UCHWAŁA Nr XXXVIII/398/2018
RADY GMINY DRUŻBICE
z dnia 15 października 2018 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2018 r. poz. 994, poz. 1000, poz. 1349, poz. 1432) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1454) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bełchatowie, Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:
§1. Uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice, stanowiący załącznik do uchwały.
§2. Wykonanie uchwały powierza Wójtowi Gminy Drużbice.
§3. Traci moc uchwała nr XVIII/186/2016 Rady Gminy Drużbice z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 2016 r. poz. 3617).
§4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr XXXVIII/398/2018
Rady Gminy Drużbice
z dnia 15 października 2018 r.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na obszarze Gminy Drużbice.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§2. 1. Ustanawia się prowadzenie selektywnego zbierania oraz odbierania lub przyjmowania od właścicieli nieruchomości następujących frakcji odpadów komunalnych:
1) papier;
2) metale;
3) tworzywa sztuczne;
4) szkło;
5) odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów;
6) opakowania wielomateriałowe;
7) przeterminowane leki;
8) chemikalia;
9) zużyte baterie i akumulatory;
10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
11) odpady wielkogabarytowe;
12) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne;
13) zużyte opony;
14) popiół z palenisk z gospodarstw domowych.
2. Właściciel nieruchomości udostępnia zebrane odpady komunalne wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1 - 6, pkt. 14 oraz odpady zmieszane, podmiotowi uprawnionemu do ich odbioru.
3. Właściciel nieruchomości przekazuje selektywnie zebrane odpady komunalne wymienione w § 2 ust. 1 pkt 7 - 13, uprawnionym podmiotom prowadzącym punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych umieszcza je w ogólnodostępnych pojemnikach służących do selektywnej zbiórki tego typu odpadów lub przekazuje odpowiednim podmiotom w trybie określonym przez właściwe przepisy.
4. Odpady zielone mogą być poddawane procesowi kompostowania w celu uzyskania kompostu na potrzeby własne właścicieli nieruchomości.
5. Wyselekcjonowane odpady surowcowe, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, pkt 3 i pkt. 6, mogą być zbierane w jednym pojemniku.
6. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają również odpady inne niż komunalne, należy je gromadzić w sposób wyodrębniony z odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami muszą być zgodne z przepisami odrębnymi.
7. W pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych nie mogą być gromadzone odpady inne niż komunalne tzn. odpady powstające w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie nieruchomości.
§3. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o pojemnikach, rozumie się przez to także worki.
§4. 1. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia z części nieruchomości służących do użytku publicznego należy uprzątnąć w miarę możliwości na bieżąco w celu zapobieżenia ich gromadzeniu się w sposób utrudniający korzystanie z tych części nieruchomości.
2. Użyty materiał należy uprzątnąć po ustaniu przyczyny jego zastosowania oraz w miarę możliwości zgromadzić w zamkniętych pojemnikach w celu powtórnego wykorzystania.
§5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami możliwe jest wyłącznie na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego pod warunkiem, że:
1) będzie odbywało się na terenie utwardzonym;
2) powstające ścieki odprowadzane będą do sieci kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego oraz nie będą powodowały zanieczyszczenia gleby, terenów zieleni, lasów oraz wód powierzchniowych.
2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia środowiska, a zużyte części i materiały eksploatacyjne będą gromadzone zgodnie z niniejszym regulaminem.
Rozdział 3
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§6. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają wyposażenie nieruchomości w typowe pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych odpowiadające obowiązującym normom, w ilości zapewniającej ich nieprzepełnianie przy uwzględnieniu częstotliwości odbierania odpadów chyba, że na mocy uchwały Rady Gminy Drużbice obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej poprzez ich okresowe mycie i dezynfekcję; pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony jakiejkolwiek części np. pokrywy.
§7. 1. Do zbierania odpadów komunalnych przewidziane są:
1) pojemniki o pojemności: od 0,12 m³ do 2,5 m³;
2) kontenery o pojemności: 5,0 m³, 7,0 m³;
3) kosze uliczne o pojemności od 0,02 m³ do 0,11 m³;
4) worki o pojemności od 0,06 m³.
2. Odpady komunalne zmieszane należy zbierać do następujących pojemników lub kontenerów, o minimalnej pojemności uwzględniającej następujące normy:
1) w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej – 0,03 m³ na 1 mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m³;
2) w zabudowie wielorodzinnej – 0,03 m3 na 1 mieszkańca, w pojemnikach o pojemności min. 0,12 m3;
3) na terenach zabudowy letniskowej – 0,03 m3 na 1 osobę przebywającą na terenie nieruchomości, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m³;
4) w obiektach użyteczności publicznej, zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, handlowych, przychodniach, gabinetach lekarskich, placach budowy, urządzonych targowiskach - 0,11 m³ na każdych 10 pracowników, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m³;
5) w żłobkach, przedszkolach, szkołach – 0,003 m³/dziecko, ucznia, pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m³;
6) w lokalach gastronomicznych – 0,02 m³ na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności min. 0,12 m³;
7) na drogach publicznych i pozostałych terenach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe, parkingi, itp.) - w koszach ulicznych o pojemności min. 0,02 m³;
8) na terenach cmentarzy - 0,005 m³ na jedno użytkowane miejsce grzebalne.
3. Na terenach targowisk, cmentarzy, dopuszcza się gromadzenie odpadów komunalnych zmieszanych w kontenerach o pojemności 5 m³ lub 7 m³.
