zwiń
0.0.0 w/s uchwalenia Programu Współpracy Gminy Dr... Wersja od:

UCHWAŁA Nr XLII/342/2014

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 23 października 2014 r.

w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Drużbice z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3, ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie w 2015 roku.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 19 i art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594) oraz art. 5 a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U.z 2010r. Nr 234, poz. 1536; Dz.U. z 2011r. Nr 112, poz. 654; Dz.U. z 2011r., Nr 149, poz. 887; Dz.U. z 2011r., Nr 205, poz. 1211; Dz.U. z 2011r., Nr 208, poz. 1241; Dz.U. z 2011r., Nr 209, poz. 1244; Dz.U. z 2011r., Nr 232, poz. 1378; Dz.U. z 2014r., poz. 223) Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:

§1. Uchwala się Program Współpracy Gminy Drużbice z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie w 2015 roku, w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Drużbice.

§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2015 r.

Przewodniczący Rady Gminy Drużbice

Jacek Walczyk

PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY DRUŻBICEZ ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ Z PODMIOTAMI,O KTÓRYCH MOWA W USTAWIE O POŻYTKU PUBLICZNYMI O WOLONTARIACIE W 2015 ROKU.


I. Zasady ogólne

§1. 1. Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o:

1) programie – rozumie się przez to Program Współpracy Gminy Drużbice z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie w 2015 roku,

2) dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt. 1 lit. e oraz art. 221, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r. poz. 885 z późn. zm.)

3) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Drużbice,

4) radzie gminy – rozumie się przez to Radę Gminy Drużbice,

5) wójcie – rozumie się przez to Wójta Gminy Drużbice,

6) władzach gminy – rozumie się przez to Radę Gminy i Wójta Gminy Drużbice,

7) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.)

8) podmiocie – rozumie się przez to osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunkach Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego lub stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,

§2. 1. Program dotyczy współpracy gminy z :

1) organizacjami pozarządowymi, tj. podmiotami niezaliczanymi do sektora finansów publicznych niedziałającymi w celu osiągnięcia zysku w sferze zadań publicznych, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy,

2) podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.

2. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi jest prowadzenie przez nie działalności na terenie gminy, na rzecz jej mieszkańców.

3. Współpraca władz gminy i organizacji pozarządowych odbywać się będzie na zasadzie partnerstwa, pomocniczości, suwerenności stron, efektywności, uczciwej konkurencji, jawności i wzajemnego poszanowania interesów partnerów współpracy:

- zasada pomocniczości oznacza, że gmina powierza lub wspiera realizację zadań własnych organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom, które zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy;

- zasada suwerenności stron polega na tym, iż strony maja prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów rozwiązania problemów i zadań;

- zasada partnerstwa realizowana jest w zakresie uczestnictwa organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów w określeniu potrzeb i problemów mieszkańców gminy, wypracowaniu sposobów ich rozwiązywania, definiowaniu zadań przeznaczonych do realizacji oraz w ocenie ich wykonania;

- zasada efektywności polega na wspólnym dążeniu gminy i organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych;

- zasada jawności, uczciwej konkurencji i wzajemnego poszanowania rozumiana jest jako udostępnienie przez strony współpracy informacji o zamiarach, celach, kosztach i efektach współpracy, poprzez wypracowanie stosownych procedur.

4. Władze gminy i organizacje pozarządowe będą wzajemnie się informować o planowanych kierunkach działalności i współdziałać w celu zharmonizowania tych kierunków.

5. Okres realizacji obejmuje rok 2015.


II. Cel główny i cele szczegółowe programu.

§3. 1. Cel główny programu:

1) budowanie i umacnianie partnerstwa pomiędzy samorządem a organizacjami pozarządowymi.

§4. 1. Cele szczegółowe:

1) poprawa jakości życia, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców gminy,

2) prowadzenie efektywnych działań na rzecz mieszkańców,

3) uzupełnienie działań w zakresie nie obejmowanym przez struktury samorządowe.


III. Sfera zadań publicznych planowanych do realizacji w 2015 roku.

§5. 1. Współpraca między władzami samorządowymi a podmiotami, o których mowa w § 2, obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust, 1 ustawy, a w szczególności dotyczących:

1) kultury i sztuki, ochrony dziedzictwa narodowego, pielęgnowanie tradycji narodowych, regionalnych i lokalnych,

2) wspieranie działań stowarzyszeń sportowych i innych organizacji społecznych prowadzących działalność w zakresie upowszechniania kultury fizycznej,

3) rekreacji, turystyki i aktywnych form wypoczynku (mieszkańców gminy w szczególności dzieci i młodzieży),

4) ekologii i ochrony środowiska.


IV. Formy współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w § 2 pkt 2

§6. 1. Gmina realizuje zadania publiczne we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.

2. Zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy odbywać się będzie w formach określonych w art. 5 ust. 4 ustawy.

3. Organizacja pozarządowa może otrzymać dotację na dofinansowanie realizacji zadań publicznych po zapewnieniu udziału środków własnych.

