UCHWAŁA Nr XXVII/299/2017
RADY GMINY DRUŻBICE
z dnia 25 sierpnia 2017 r.
w sprawie nadania statutu Szkole Podstawowej w Rasach
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz.446, poz.1579, poz. 1948 z 2017 r. poz.730, poz. 935), Art.116 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60, poz. 949), oraz art. 88 ust.1,2 i 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, poz. 949), Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:
§1. Nadaje się statut Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Rasach, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§2. Wykonanie uchwały powierza Wójtowi Gminy Drużbice.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr XXVII/299/2017
Rady Gminy Drużbice
z dnia 25 sierpnia 2017 r.
Rozdział 1
Podstawowe informacje o szkole
§1.
1. Pełna nazwa szkoły brzmi:
Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Rasach
2. Szkoła jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową, jej ukończenie umożliwia kontynuację nauki na dalszym etapie kształcenia.
3. Siedzibą szkoły jest budynek w Rasach 27.
4. Szkoła nosi imię Henryka Sienkiewicza.
5. Organem Prowadzącym Szkołę Podstawową w Rasach jest Gmina Drużbice 77A, a organem nadzoru pedagogicznego jest Łódzki Kurator Oświaty.
6. W strukturze Szkoły do 31 sierpnia 2019 r. są klasy gimnazjalne, których organizację oraz zasady funkcjonowania, a także prawa i obowiązki oraz zasady oceniania uczniów tych klas, jak również prawa i obowiązki rodziców tych uczniów oraz nauczycieli tych klas, określa rozdział 10.
7. Do uczniów i rodziców oddziałów, o jakich mowa w ust. 6, ma zastosowanie odpowiednio rozdział 10. W zakresie tam nieuregulowanym należy stosować zapisy pozostałych rozdziałów Statutu
8. Rekrutację uczniów do Szkoły regulują przepisy rozdziału 6 Ustawy.
§2.
1. Ilekroć w statucie, bez bliższego określenia, jest mowa o:
1) „Ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
2) „Szkole” – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. Henryka Sienkiewicza w Rasach;
3) „Organie Prowadzącym Szkołę” – należy przez to rozumieć Gminę Drużbice;
4) „Dyrektorze” – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej w Rasach;
5) „nauczycielu” – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego Szkoły Podstawowej w Rasach;
6) „pracowniku niepedagogicznym” – należy przez to rozumieć pracownika Szkoły Podstawowej w Rasach nie będącego nauczycielem;
7) „uczniu” – należy przez to rozumieć ucznia Szkoły Podstawowej w Rasach;
8) „rodzicach” – należy przez to rozumieć rodziców uczniów Szkoły Podstawowej w Rasach a także ich prawnych opiekunów;
9) „Statucie” – należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej w Rasach;
10) „Radzie Pedagogicznej” – należy przez to rozumieć organ Szkoły Podstawowej w Rasach, w zakresie realizacji jej zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki, o jakim jest mowa w art. 69 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
11) „Radzie Rodziców” – należy przez to rozumieć Radę Rodziców przy Szkole Podstawowej w Rasach;
12) „Samorządzie Uczniowskim” – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej w Rasach;
§3.
1. Ustalona nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu; na pieczęciach może być użyty czytelny skrót nazwy.
2. Szkoła używa różnych pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.Są to:
1) mała i duża pieczęć urzędowa – okrągła z godłem państwa w środku i napisem w otoku:
„Szkoła Podstawowa w Rasach”;
”2) podłużne pieczęcie adresowe o następującej treści:
„Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Rasach
Rasy 27, 97-403Drużbice, tel./fax 44 6311235
NIP ………. REGON: 367994045
3. Zasady używania pieczęci urzędowych regulują odrębne przepisy.
4. Tablice Szkoły zawierają nazwę Szkoły w jej pełnym brzmieniu.
§4.
1. Zgodę na działalność organizacji harcerskich czy stowarzyszeń na terenie Szkoły wyraża – po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej – Dyrektor, który uzgadnia zakres, zasady i warunki tej działalności.
2. Szkoła ma charakter apolityczny i na jej terenie w czasie trwania zajęć edukacyjnych nie mogą prowadzić działalności partie i organizacje polityczne.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§5.
