zwiń
0.0.0 w/s uchwalenia Gminnego Programu Profilakty... Wersja od:

UCHWAŁA Nr III/14/2018

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 21 grudnia 2018 r.

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Drużbice na rok 2019

Na podstawie art.  18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z  dnia 8 marca 1990 roku o  samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.:Dz.U. z 2018 r., poz. 1000; Dz.U. z 2018 r., poz. 1349; Dz.U. z 2018 r., poz. 1432 ) w  związku z  art. 4¹ ust. 1 i  2 ustawy z  dnia 26 października 1982r. o  wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z  2018r. poz. 2137), art.  10 ust. 1 i  3 ustawy z  dnia 29 lipca 2005r. o  przeciwdziałaniu narkomanii ( (Dz.U. z 2018 r., poz. 1030 ze zm.:Dz.U. z 2018 r., poz. 1490; Dz.U. z 2018 r., poz. 1669) oraz  art. 6 ust. 1 i  2 ustawy z  dnia 29 lipca 2005r. o  przeciwdziałaniu przemocy w  rodzinie (Dz.U. z  2015r., poz. 1390) Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:

§1. Uchwala  się Gminny Program Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii dla  Gminy Drużbice na  rok 2019, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§2. Przyjmuje   się Preliminarz kosztów Gminnego Programu Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii na  rok 2019 stanowiący załącznik nr 2 do uchwały.

§3. Wykonanie uchwały powierza  się Wójtowi Gminy Drużbice.

§4. Uchwała wchodzi w  życie z  dniem podjęcia, z  mocą obowiązującą od 01 stycznia 2019r.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Drużbice

mgr inż.Piotr Kociołek

ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr III/14/2018

Rady Gminy Drużbice

z dnia 21 grudnia 2018 r.

Gminny Program Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

oraz Przeciwdziałania Narkomanii

dla Gminy Drużbice na  2019 rok.

Wstęp

Do zadań własnych Gminy należy prowadzenie działań związanych z  profilaktyką i  rozwiązywaniem problemów alkoholowych i  przeciwdziałania narkomanii oraz  integracją społeczną osób uzależnionych od alkoholu i  substancji psychoaktywnych. Zbiór powyższych działań spisany jest w  postaci Gminnego Programu Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii uchwalanego corocznie przez Radę Gminy. Realizacja zadań opiera  się na  następujących dokumentach prawnych:

- Ustawa z  dnia 26 października 1982 r. o  wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z  2018r. poz. 2137 z  późn. zm.)

- Ustawa z  dnia 29 lipca 2005 r. o  przeciwdziałaniu przemocy w  rodzinie (Dz. U. z  2015r., poz. 1390 z  późn. zm.)

- Ustawa z  dnia 29 lipca 2005 r. o  przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z  2018 r. poz. 1030 z  późn. zm.)

- Ustawa z  dnia 12 marca 2004 r. o  pomocy społecznej (Dz. U. z  2018r. poz. 1508 z  późn. zm.)

Przy opracowaniu Gminnego Programu Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych /GPPiRPA/ oraz  Przeciwdziałania Narkomanii /PN/ na  2019 rok uwzględnione zostały wskazówki wynikające z  Rekomendacji do realizowania i  finansowania gminnych programów profilaktyki i  rozwiązywania problemów alkoholowych w  2019 roku Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Gminny Program Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i  Przeciwdziałania Narkomanii może być modyfikowany w  przypadku uzasadnionych potrzeb związanych z  zapobieganiem i  rozwiązywaniem problemów alkoholowych i  narkomanii stosownymi uchwałami Rady Gminy Drużbice. Adresatami programu są mieszkańcy gminy Drużbice, a  w tym m. in. osoby uzależnione i  zagrożone patologiami społecznymi wraz ze  swoimi rodzinami, jednostki zajmujące  się pracą z  rodzinami dysfunkcyjnymi, w  których występują problemy związane z  uzależnieniami, placówki oświatowe, instytucje kultury, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, organizacje pozarządowe oraz  wszyscy, którym zależy na  promowaniu zdrowego stylu życia, wolnego od nałogów oraz  na  szerzeniu idei trzeźwości w  środowisku lokalnym, ze  szczególnym uwzględnieniem dzieci i  młodzieży.