4. Dotacja gminy na dofinansowanie realizacji zadań nie może przekroczyć 90% jego całkowitej wartości.

5. Konsultacja z podmiotami Programu, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych podmiotów.

6. Informowanie przedstawicieli podmiotów Programu o planowanych sesjach Rady Gminy oraz komisjach Rady Gminy, na których dyskutowane będą projekty uchwał związanych tematycznie z profilem działalności organizacji.

§7. 1. Dodatkową formą wsparcia dla organizacji pozarządowych, nie mających charakteru finansowego, będzie w szczególności:

1) konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji,

2) udział przedstawicieli organizacji w sesjach rady gminy oraz komisjach rady gminy, na których dyskutowane będą projekty uchwał związanych tematycznie z profilem działalności organizacji,

3) udzielanie pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych na realizację zadań publicznych z innych źródeł niż dotacja gminy,

4) udzielenie pomocy przy organizowaniu spotkań otwartych przez organizację, np. poprzez nieodpłatne udostępnienie lokalu, środków technicznych itp.

5) działania na rzecz wzmocnienia sprawności funkcjonowania organizacji, w tym organizacja lub współudział np. w organizacji szkoleń, konsultacji, konferencji, forum wymiany doświadczeń,

6) promocja działalności organizacji uczestniczących w realizacji programu,

7) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonym z przedstawicieli organizacji i organów gminy.


V. Informacje o sposobie tworzenia programu oraz przebiegu konsultacji

§8. 1. Harmonogram prac nad przygotowaniem programu określają terminy dotyczące:

1) składania przez organizacje pozarządowe propozycji do projektu programu,

2) opracowanie projektu programu,

3) skierowanie projektu programu do konsultacji,

4) przedłożenie projektu programu na sesji Rady Gminy Drużbice.

2. Projekt programu opublikowany zostanie na stronie internetowej gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Drużbicach.

3. Po uchwaleniu przez Radę Gminy programu zostanie zamieszczony na stronie internetowej gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Drużbicach.


VI. Zasady wspierania działań prowadzonych przez organizacje pozarządowe i inne podmioty

§9. 1. Zlecenie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert.

2. Otwarte konkursy są ogłaszane i przeprowadzane w oparciu o przepisy i ustawy i wydanie na jej podstawie przepisy wykonawcze oraz kompetencje właściwego organu.

3. Otwarty konkurs ogłasza wójt. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

4. Ogłoszenie o którym mowa w ust. 2, zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej a także na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, na stronie internetowej Urzędu Gminy.

§10. 1. W celu opiniowania złożonych ofert, wójt powołuje komisję konkursową , której skład ustala zgodnie z art. 15 ust. 2b; 2d ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

2. Komisja konkursowa może mieć charakter stały lub doraźny – do przeprowadzenia określonego postępowania.

3. Szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy komisji konkursowej określi regulamin pracy komisji konkursowej, wydany przez wójta w drodze zarządzenia.

§11. 1. Konkurs rozpoczyna się w miejscu i terminie wskazanym w ogłoszeniu.

2. Konkurs składa się z dwóch etapów.

3. Konkurs unieważnia się, jeżeli postępowanie nie zostanie zakończone wyborem najkorzystniejszej oferty.

4. Konkurs ofert przeprowadza się także w sytuacjach, gdy została zgłoszona tylko jedna oferta.

§12. 1. W pierwszym etapie konkursu wójt:

1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia konkursu oraz liczbę złożonych ofert,

2) ustala, które z ofert spełniają warunki określone w §18,

3) odrzuca oferty, które nie spełniają warunków określonych w §18,

4) otwiera koperty z ofertami, które nie zostały odrzucone z powodu braków określonych w §18,

5) odczytuje kwotę dotacji oczekiwanej przez oferentów,

6) odrzuca oferty, w których kwota oczekiwanej dotacji przekracza kwotę przeznaczoną na realizację zadania.

2. W drugim etapie konkursu wójt:

1) ustala, które z ofert spełniają warunki określone w §17,

2) odrzuca oferty, które nie spełniają warunków określonych w §17,

3) przekazuje oferty, o których mowa w ust. 1 do komisji konkursowej, celem zaopiniowania

4) analizuje merytoryczną zawartość ofert, które nie zostały odrzucone z powodu braków określonych w §17,

5) wybiera najkorzystniejszą ofertę i decyduje o wysokości środków przyznanych na realizację zadania gminy.

3. Wójt może wezwać oferenta do uzupełnienia oferty, jeżeli uzupełnienie nie stanowić będzie zmiany oferty, bądź nie będzie dotyczyć wady, która powodowałaby jej odrzucenie.

4. Wójt niezwłocznie powiadamia oferentów, których oferty zostały odrzucone o przyczynach ich odrzucenia.

§13. 1. Dokonując wyboru najkorzystniejszej oferty wójt bierze pod uwagę:

1) zgodność projektu z zadaniami gminy oraz z zadaniami statusowymi organizacji pozarządowej i podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,

2) wartość merytoryczną projektu,

3) koszt realizacji projektu, w tym wysokość udziału środków własnych organizacji pozarządowej oraz podmiotu o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,

4) oczekiwaną wartość dotacji,

5) dotychczasową współpracę z gminą,

6) ewentualne opinie i referencje udzielone przez organy administracji rządowej lub samorządowej.