1. CelemSzkoły jest rozwój uczniów, kształcenie różnorodnych umiejętności, które pozwalają zdobywać wiedzę oraz rozwijać kreatywność. Szkoła w swoich założeniach ma pomóc przygotować uczniów do nauki na kolejnym etapie kształcenia, ukształtować postawę patriotyczną i poczucie przynależności do lokalnej wspólnoty oraz regionu.
2. Do zadań Szkoły należy w szczególności:
1) stworzenieuczniom warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
2) stworzenie uczniom warunków do rozwijania zainteresowań, realizowania – zgodnie z obowiązującymi przepisami – indywidualnych programów nauczania, nauczania indywidualnego oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
3) pomoc uczniom w dokonywaniu świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia oraz jak najlepsze – w miarę możliwości szkoły – przygotowanie uczniów do obowiązkowego egzaminu zewnętrznego;
4) stworzenie życzliwej atmosfery i prawidłowych relacji w całej społeczności szkolnej(uczniowie, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni szkoły, rodzice) oraz wychowanie uczniów w poczuciu własnej wartości i tolerancji wobec innych;
5) udzielanie – w miarę możliwości szkoły – pomocy opiekuńczo-wychowawczej;
6) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa oraz wspomaganie ich w wszechstronnym rozwoju.
3. Szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną według zasad określonych w przepisach prawa oświatowego w tym zakresie. W szkole działa gabinet pedagoga, a także jest prowadzona współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
4. Szkoła tworzy pozytywnie oddziaływujące środowisko wychowawcze zgodnie ze szkolnym programem wychowawczo-profilaktycznym, który jest uchwalany w każdym roku szkolnym przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną szkoły.
Rozdział 3
Organy szkoły oraz ich kompetencje, warunki współdziałania
§6.
1. Organami szkoły są: Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski.
2. Dyrektorjest nauczycielem Szkoły, który:
1) kieruje działalnością Szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) przyjmuje uczniów do Szkoły i sprawuje nad nimi opiekę oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działania prozdrowotne;
4) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej i realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
7) stwarza w szkole odpowiednie warunki do działania: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły;
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
3. Rada Pedagogicznajest organem kolegialnym, utworzonym zgodnie z art. 69 Ustawy, działającym na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu, który w ramach swoich kompetencji m.in.:
1) zatwierdza plany pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę rodziców;
2) podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmuje uchwały w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
4) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) podejmuje uchwały w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) opiniuje projekt planu finansowego szkoły;
7) opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć
8) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
4. Rada Rodzicówjest organem Szkoły powołanym na podstawie art. 83 Ustawy, działającym według przyjętego przez siebie regulaminu, do którego kompetencji należy:
1) uchwalanie, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły, obejmującego treści i działania o charakterze wychowawczym oraz zagadnienia z zakresu profilaktyki skierowane do uczniów;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora.
5. Samorząd Uczniowskijest organem Szkoły powołanym na podstawie art. 85 Ustawy, działającym według uchwalonego przez siebie regulaminu, który:
1) może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły;
2) w porozumieniu z Dyrektorem podejmuje działania z zakresu wolontariatu;
3) wyłania ze swojego składu radę wolontariatu.
§7.
1. W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami Szkoły Dyrektor organizuje, co najmniej trzy razy w roku szkolnym, spotkania z przedstawicielami Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego i Radą Pedagogiczną w celu realizacji zadań statutowych szkoły. Te spotkania mogą odbywać się na wniosek poszczególnych organów Szkoły.
2. W razie zaistnienia sporu między organami Szkoły obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu na terenie Szkoły. Metody i formy rozstrzygania konfliktu strony ustalają między sobą (negocjacje, mediacja, arbitraż).
3. Jeżeli Dyrektor nie jest stroną w sprawie, przyjmuje rolę arbitra. Decyzja Dyrektora podjęta po rozpatrzeniu sprawy jest ostateczna.
4. W przypadku gdy Dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba z zewnątrz – zaakceptowana przez strony konfliktu (posiada kompetencje w materii sporu). Decyzja mediatora jest ostateczna.
5. W przypadku braku porozumienia co do osoby mediatora Dyrektor zawiadamia o powstałym konflikcie Organ Prowadzący Szkołę i organ nadzoru pedagogicznego.
Rozdział 4
Organizacja Szkoły
§8.