Rozdział I

Cele i  zadania Gminnego Programu Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii.

Gminny Program Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii w  Gminie Drużbice na  rok 2019 ma na  celu:

1) przygotowywanie młodego pokolenia do zdrowego trzeźwego stylu życia oraz  pozbawionego używania substancji psychoaktywnych,

2) zmniejszenie skali nadużywania alkoholu oraz  substancji psychoaktywnych, ograniczenia ich negatywnych skutków,

3) przeciwdziałanie przemocy w  rodzinie oraz  wczesną profilaktykę i  edukację w  zakresie uzależnień,

4) pomoc w  rozwiązywaniu problemów alkoholowych osobom pijącym alkohol czy zażywających substancje psychoaktywne w  sposób ryzykowny lub szkodliwy oraz  członkom ich rodzin doznającym szkód z  tego powodu,

5) profilaktykę i  edukację w  środowisku lokalnym w  zakresie zagrożeń uzależnieniami ze  szczególnym uwzględnieniem dzieci i  młodzieży,

6) wspieranie przedsięwzięć spędzania wolnego czasu i  propagowania zdrowego trybu życia wolnego od nałogów u młodych i  dorosłych mieszkańców gminy Drużbice w  celu ochrony przed  marginalizacją społeczną i  wykluczeniem społecznym,

7) przeciwdziałanie przemocy domowej,

8) ograniczanie dostępności do alkoholu i  substancji psychoaktywnych szczególnie osób młodych,

9) eliminowanie z  rynku alkoholowego naruszeń prawa, które wynika z  przepisów Ustawy o  wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

10) reintegrację społeczną i  zawodową osób uzależnionych.

Do osiągnięcia celu głównego przewiduje  się realizację zadań i  celów szczegółowych, wyznaczonych przez art.  4' ust. 1 ustawy o  wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi, art. 10 ustawy o  przeciwdziałaniu narkomanii, art. 6 ust. 2 ustawy o  przeciwdziałaniu przemocy w  rodzinie oraz  prowadzenie działań wynikających z  potrzeb i  możliwości ujawnionych w  analizie problemów lokalnych.

Rozdział II

Diagnoza problemów alkoholowych.

Nie ma takiej grupy społecznej i  zawodowej, której zjawisko alkoholizmu nie dotyczyłoby. Łatwy dostęp do wszelkiego rodzaju napojów alkoholowych, obyczaje, kryzys, postępujące ubóstwo i  bezrobocie, stałe zagrożenie utraty pracy wśród wielu środowisk, upadek wartości rodzinnych i  norm społecznych jak też coraz powszechniejszy brak umiejętności radzenia sobie z  problemami dnia codziennego przyczyniają  się do narastania problemów alkoholowych.

Są to problemy społeczne, które korelują z  przemocą w  rodzinie.

Grupy społeczne szczególnie zagrożone problemami uzależnienia od alkoholu to: bezrobotni (zwłaszcza długotrwale) i  ich rodziny, rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, ludzie młodzi, również młodzież szkolna.

Skutki alkoholizmu w  społeczeństwie to: przemoc w  rodzinie, niewydolność wychowawczo-opiekuńcza, rozpad więzi rodzinnych – rozwody, wzrost agresji i  przestępczości, przyjmowanie negatywnych wzorców zachowań przez młodzież – demoralizacja.

Bariery utrudniające rozwiązywanie problemów alkoholowych:

- wstyd rodzin i  osób dotkniętych problemem alkoholowym,

- tradycja nadmiernej konsumpcji alkoholu w  pewnych środowiskach,

- stereotypy i  mity dotyczące problemu, nadmierna pobłażliwość.

