narkomanii jest Urząd Gminy w Drużbicach. Partnerami w realizacji GPPiRPA oraz PN są:

1) GKRPA w Drużbicach,

2) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Drużbicach,

3) Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,

4) Organizacje pozarządowe i inne jednostki prowadzące działalność pożytku publicznego,

5) Kościoły,

6) Szkoły z terenu Gminy Drużbice,

7) Policja, Sąd

8) inne instytucje zaangażowane w działalność na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniu narkomanii.

Rozdział IV

Główne zadania

1.  Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków.

Na mocy art. 21 ust. 1 ustawy leczenie osób uzależnionych od alkoholu odbywa się w placówkach lecznictwa odwykowego. Od takich osób nie pobiera się opłat za świadczenia w zakresie terapii uzależnienia od alkoholu (art. 21 ust. 3 ustawy). Koszty związane z leczeniem alkoholowym i prowadzeniem psychoterapii pokrywa Narodowy Fundusz Zdrowia (za pacjentów ubezpieczonych i za pacjentów nieubezpieczonych), natomiast koszty dojazdu do placówek pokrywane są ze środków uzyskanych z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Podstawowym zadaniem samorządu terytorialnego jest zwiększanie dostępności terapii zwalczającej uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia dla mieszkańców gminy. Dostępność profesjonalnej i efektywnej terapii warunkuje skuteczność jakichkolwiek innych działań podejmowanych na rzecz osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin.

1)  Zadania programu:

a) udzielanie informacji na temat możliwości leczenia uzależnienia, motywowanie do podjęcia psychoterapii w placówkach lecznictwa odwykowego, udzielanie informacji o działających grupach wsparcia,

b) umożliwienie kontaktu osób nadużywających alkohol oraz współuzależnionych z psychologiem, lekarzem oraz specjalistą terapii uzależnień,

c) organizowanie i finansowanie różnych form pracy uzupełniającej proces terapeutyczny (m.in. szkolenia dla mieszkańców gminy),

d) finansowanie udziału w szkoleniach i kursach przygotowujących GKRPA do pracy związanej

z organizowaniem pomocy dla osób uzależnionych i ich rodzin prowadzonych przez specjalistyczne placówki lecznictwa odwykowego lub instytucje szkoleniowe,

e) finansowanie umów zawartych ze specjalistami terapii uzależnień działającymi w Punkcie Konsultacyjno – Informacyjnym w Drużbicach,

f) współpraca z biegłymi sądowymi w orzecznictwie uzależnienia od alkoholu (pokrycie kosztów wydania opinii biegłych),

g) podejmowanie czynności zmierzających do wydania orzeczenia sądu o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w placówce lecznictwa otwartego bądź szpitalnego, pokrywanie opłat za złożenie wniosku do Sądu Rejonowego w Bełchatowie,

h) zakup i dystrybucja materiałów informacyjno – edukacyjnych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych i narkomanii dla Szkół, GOPS, Ośrodków Zdrowia, świetlic profilaktycznych, Policji, biblioteki gminnej, Zespołu Interdyscyplinarnego, GKRPA, klientów Punktu Konsultacyjnego.

2.  Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

Nadużywanie alkoholu przez jednego członka rodziny destabilizuje funkcjonowanie całego systemu rodzinnego, rodzi poważne problemy i jest przyczyną cierpienia dorosłych i dzieci. Wychowywanie się w rodzinie, w której istnieje problem alkoholowy skutkuje dramatycznymi konsekwencjami dla rozwoju psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży. W przyszłości będą one stanowiły tzw. grupy ryzyka pod względem prawdopodobieństw uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych.

1)  Zadania programu:

a) ochrona dzieci i młodzieży przed przemocą w rodzinie, podejmowanie działań w przypadku stwierdzenia faktu przemocy,

b) informowanie mieszkańców o obowiązujących przepisach prawnych w zakresie przemocy w rodzinie,

c) pokrycie kosztów szkoleń dotyczących współpracy służb i instytucji związanych z wdrożeniem procedur interwencji w przypadku przemocy w rodzinie,

d) podjęcie wspólnych działań służb i instytucji stosujących procedury "Niebieskiej Karty" tj. Policji, GOPS, GKRPA, Sądu, Zespołu Interdyscyplinarnego,

e) finansowanie programów o tematyce profilaktyki uzależnień realizowanych w szkołach, świetlicach oraz na koloniach letnich i zimowych organizowanych dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych lub zagrożonych problemem alkoholowym.