1. Szkoła daje wykształcenie podstawowe z możliwością uzyskania przez ucznia zaświadczenia o zdanym egzaminie ósmoklasisty. Absolwenci mogą kontynuować naukę w szkole ponadpodstawowej.
2. Szkoła, na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej, ma prawo realizować pod opieką jednostki naukowej eksperyment pedagogiczny, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. Szkoła prowadzi dodatkowe zajęcia dla uczniów: zajęcia wyrównawcze, zajęcia rozwijające zainteresowania, językowe, zajęcia na świetlicy, zajęcia logopedyczne, terapia pedagogiczna, religia, wychowanie do życia w rodzinie itp.Udział uczniów w wymienionych zajęciach jest dobrowolny.
§9.
1. Przebieg nauczania i wychowania uczniów jest dokumentowany.
2. Zasady prowadzenia dokumentacji określają obowiązujące przepisy oraz wydane na ich podstawie zarządzenia Dyrektora.
§10.
1. Organizacja roku szkolnego oraz zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów są zgodne z przepisami prawa oświatowego w tym zakresie. Rok szkolny trwa od 1 września do 31 sierpnia, natomiast zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w najbliższy piątek po 20 czerwca.
2. Klasyfikacja śródroczna jest przeprowadzana raz w roku w najbliższy piątek po 10 stycznia.
3. Organizacje stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez Dyrektora (lub osoby przez niego upoważnione) na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
4. Zajęcia w szkole są prowadzone w formie:
1) zajęć lekcyjnych;
3) zajęć pozalekcyjnych.
5. Czas trwania zajęć, o których mowa w ust. 4, wynosi 45 minut, zaś przerwy międzylekcyjne trwają 5 minut oraz 10 minut (po czwartej godzinie lekcyjnej przerwa trwa 20 min).
6. Czas trwania zajęć, o których mowa w ust. 5, może sporadycznie, w uzasadnionych przypadkach, zostać w drodze decyzji Dyrektora:
1) skrócony – do 30 minut, lub
2) wydłużony – do 60 minut
- z zachowaniem tygodniowego wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
7. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może ustalić inny czas trwania przerw międzylekcyjnych, w granicach od 5 do 30 minut, tak aby przerwy krótsze niż 10 minut i dłuższe niż 15 minut występowały co najwyżej 2 razy w ciągu dnia.
8. Zajęcia pozalekcyjne są organizowane z uwzględnieniem zainteresowań i potrzeb rozwojowych uczniów.
9. Organizację zajęć pozalekcyjnych, o których mowa w ust. 8, zatwierdza Dyrektor.
§11.
1. Nauczyciel lub nauczyciele przedstawia/ją Dyrektorowi program nauczania. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w Szkole zaproponowany przez nauczyciela/li program nauczania.
2. Dopuszczone do użytku w Szkole programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów nauczania.
3. Nauczyciel może używać podręcznika wybranego spośród podręczników dopuszczonych do użytku odpowiedniego do prowadzonych zajęć po uzyskaniu zgody Dyrektora.
4. W Szkole jest stosowany ten sam podręcznik przez nauczycieli prowadzących te same zajęcia na tym samym poziomie kształcenia przez co najmniej 3 lata szkolne.
5. Nauczyciele, o których mowa w ust. 4, powinni uzgodnić pomiędzy sobą z jakiego podręcznika korzystają. W razie braku porozumienia o wyborze podręcznika decyduje Dyrektor.
§12.
1. W szkole działają zespoły nauczycieli powoływane na czas określony lub nieokreślony przez Dyrektora.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora na wniosek tego zespołu.
3. Zespoły pracują zgodnie z opracowanymi przez siebie planami i zadaniami do realizacji w danym roku szkolnym. Zespół przedstawia Radzie Pedagogicznej sprawozdanie ze swojej działalności podczas ostatniego zebrania w danym roku szkolnym.
§13.
1. Dyrektor powierza opiekę wychowawczą nad każdym oddziałem jednemu z nauczycieli, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Wychowawstwo powierza się na cały etap edukacyjny danego oddziału w szkole, chyba że przyczyny niezależne od Dyrektora staną się powodem zmiany wychowawcy.
3. Zmiana wychowawcy, poza przyczynami, o jakich mowa w ust. 2, może nastąpić:
1) na wniosek wychowawcy zaaprobowany przez Dyrektora;
2) na pisemny, umotywowany, wspólny wniosek rodziców, podpisany przez 2/3 ogółu rodziców z danego oddziału, zaaprobowany przez Dyrektora.