2.   Skala problemów alkoholowych.

Źródłem informacji dotyczących skali problemów alkoholowych na  terenie Gminy Drużbice są dane Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Punktu Konsultacyjnego, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy w  Rodzinie.

Liczba ludności w  Gminie Drużbice na dzień 30.11.2018r. – gminę zamieszkiwało 5136 osób, liczba mieszkańców powyżej 18 r.ż. - 4166.

Rynek napojów alkoholowych w  Gminie Drużbice:

Lata Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepy) Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w  miejscu sprzedaży (lokale gastronomiczne)

Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych

o  zawartości alkoholu powyżej 18% przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepy)

Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych

o  zawartości alkoholu powyżej 18% przeznaczonych do spożycia w  miejscu sprzedaży (lokale gastronomiczne)

2013 14 3 9 1
2014 13 3 10 1
2015 13 2 10 1
2016 12 3 9 1
2017 13 2 9 1
2018 14 2 10 1

Źródło: Urząd Gminy Drużbice

Liczba rodzin korzystających z  pomocy materialnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w  Drużbicach:

Lata Ogółem liczba rodzin w tym rodziny z  problemem alkoholowym w tym rodziny z  problemem narkotykowym/dopalacze w tym rodziny dotknięte przemocą w  rodzinie
2013 167 16 0 6
2014 142 11 0 6
2015 144 10 0 5
2016 130 13 0 3
2017 140 15 0 3

2018

(I półrocze)

96 6 0 1

Źródło: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w  Drużbicach

Porady udzielone w  Punkcie Konsultacyjnym:

Lata 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Porady dla  osób uzależnionych od alkoholu

i współuzależnionych

472 403 507 460 640 719

Porady dla  osób dotkniętych przemocą

w rodzinie

i  sprawców przemocy

35 126 90 70 91 55

Źródło: Punkt Konsultacyjny w  Drużbicach

Liczba porad Punktu Konsultacyjnego pokazuje, że  ludzie chętnie korzystają z  tej formy pomocy. Obserwuje  się wzrost świadomości wśród klientów Punktu, którzy coraz bardziej otwarcie mówią o  swoich problemach i  są gotowi do podejmowania działań prowadzących do poprawy ich sytuacji życiowej. W Punkcie Konsultacyjnym prowadzi  się również i  udziela konsultacji dotyczących przemocy w  rodzinie oraz  poradnictwa dotyczącego problemów narkomanii.

Wskaźnikiem problemów alkoholowych występujących w  Gminie Drużbice jest również liczba spraw rozpatrzonych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w  Drużbicach o  podjęcie czynności zmierzających do orzeczenia o  zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania  się leczeniu odwykowemu.

Liczba wniosków, które wpłynęły do GKRPA w  Drużbicach:

GKRPA w  Drużbicach 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Liczba złożonych wniosków 28 19 19 19 18 9
Liczba osób skierowanych na  badania do biegłych 5 7 6 8 15 3
Liczba osób skierowanych do Sądu 3 3 5 6 6 10

Źródło: GKRPA w  Drużbicach

Procedura Niebieskiej Karty rejestruje przypadki przemocy domowej. Realizacja procedury Niebieskiej Karty przez Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w  Rodzinie powoduje, że  sprawy rozpatrywane są zespołowo a  osoby dotknięte przemocą w  rodzinie otrzymują kompleksową pomoc. Przewodnicząca GKRPA w  Drużbicach bierze udział w  pracach grup roboczych. Do GKRPA w  Drużbicach Zespół Interdyscyplinarny przekazuje osoby z  podejrzeniem uzależnienia od alkoholu celem przebadania i  pokierowania na  przymusowe leczenie odwykowe.

Przemoc w  rodzinie:

Lata 2013 2014 2015 2016 2017

2018

(na dzień 30.11.)

Liczba ofiar przemocy domowej: 12 19 18 11 18 11
w tym kobiet 11 19 16 10 17 8
w tym mężczyźni 1 0 1 1 1 2
nieletni 0 0 1 0 0 1

Źródło: Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w  Rodzinie w  Drużbicach

Rozdział III

Realizator i  partnerzy Gminnego Programu Profilaktyki.