4. Odpady komunalne zebrane selektywnie, należy gromadzić:
1) w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej, letniskowej - w pojemnikach lub workach, o pojemności min.0,12m³;
2) w zabudowie wielorodzinnej - w pojemnikach o pojemności min. 0,12 m3 oraz w gniazdach ogólnodostępnych wyposażonych w pojemniki:
a) na szkło i makulaturę - o pojemności min. 1,5 m³,
b) na tworzywa sztuczne o pojemności min. 2,5 m³;
3) w obiektach użyteczności publicznej, żłobkach, przedszkolach, szkołach, zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, handlowych, lokalach gastronomicznych, przychodniach, gabinetach lekarskich, placach budowy, urządzonych targowiskach – w pojemnikach lub workach o pojemności min. 0,12 m³.
5. Frakcje odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 - 6 należy gromadzić w pojemnikach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, w sposób określony w § 4 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów.
Rozdział 4
Warunki rozmieszczania pojemników
§8. 1. Pojemniki na odpady komunalne powinny być ustawiane w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników odbiorcy odpadów oraz w sposób niepowodujący utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
2. Kosze, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 7, rozmieszcza się w szczególności przy oznakowanych przejściach dla pieszych, przystankach komunikacyjnych, miejscach postojowych oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego, w sposób niepowodujący zakłóceń w ruchu.
Rozdział 5
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§9. 1. Pozbywanie się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego winno następować w terminach zapewniających utrzymanie właściwego stanu sanitarno - porządkowego.
2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek, w terminie określonym w harmonogramie, wystawić pojemniki z odpadami przy najbliższej utwardzonej publicznej drodze dojazdowej do posesji lub pozostawić je w nie zamkniętym, specjalnie do tego przeznaczonym miejscu dostępnym z ulicy (pergola śmietnikowa).
§10. 1. Ustala się minimalną częstotliwość odbierania odpadów komunalnych:
1) odpady zmieszane - nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;
2) szkło – nie rzadziej niż 1 raz na trzy miesiące;
3) papier - nie rzadziej niż 1 raz na trzy miesiące;
4) tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe – nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;
5) bioodpady – w okresie od kwietnia do października, nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;
6) popiół z palenisk gospodarstw domowych – w okresie od listopada do marca, nie rzadziej niż 1 raz na dwa miesiące;
7) odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, opony - minimum 1 raz w roku w ramach zbiórki odpadów wielkogabarytowych.
2. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć nieruchomość w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych oraz do zawarcia indywidualnych umów z podmiotem posiadającym stosowne zezwolenia. Częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zmieszanych powinna odbywać się nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.
§11. Nieczystości ciekłe należy usuwać ze zbiorników bezodpływowych z częstotliwością wynikającą z ich pojemności, w sposób gwarantujący, że ze zbiornika nie nastąpi wypływ wynikający z jego przepełnienia powodujący zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.
Rozdział 6
Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§12. Odpady komunalne zmieszane, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczone do składowania, odebrane od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Drużbice, winny być przekazywane wyłącznie do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) wskazanych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
§13. System gospodarowania odpadami komunalnymi powinien zapewnić:
1) ograniczenie masy wytworzonych odpadów komunalnych;
2) ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
3) zwiększenie poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papier, metal, szkło, tworzywa sztuczne;
4) wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów;
5) zmniejszenie masy odpadów kierowanych do składowania;
6) zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów, korzyści wynikających z selektywnego zbierania odpadów oraz konsekwencji niewłaściwego postępowania z odpadami.
Rozdział 7
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§14. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe sprawują opiekę nad tymi zwierzętami, w taki sposób, aby zwierzęta te nie stanowiły zagrożenia dla otoczenia oraz nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
2. W miejscu publicznym psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu chyba że, ze względu na rasę, wiek, stan zdrowia, cechy anatomiczne zwierzęcia byłoby to nieuzasadnione.
Rozdział 8
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§15. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, z wyjątkiem nieruchomości w zabudowie
wielorodzinnej oraz terenów, na których usytuowane są budynki użyteczności publicznej, dopuszcza się
utrzymywanie zwierząt gospodarskich, pod warunkiem:
1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt;
2) ograniczenia wszelkiej uciążliwości dla środowiska, w tym emisji będącej jej skutkiem, do obszaru
nieruchomości, na której jest prowadzona hodowla.
2. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do gromadzenia i usuwania odpadów związanych z chowem zwierząt w sposób niepowodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.
3. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.
Rozdział 9
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
§16. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
1) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;
2) placówek gastronomicznych i związanych z prowadzeniem handlu artykułami spożywczymi;
3) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych i gospodarki odpadami.
2. Deratyzację na terenach wymienionych w ust. 1 należy prowadzić w terminach wynikających z potrzeb, ale nie rzadziej niż raz w roku w terminie od 1 października do 30 listopada.
W związku z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów Rada Gminy zobowiązana jest dostosować treść uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice. Rozporządzenie wprowadza w życie Wspólny System Segregacji Odpadów (WSSO) dla całego kraju. Wprowadzenie rozporządzenia wynika z niskiego w skali kraju poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia czterech frakcji odpadów komunalnych tj. papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Rozporządzenie to wprowadza jednolite standardy selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie całego kraju, w podziale na cztery frakcje (szkło, papier w tym tektura, metale i tworzywa sztuczne, w tym opakowania wielomateriałowe, odpady ulegające biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów). Rozporządzenie określa również kolory pojemników i worków, do których należy zbierać określone frakcje odpadów komunalnych, a także sposób ich oznaczania odpowiednimi napisami. Projekt niniejszej uchwały został zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bełchatowie w dniu 19.07.2018r.