3.  Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjno - edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w szczególności dla dzieci, młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowych i kulturalnych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo - wychowawczych.

Picie alkoholu, palenie tytoniu, używanie narkotyków wśród ludzi młodych to coraz bardziej popularne zjawisko. Zachowanie takie należy eliminować, prowadzić wśród młodzieży akcje uświadamiania i informowania o szkodliwości stosowania tych używek. Najlepszą formą będzie profilaktyka, czyli tworzenie programów edukacyjnych prowadzonych szczególnie w szkołach. Celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy wśród dzieci i młodzieży na temat używek i uzależnień. Proponowane jest tutaj wsparcie finansowe dla realizacji Szkolnych Programów Profilaktycznych.

1)  Zadania programu:

a) dofinansowanie, koordynacja oraz nadzór i kontrola realizacji programów profilaktycznych w szkołach,

b) promowanie nowych, bardziej skutecznych programów profilaktycznych, zakup pism, literatury oraz filmów z zakresu uzależnień,

c) tworzenie lokalnych koalicji i systemu działań profilaktycznych zmniejszających zagrożenia dzieci i młodzieży alkoholizmem i demoralizacją,

d) organizowanie i finansowanie programów profilaktycznych i spektakli teatralnych z zakresu alkoholizmu, narkomanii, przemocy, agresji, stosowania środków zastępczych (dopalaczy) oraz dobrego funkcjonowania w środowisku dla dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych na terenie Gminy, a także dla rodziców i środowiska pedagogicznego,

e) pokrycie kosztów transportu - wyjazdy dzieci na spektakle, warsztaty o tematyce profilaktycznej,

f) działania w zakresie dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych,

g) dofinansowanie organizowanych zajęć pozalekcyjnych mających na celu propagowanie alternatywnych form spędzenia czasu wolnego dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym,

h) organizowanie zajęć sportowo - rekreacyjnych w ramach profilaktyki i wychowania w trzeźwości,

i) profilaktyka związana z nauką pływania,

j) organizowanie letniego i zimowego wypoczynku, dofinansowanie profilaktyczno - terapeutycznych obozów i kolonii dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych lub zagrożonych problemem alkoholowym,

k) wspieranie lokalnych jak i wybranych ogólnopolskich kampanii profilaktycznych (m.in. Zachowaj Trzeźwy Umysł, oraz Postaw na Rodzinę),

l) promocja imprez bezalkoholowych w społeczności lokalnej (Dzień Dziecka, Gwiazdka, widowiska teatralne i artystyczne o tematyce uzależnień i inne),

m) finansowanie zakupu nagród dla dzieci i młodzieży szkolnej w konkursach profilaktycznych, dotyczących problemu uzależnień,

n) współpraca z organizacjami pozarządowymi i związkami wyznaniowymi mająca na celu promocję zdrowia i propagowanie trzeźwych obyczajów,

o) dofinansowanie świetlic, punktów świetlicowych na terenie gminy lub innych form pracy profilaktycznej dostosowanych do potrzeb grup podwyższonego ryzyka,

p) zakup sprzętu sportowego dla jednostek organizacji i stowarzyszeń prowadzących zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży.

4.  Wspomaganie działalności instytucji i stowarzyszeń oraz osób fizycznych włączonych w realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.

Wśród instytucji publicznych działających w zakresie profilaktyki uzależnień ważnym partnerem dla gmin są stowarzyszenia zajmujące się problematyką oraz kluby abstynenckie jako miejsca, prowadzenia trzeźwego i zdrowego stylu życia dla uzależnionego i jego rodziny. Zaleca się, aby poza uczestnictwem w profesjonalnej formie leczenia – pacjenci uzależnieni uczestniczyli także w ruchu samopomocowym jakimi są mitingi klubu abstynenckiego.