Realizatorem Gminnego Programu Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

i Przeciwdziałania Narkomanii jest Urząd Gminy w  Drużbicach. Partnerami w  realizacji GPPiRPA oraz  PN są:

1) GKRPA w  Drużbicach,

2) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w  Drużbicach,

3) Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w  Rodzinie,

4) Organizacje pozarządowe i  inne jednostki prowadzące działalność pożytku publicznego,

5) Kościoły,

6) Szkoły z  terenu Gminy Drużbice,

7) Policja, Sąd

8) inne instytucje zaangażowane w  działalność na  rzecz profilaktyki i  rozwiązywania problemów alkoholowych oraz  przeciwdziałaniu narkomanii.

Rozdział IV

Główne zadania

1.   Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i  rehabilitacyjnej dla  osób uzależnionych od alkoholu i  narkotyków.

Na mocy art.  21 ust. 1 ustawy leczenie osób uzależnionych od alkoholu odbywa  się w  placówkach lecznictwa odwykowego. Od takich osób nie pobiera  się opłat za  świadczenia w  zakresie terapii uzależnienia od alkoholu (art. 21 ust. 3 ustawy). Koszty związane z  leczeniem alkoholowym i  prowadzeniem psychoterapii pokrywa Narodowy Fundusz Zdrowia (za pacjentów ubezpieczonych i  za pacjentów nieubezpieczonych), natomiast koszty dojazdu do placówek pokrywane są ze  środków uzyskanych z  opłat za  korzystanie z  zezwoleń na  sprzedaż alkoholu. Podstawowym zadaniem samorządu terytorialnego jest zwiększanie dostępności terapii zwalczającej uzależnienia od alkoholu i  współuzależnienia dla  mieszkańców gminy. Dostępność profesjonalnej i  efektywnej terapii warunkuje skuteczność jakichkolwiek innych działań podejmowanych na  rzecz osób z  problemem alkoholowym i  członków ich rodzin.

1)   Zadania programu:

a) udzielanie informacji na  temat możliwości leczenia uzależnienia, motywowanie do podjęcia psychoterapii w  placówkach lecznictwa odwykowego, udzielanie informacji o  działających grupach wsparcia,

b) umożliwienie kontaktu osób nadużywających alkohol oraz  współuzależnionych z  psychologiem, lekarzem oraz  specjalistą terapii uzależnień,

c) organizowanie i  finansowanie różnych form pracy uzupełniającej proces terapeutyczny (m.in. szkolenia dla  mieszkańców gminy),

d) finansowanie udziału w  szkoleniach i  kursach przygotowujących GKRPA do pracy związanej

z organizowaniem pomocy dla  osób uzależnionych i  ich rodzin prowadzonych przez specjalistyczne placówki lecznictwa odwykowego lub instytucje szkoleniowe,

e) finansowanie umów zawartych ze  specjalistami terapii uzależnień działającymi w  Punkcie Konsultacyjno – Informacyjnym w  Drużbicach,

f) współpraca z  biegłymi sądowymi w  orzecznictwie uzależnienia od alkoholu (pokrycie kosztów wydania opinii biegłych),

g) podejmowanie czynności zmierzających do wydania orzeczenia sądu o  zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania  się leczeniu w  placówce lecznictwa otwartego bądź szpitalnego, pokrywanie opłat za  złożenie wniosku do Sądu Rejonowego w  Bełchatowie,

h) zakup i  dystrybucja materiałów informacyjno – edukacyjnych związanych z  profilaktyką problemów alkoholowych i  narkomanii dla  Szkół, GOPS, Ośrodków Zdrowia, świetlic profilaktycznych, Policji, Zespołu Interdyscyplinarnego, GKRPA, klientów Punktu Konsultacyjnego,

i) zakup artykułów biurowych i sprzętu na potrzeby realizacji zadań GKRPA.

2.   Udzielanie rodzinom, w  których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i  prawnej, a  w szczególności ochrony przed  przemocą w  rodzinie.