§14. 1. Z przebiegu postępowania konkursowego sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności :

1) liczbę zgłoszonych ofert, w tym ofert spełniających warunki określone w §17 i §18,

2) liczbę ofert odrzuconych,

3) wskazanie ofert najkorzystniejszych z uwzględnieniem wysokości przyznanej dotacji,

4) ewentualne uwagi członków komisji konkursowej.

§15. 1. Organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych.

2. W zakresie rozpatrzenia takiej oferty stosuje się odpowiednio przepisy ustawy oraz niniejszego Programu.

§16. Wyniki otwartego konkursu ofert zawierające informacje o wysokości przyznanej dotacji wraz z nazwą zadania i nazwą podmiotu realizującego zadanie podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w Biuletynie Informacji publicznej oraz przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy niezwłocznie po zakończeniu postępowania konkursowego.


VII. Warunki ubiegania się o dotację na realizacje zadania.

1. Organizacje pozarządowe i podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, które zamierzają przystąpić do otwartego konkursu ofert, zobowiązane są do złożenia oferty, której wzór określony został w rozporządzeniu Ministra Pracy o Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2010 roku w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonanego tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).

2. Do oferty należy ponadto załączyć:

1) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię statutu organizacji pozarządowej lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,

2) aktualny dokument potwierdzający prawo organizacji pozarządowej do występowania w obrocie prawnym lub uwierzytelniony odpis dokumentu, wystawiony najpóźniej na 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert,

3) oświadczenie o nie działaniu w celu osiągnięcia zysku,

4) sprawozdanie merytoryczne i finansowe za ostatni rok,

3. Miejscem składania ofert jest Urząd Gminy w Drużbicach.

§17. Ofertę składa się w zamkniętej kopercie wraz z dokładnym oznaczeniem zadania, w formie pisemnej pod rygorem nieważności w terminie określonym w ogłoszeniu.


VIII. Tryb przyznawania, rozliczania i kontroli dotacji.

§18. Podejmując decyzję o przyznaniu dotacji, Wójt kieruje się w szczególności opinią wyrażoną przez komisję konkursową.

§19. 1. Środki przyznane organizacjom pozarządowymi i podmiotom, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, na realizację zadań określonych w § 3, przekazywane będą na podstawie umowy, której wzór został określony w rozporządzeniu, o którym mowa w §17 ust. 1.

2. Umowa może zostać zawarta na czas realizacji zadania lub na czas określony (nie dłużej niż 5 lat).

3. Zadanie powinno być zrealizowane od daty podpisania umowy do dnia 31 grudnia 2015 roku.

§20. W trakcie realizacji zadania Wójt ma prawo żądania informacji, wglądu do dokumentacji zadania oraz sporządzenia odpisów dokumentów.

§21. 1. Sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i ocenie Wójta.

2. W szczególności kontroli i ocenie podlega:

1) stan realizacji zadania,

2) efektywność, rzetelność i jakość wykonywania zadania,

3) prawidłowość wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania, prowadzenie dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy.

§22. 1. Stwierdzenie niewłaściwego, niezgodnego z umową wykorzystania dotacji skutkować będzie natychmiastowym wstrzymaniem dotacji i rozwiązaniem umowy.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dotacja podlega bezzwłocznemu zwrotowi w całości na konto gminy wraz z ustawowymi odsetkami, na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

§23. Środki finansowe niewykorzystane przez podmiot realizujący zadanie podlegają w tej części zwrotowi do budżetu gminy na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

§24. 1. Organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, zobowiązane są do złożenia sprawozdania z wykonania zadania.

2. Sprawozdanie winno być sporządzone zgodnie z wzorem określonym w rozporządzeniu, o którym mowa w §17 ust. 1,

3. Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego należy sporządzić w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania publicznego.

§25. W terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym nastąpiła realizacja zadań, o których mowa w § 3, Wójt przedstawia Radzie Gminy zbiorcze sprawozdanie z ich realizacji.


IX. Postanowienia końcowe

§26. 1. Organizacja pozarządowa oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy mogą otrzymać dotacje na więcej niż jedno zadanie w ciągu roku.

2. Łączna kwota przyznanych dotacji w ciągu roku dla wszystkich podmiotów wymienionych w §. 2 ust. 1 nie może przekroczyć kwoty 60 tys. zł. złotych.

§27. Uzyskanie środków finansowych na realizację zadania Gminy z tytułu dotacji wyklucza możliwość przyznania środków budżetowych na to zadanie z innego tytułu, zaplanowanych w budżecie Gminy

§28. Środki finansowe przyznawane w ramach dotacji na realizację zadania Gminy nie mogą być przeznaczone na finansowanie wydatków na zadania inwestycyjne i remontowo – budowlane.