§14.
1. Szkoła zapewnia odrębny tryb zajęć dla uczniów o specyficznych potrzebach rozwojowych, przez organizację indywidualnego nauczania lub indywidualnego toku nauki na zasadach określonych w Ustawie.
2. Dyrektor, w szczególnych przypadkach określonych przepisami prawa, może zwolnić ucznia, na podstawie orzeczenia lekarskiego, z drugiego obowiązkowego języka obcego.
§15.
Szkoła, za pośrednictwem pedagoga, otacza opieką uczniów, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym pomoc materialna.
§16.
Szkoła może udzielać uczniom (w miarę możliwości) pomocy materialnej ze środków uzyskiwanych z innych źródeł niż budżet, zgodnie z zasadami ustalonymi w wyniku porozumienia Dyrektora z ofiarodawcą pomocy.
§17.
Szkoła, za pośrednictwem pedagoga szkolnego i doradcy zawodowego, współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia.
§18.
1. Biblioteka szkolna wraz z czytelnią stanowią interdyscyplinarną pracownię szkolną.
2. Z biblioteki i czytelni mogą korzystać uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni szkoły, a także – za zgodą i odpowiedzialnością materialną nauczyciela bibliotekarza – inne osoby.
3. Szczegółowe zasady organizacji biblioteki szkolnej i czytelni określa regulamin.
Rozdział 5
Organizacja pracowni i warsztatów szkolnych
§19.
1. Zajęcia w pracowni szkolnej odbywają się pod nadzorem nauczyciela.
2. W pracowni w widocznym miejscu powinien być wywieszony regulamin pracowni określający zasady BHP dostosowane do specyfiki pracy w danej pracowni.
Rozdział 6
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
§20.
1. Koordynatorem doradztwa zawodowego w szkole jest nauczyciel doradca zawodowy powołany przez dyrektora szkoły.
2. Zadaniem koordynatora jest planowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę we współpracy z innymi nauczycielami prowadzącymi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
Rozdział 7
Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły
§21.
1. Zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielami regulują odrębne przepisy.
2. Kwalifikacje wymagane od nauczycieli określają odrębne przepisy.
§22.
1. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą.
2. W celu realizacji swoich obowiązków nauczyciel jest zobowiązany przede wszystkim do wykonywania następujących zadań:
1) przedstawiania programu nauczania i proponowania podręczników obowiązujących uczniów;
2) realizowania programów kształcenia oraz wychowania i opieki;
3) właściwego doboru metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych w nauczaniu przydzielonych zajęć edukacyjnych;
4) realizowania programów i planów pracy szkoły w zakresie wskazanym dla danego nauczyciela;
5) realizowania zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów w przewidzianym przepisami prawa wymiarze i zakresie;
6) wzbogacania swojego warsztatu pracy dydaktyczno-wychowawczej;
7) wspierania, poprzez działania pedagogiczne, rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań dostosowanych do potrzeb uczniów;
8) udzielania pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;
9) bezstronnego, obiektywnego, sprawiedliwego oraz systematycznego oceniania i traktowania wszystkich uczniów;
10) informowania rodziców uczniów i wszystkich członków Rady Pedagogicznej (w zależności od potrzeb i sytuacji) o osiągnięciach i niepowodzeniach szkolnych swoich uczniów;
11) uczestniczenia w różnych formach doskonalenia zawodowego;
12) prawidłowego prowadzenia dokumentacji dotyczącej nauczania przedmiotu i działalności wychowawczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami i poleceniami Dyrektora;
13) pełnienia dyżurów zgodnie z przyjętym harmonogramem;
14) sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć dydaktycznych i wychowawczych na terenie szkoły i poza nią, zgodnie z przepisami BHP i odrębnymi regulaminami;
15) wykonywania poleceń służbowych.
§23.
1. Wychowawca sprawuje opiekę wychowawczą nad powierzonym mu oddziałem, tworzy warunki wspomagające harmonijny rozwój uczniów tego oddziału, proces uczenia się oraz przygotowanie do samodzielnego życia.