Nadużywanie alkoholu przez jednego członka rodziny destabilizuje funkcjonowanie całego systemu rodzinnego, rodzi poważne problemy i  jest przyczyną cierpienia dorosłych i  dzieci. Wychowywanie  się w  rodzinie, w  której istnieje problem alkoholowy skutkuje dramatycznymi konsekwencjami dla  rozwoju psychicznego i  fizycznego dzieci i  młodzieży. W przyszłości będą one stanowiły tzw. grupy ryzyka pod  względem prawdopodobieństw uzależnienia od alkoholu i  innych substancji psychoaktywnych.

1)   Zadania programu:

a) ochrona dzieci i  młodzieży przed  przemocą w  rodzinie, podejmowanie działań w  przypadku stwierdzenia faktu przemocy,

b) informowanie mieszkańców o  obowiązujących przepisach prawnych w  zakresie przemocy w  rodzinie,

c) pokrycie kosztów szkoleń dotyczących współpracy służb i  instytucji związanych z  wdrożeniem procedur interwencji w  przypadku przemocy w  rodzinie,

d) podjęcie wspólnych działań służb i  instytucji stosujących procedury "Niebieskiej Karty" tj. Policji, GOPS, GKRPA, Sądu, Zespołu Interdyscyplinarnego,

e) finansowanie programów o  tematyce profilaktyki uzależnień realizowanych w  szkołach, świetlicach oraz  na  koloniach letnich i  zimowych organizowanych dla  dzieci i  młodzieży z  rodzin dotkniętych lub zagrożonych problemem alkoholowym.

3.   Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjno - edukacyjnej w  zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i  przeciwdziałania narkomanii w  szczególności dla  dzieci, młodzieży, w  tym prowadzenie zajęć sportowych i  kulturalnych, a  także działań na  rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w  programach opiekuńczo - wychowawczych.

Picie alkoholu, palenie tytoniu, używanie narkotyków wśród ludzi młodych to coraz bardziej popularne zjawisko. Zachowanie takie należy eliminować, prowadzić wśród młodzieży akcje uświadamiania i  informowania o  szkodliwości stosowania tych używek. Najlepszą formą będzie profilaktyka, czyli tworzenie programów edukacyjnych prowadzonych szczególnie w  szkołach. Celem jest zwiększenie świadomości i  wiedzy wśród dzieci i  młodzieży na  temat używek i  uzależnień. Proponowane jest tutaj wsparcie finansowe dla  realizacji Szkolnych Programów Profilaktycznych.

1)   Zadania programu:

a) dofinansowanie, koordynacja oraz  nadzór i  kontrola realizacji programów profilaktycznych w  szkołach,

b) promowanie nowych, bardziej skutecznych programów profilaktycznych, zakup pism, literatury oraz  filmów z  zakresu uzależnień,

c) tworzenie lokalnych koalicji i  systemu działań profilaktycznych zmniejszających zagrożenia dzieci i  młodzieży alkoholizmem i  demoralizacją,

d) organizowanie i  finansowanie programów profilaktycznych i  spektakli teatralnych z  zakresu alkoholizmu, narkomanii, przemocy, agresji, stosowania środków zastępczych (dopalaczy) oraz  dobrego funkcjonowania w  środowisku dla  dzieci i  młodzieży w  placówkach oświatowych na  terenie Gminy, a  także dla  rodziców i  środowiska pedagogicznego,

e) pokrycie kosztów transportu - wyjazdy dzieci na  spektakle, warsztaty o  tematyce profilaktycznej,

f) działania w  zakresie dożywiania dzieci uczestniczących w  pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych,

g) dofinansowanie organizowanych zajęć pozalekcyjnych mających na  celu propagowanie alternatywnych form spędzenia czasu wolnego dla  dzieci z  rodzin dotkniętych problemem alkoholowym,

h) organizowanie zajęć sportowo - rekreacyjnych w  ramach profilaktyki i  wychowania w  trzeźwości,