1)  Zadania programu:

a) wsparcie materialne i edukacyjne dla podmiotów zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych, z usług i pomocy których korzystają mieszkańcy Gminy,

b) wspomaganie organizacyjne i finansowe grup wzajemnej pomocy,

c) ponoszenie kosztów sądowych tytułem złożonych wniosków do Sądu Rejonowego o zastosowanie leczenia odwykowego, wnioski o zastosowanie leczenia odwykowego podpisuje cały skład GKRPA uczestniczący w posiedzeniu,

d) organizowanie konkursów i udzielenie dofinansowania na zadania z zakresu promocji zdrowia,

e) organizacja – dofinansowanie konferencji tematycznych dotyczących profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy.

f) prowadzenie działań edukacyjnych wśród kierowców i rowerzystów na temat ryzyka związanego z prowadzeniem pojazdów pod wpływem środków zmieniających świadomość.

5.  Prowadzenie kontroli placówek handlowych i gastronomicznych na terenie gminy pod kątem przestrzegania zasad sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w świetle przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i uchwał Rady Gminy przy współudziale Posterunku Policji w Drużbicach.

1)  Zadania programu:

a) organizowanie i finansowanie szkoleń dla sprzedawców i właścicieli punktów sprzedaży dot. sprzedaży napojów alkoholowych.

6.  Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

W przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym oraz w przypadku złamania zakazów promocji i reklamy napojów alkoholowych, gmina może podejmować interwencje oraz występować przed sądem jako oskarżyciel publiczny, czyli kierować sprawy bezpośrednio do sądu z pominięciem prokuratora. Postępowanie z tego zakresu prowadzone jest na podstawie przepisów o postępowaniu karnym, sprawy w których gmina występuje jako oskarżyciel publiczny odbywają się w trybie uproszczonym.

Wniesienie aktu oskarżenia do sądu musi być poprzedzone przeprowadzeniem postępowania dowodowego, które należy do kompetencji policji.

1)  Zadania programu:

a) wydawanie opinii dotyczących zgodności lokalizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz z uchwałami Rady Gminy, będących podstawą do uzyskania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

b) kontrole punktów sprzedaży i lokali gastronomicznych w zakresie przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i prawa lokalnego,

c) inicjowanie i uczestniczenie w działaniach mających na celu zapobieganie popełnieniu przestępstwa i wykroczeniom oraz współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi (Sądem, Prokuraturą, Policją).

Rozdział V

Źródła i zasady finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.

1. Źródłem finansowania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Drużbice na rok 2017 są środki finansowe budżetu gminy w kwocie 55.000,00 zł., pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

2. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbywa posiedzenia i wykonuje swe czynności w oparciu o „Regulamin organizacyjny GKRPA” przyjęty Zarządzeniem Wójta Gminy Drużbice Nr 44/06 z dnia 8 grudnia 2006 roku.

3. Za każdorazowy udział w pracach Komisji członkowie pobierają wynagrodzenie w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę, sekretarz Komisji 15% minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz przewodnicząca komisji 25% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

4. Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie listy obecności.

5. Przy podróżach poza teren gminy członkom GKRPA skierowanym na szkolenia z zakresu rozwiązywania problemów uzależnień przysługuje zwrot kosztów podróży plus dieta na zasadach obowiązujących przy podróżach służbowych pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej na terenie kraju na podstawie przedstawionego polecenia wyjazdu służbowego.

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

1. Wójt Gminy sprawuje na bieżąco nadzór nad realizacją Gminnego Programu i podejmuje niezbędne działania zmierzające do osiągnięcia wyznaczonych celów.

2. Roczne sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu przygotowuje Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i przedstawia Wójtowi oraz Komisji Socjalnej Rady Gminy.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii, prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gmin. Realizacja tych zadań przedstawiona jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii, który jest uchwalany corocznie przez Radę Gminy. W związku z powyższym podjęcie powyższej Uchwały jest zasadne