i) organizowanie letniego i  zimowego wypoczynku, dofinansowanie profilaktyczno - terapeutycznych obozów i  kolonii dla  dzieci i  młodzieży z  rodzin dotkniętych lub zagrożonych problemem alkoholowym,

j) wspieranie lokalnych jak i  wybranych ogólnopolskich kampanii profilaktycznych (m.in. Zachowaj Trzeźwy Umysł, oraz  Postaw na  Rodzinę),

k) promocja imprez bezalkoholowych w  społeczności lokalnej (Dzień Dziecka, Gwiazdka, widowiska teatralne i  artystyczne o  tematyce uzależnień i  inne),

l) finansowanie zakupu nagród dla  dzieci i  młodzieży szkolnej w  konkursach profilaktycznych, dotyczących problemu uzależnień oraz przemocy w rodzinie,

ł) współpraca z  organizacjami pozarządowymi i  związkami wyznaniowymi mająca na  celu promocję zdrowia i  propagowanie trzeźwych obyczajów,

m) dofinansowanie świetlic, punktów świetlicowych na  terenie gminy lub innych form pracy profilaktycznej dostosowanych do potrzeb grup podwyższonego ryzyka,

n) zakup sprzętu sportowego dla  jednostek organizacji i  stowarzyszeń prowadzących zajęcia sportowe dla  dzieci i  młodzieży.

4.   Wspomaganie działalności instytucji i  stowarzyszeń oraz  osób fizycznych włączonych w  realizację gminnego programu profilaktyki i  rozwiązywania problemów alkoholowych oraz  przeciwdziałania narkomanii.

Wśród instytucji publicznych działających w  zakresie profilaktyki uzależnień ważnym partnerem dla  gmin są stowarzyszenia zajmujące  się problematyką oraz  kluby abstynenckie jako miejsca, prowadzenia trzeźwego i  zdrowego stylu życia dla  uzależnionego i  jego rodziny. Zaleca się, aby poza uczestnictwem w  profesjonalnej formie leczenia – pacjenci uzależnieni uczestniczyli także w  ruchu samopomocowym jakimi są mitingi klubu abstynenckiego.

1)   Zadania programu:

a) wsparcie materialne i  edukacyjne dla  podmiotów zajmujących  się rozwiązywaniem problemów alkoholowych, z  usług i  pomocy których korzystają mieszkańcy Gminy,

b) wspomaganie organizacyjne i  finansowe grup wzajemnej pomocy,

c) ponoszenie kosztów sądowych tytułem złożonych wniosków do Sądu Rejonowego o  zastosowanie leczenia odwykowego, wnioski o  zastosowanie leczenia odwykowego podpisuje cały skład GKRPA uczestniczący w  posiedzeniu,

d) organizowanie konkursów i  udzielenie dofinansowania na  zadania z  zakresu promocji zdrowia,

e) organizacja – dofinansowanie konferencji, szkoleń tematycznych dotyczących profilaktyki uzależnień i  przeciwdziałania przemocy.

f) prowadzenie działań edukacyjnych wśród kierowców i  rowerzystów na  temat ryzyka związanego z  prowadzeniem pojazdów pod  wpływem środków zmieniających świadomość.

5.   Prowadzenie kontroli placówek handlowych i  gastronomicznych na  terenie gminy pod  kątem przestrzegania zasad sprzedaży i  podawania napojów alkoholowych w  świetle przepisów ustawy o  wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi i  uchwał Rady Gminy przy współudziale Posterunku Policji w  Drużbicach.

1)   Zadania programu:

a) organizowanie i  finansowanie szkoleń dla  sprzedawców i  właścicieli punktów sprzedaży dot. sprzedaży napojów alkoholowych.

6.   Podejmowanie interwencji w  związku z  naruszeniem przepisów określonych w  art. 131 i  15 ustawy o  wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz  występowanie przed  sądem w  charakterze oskarżyciela publicznego.

W przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym oraz  w przypadku złamania zakazów promocji i  reklamy napojów alkoholowych, gmina może podejmować interwencje oraz  występować przed  sądem jako oskarżyciel publiczny, czyli kierować sprawy bezpośrednio do sądu z  pominięciem prokuratora. Postępowanie z  tego zakresu prowadzone jest na  podstawie przepisów o  postępowaniu karnym, sprawy w  których gmina występuje jako oskarżyciel publiczny odbywają  się w  trybie uproszczonym.

Wniesienie aktu oskarżenia do sądu musi być poprzedzone przeprowadzeniem postępowania dowodowego, które należy do kompetencji policji.

1)   Zadania programu:

a) wydawanie opinii dotyczących zgodności lokalizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych z  ustawą o  wychowaniu w  trzeźwości i  przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz  z  uchwałami Rady Gminy, będących podstawą do uzyskania zezwolenia na  sprzedaż napojów alkoholowych,

b) kontrole punktów sprzedaży i  lokali gastronomicznych w  zakresie przestrzegania ustawy o  wychowaniu w  trzeźwości i  prawa lokalnego,

c) inicjowanie i  uczestniczenie w  działaniach mających na  celu zapobieganie popełnieniu przestępstwa i  wykroczeniom oraz  współdziałanie w  tym zakresie z  organami państwowymi (Sądem, Prokuraturą, Policją).

7.   Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i  finansowanie centrów integracji społecznej.

1)   Zadania programu:

a) wspieranie osób pozostających bez  zatrudnienia na  rynku pracy,

b) wspieranie przedsięwzięć mających na  celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i  marginalizacja osób pozostających bez  zatrudnienia.

8.   Pomoc społeczna osobom uzależnionym i  rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i  wykluczeniem społecznym i  integrowanie ze  środowiskiem lokalnym tych osób z  wykorzystaniem pracy socjalnej i  kontraktu socjalnego.

1) Zadania programu:

a) udzielanie osobom uzależnionym pomocy socjalnej,

b) wspieranie osób bezrobotnych pozostających bez  zatrudnienia na  rynku pracy.

Rozdział V

Monitoring i  ewaluacja programu.

Koordynację Programu powierza  się przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w  Drużbicach.

Bieżące monitorowanie sytuacji społecznej w  zakresie uzależnień od alkoholu dostarcza informacji do planowania działań profilaktycznych oraz  oceny ich skuteczności. System monitorowania stanowi zaplecze informacyjne dla  podmiotów realizujących zadania z  zakresu rozwiązywania problemów uzależnień.

Monitorowanie zjawisk związanych z  uzależnieniami na  terenie gminy Drużbice polega w  szczególności na:

a) ewaluacji realizowanych programów profilaktycznych i  terapeutycznych,

b) analizie osiągniętego poziomu mierników w  poszczególnych działaniach,

c) analizie sprawozdań z  realizacji merytorycznej i  finansowej zadań,

d) przygotowania rocznego sprawozdania dla  Wójta Gminy oraz  Komisji Socjalnej Rady Gminy z  realizacji Programu.

Ewaluacja Programu oznacza systematyczne zbieranie, analizę i  interpretację danych w  celu określenia efektywności poszczególnych działań. Dane te uwzględniane są przy podejmowaniu decyzji dotyczących rozszerzenia bądź ograniczenia podejmowanych działań zapisanych w  Programie oraz  przy planowaniu kolejnych.

Rozdział VI

Źródła i  zasady finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii.

1. Źródłem finansowania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii dla  Gminy Drużbice na  rok 2019 są środki finansowe budżetu gminy w  kwocie 55.000,00 zł., pochodzące z  opłat za  korzystanie z  zezwoleń na  sprzedaż napojów alkoholowych.

2. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbywa posiedzenia i  wykonuje swe czynności w  oparciu o  „Regulamin organizacyjny GKRPA” przyjęty Zarządzeniem Wójta Gminy Drużbice Nr 44/06 z  dnia 8 grudnia 2006 roku.

3. Za każdorazowy udział w  pracach Komisji członkowie pobierają wynagrodzenie w  wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za  pracę, sekretarz Komisji 15% minimalnego wynagrodzenia za  pracę oraz  przewodnicząca/cy komisji 25% minimalnego wynagrodzenia za  pracę.

4. Wynagrodzenie jest wypłacane na  podstawie listy obecności.

5. Przy podróżach poza teren gminy członkom GKRPA skierowanym na  szkolenia przysługuje zwrot kosztów podróży plus dieta na  zasadach obowiązujących przy podróżach służbowych pracowników zatrudnionych w  państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej na  terenie kraju na  podstawie przedstawionego polecenia wyjazdu służbowego.

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

1. Wójt Gminy sprawuje na  bieżąco nadzór nad  realizacją Gminnego Programu i  podejmuje niezbędne działania zmierzające do osiągnięcia wyznaczonych celów.

2. Roczne sprawozdanie z  realizacji Gminnego Programu przygotowuje Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i  przedstawia Wójtowi oraz  Komisji Socjalnej Rady Gminy.

ZAŁĄCZNIK Nr 2 do Uchwały Nr III/14/2018

Rady Gminy Drużbice

z dnia 21 grudnia 2018 r.

Preliminarz kosztów Gminnego Programu Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii na  rok 2019.

Rozdział 85153

– Zwalczanie narkomanii

ZADANIA

PRZEWIDYWANY KOSZT

REALIZACJI

Realizacja programów profilaktycznych (zakup publikacji, ulotek, plakatów, ogólnopolskie kampanie profilaktyczne itp.). 500,00 zł
Szkolenia skierowane do komisji, nauczycieli, rodziców, spektakle profilaktyczne, itp. 1.500,00 zł
Razem 2.000,00 zł

Rozdział 85154

– Przeciwdziałanie alkoholizmowi

ZADANIA

PRZEWIDYWANY KOSZT

REALIZACJI

Realizacja programów profilaktycznych (zakup publikacji, ulotek, plakatów, nagród na  konkursy profilaktyczne, ogólnopolskie kampanie profilaktyczne itp.). 2.720,00 zł
Organizacja i  prowadzenie działań profilaktycznych wobec dzieci i  młodzieży oraz  dorosłych mieszkańców gminy (spektakle profilaktyczne, kolonie, zielone szkoły, warsztaty profilaktyczne itp.). 13.580,00 zł
Działalność Punktu Konsultacyjnego (dyżury terapeuty). 8.120,00 zł
Opinie zespołu biegłych w  przedmiocie uzależnienia od alkoholu. 4.000,00 zł
Koszty postępowania sądowego i  prokuratorskiego. 1.600,00 zł
Działalność GKRPA (wynagrodzenia członków, delegacje). 18.980,00 zł
Szkolenia skierowane do komisji, nauczycieli, rodziców itp. 4.000,00 zł
Razem 5 3 .000,00 zł
OGÓŁEM 55.000,00 zł
Uzasadnienie

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii nakładają na gminę obowiązek corocznego uchwalania i realizowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii. Program ten jest finansowany ze środków uzyskiwanych z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

Działania profilaktyczne kierowane są głównie do dzieci i młodzieży. Konkretna pomoc w walce z uzależnieniem kierowana będzie nadal do osób dorosłych i ich rodzin poprzez działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Ważnym zadaniem Programu jest również udzielanie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy lub przemoc w rodzinie pomocy specjalisty dyżurującego w Punkcie Konsultacyjnym.

Znaczna część środków finansowych przeznaczona będzie na realizowanie w szkołach podstawowych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, których głównym celem jest rozbudzenie u odbiorców świadomości odpowiedzialności za własne działania, zwiększenie umiejętności radzenia sobie z własną złością, radzenia sobie z przejawami agresji, zwiększenie wiedzy wśród młodzieży o używkach.

Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii uchwalany jest corocznie przez radę gminy.W związku z  powyższym podjęcie powyższej Uchwały jest zasadne.