2. Zadania, prawa i obowiązki wychowawcy określają obowiązujące przepisy oraz Statut.
3. Wychowawca klasy realizuje przede wszystkim następujące zadania:
1) organizuje proces wychowania w oddziale, dostosowując środki oddziaływania do sytuacji i potrzeb ucznia;
2) współdziała z nauczycielami uczącymi w oddziale i koordynuje ich działania wychowawcze;
3) współpracuje z rodzicami uczniów oraz włącza ich w programowe i organizacyjne sprawy oddziału i Szkoły;
4) organizuje indywidualną opiekę nad uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze;
5) ustala roczny plan pracy wychowawczej i tematykę zajęć do dyspozycji wychowawcy;
6) ustala śródroczne i roczneoceny zachowania uczniów w oparciu o kryteria określone w Statucie oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa;
7) prowadzi dokumentację oddziału i każdego ucznia.
4. Wychowawca ma m.in. prawo do:
1) uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej potrzebnej mu do pracy wychowawczej;
2) wnioskowania o przyznanie pomocy finansowej dla ucznia przeznaczonej na cel związany z zdaniami oddziału (wycieczki, wyjścia do kina, teatru itp.) ze środków zgromadzonych przez Radę Rodziców lub sponsorów Szkoły.
§24.
1. Pedagog szkolny odpowiada za wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.
2. Do zadań pedagoga należy:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
2) określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej – odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
4) podejmowanie w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli, działań wychowawczo-profilaktycznych wynikających z przyjętego w Szkole programu;
5) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
6) kontrola spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego;
7) stała współpraca z wychowawcami.
§25.
Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji;
2) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
4) organizowanie różnorodnych działań rozwijających czytelnictwo wśród uczniów.
§26.
1. W szkole tworzy się również stanowiska:
1) sekretarza szkoły;
2) pracownika gospodarczego;
3) pracowników obsługi.
2. Zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, pracowników niepedagogicznych oraz ich prawa i obowiązki określają odrębne przepisy oraz ich zakresy czynności.
3. Pracownicy pełniący w szkole funkcje kierownicze oraz pracownicy niepedagogiczni szkoły swoje zakresy obowiązków otrzymują na piśmie.
Rozdział 8
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§27.
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
2. Szkoła organizuje egzamin(y) zewnętrzny(e) dla uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami.
§28.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
§29.
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych;
2) trybie oceniania i klasyfikowania;
3) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
4) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej.
2. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach oraz kryteriach oceniania postępów w nauce i zachowania, przeprowadzaniu egzaminów klasyfikacyjnych i sposobie przekazywania rodzicom informacji o wynikach ucznia.
§30.
. Punktowy system oceniania zachowania ucznia.
1) ustalenia ogólne:
a) śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności: wywiązywanie się z obowiązków ucznia, postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, dbałość o honor i tradycje szkoły, dbałość o piękno mowy ojczystej, dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych, godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom.
b) ocena zachowania zostaje wystawiona po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych (analiza zeszytu obserwacji ucznia),
c) przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
d) ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,
e) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na oceny klasyfikacyjne zachowania,
f) wyjściową ilością punktów jest 40 otrzymywane na początku każdego półrocza (ocena poprawna). Uczeń może podwyższyć bądź obniżyć ilość punktów,
g) suma punktów uzyskanych w ciągu półrocza/roku szkolnego jest przeliczana na ocenę z zachowania według skali:
Zachowanie | Liczba punktów |
Wzorowe | 120 i więcej |
Bardzo dobre | 119-90 |
Dobre | 89-60 |
Poprawne | 59-40 |
Nieodpowiednie | poniżej 39 |
h) uczeń, który uzyskał min. 20 pkt ujemnych w ciągu pierwszego półrocza, niezależnie od ilości zdobytych punktów dodatnich, nie może otrzymać oceny wzorowej z zachowania w danym semestrze,
i) uczeń, który uzyskał min. 30 pkt ujemnych w ciągu całego roku szkolnego, niezależnie od ilości zdobytych punktów dodatnich, nie może otrzymać oceny wzorowej z zachowania na koniec roku szkolnego,
j) uczeń, który uzyskał min. 30 pkt ujemnych w ciągu pierwszego półrocza, niezależnie od ilości zdobytych punktów dodatnich, nie może otrzymać oceny bardzo dobrej z zachowania w danym semestrze,
k) uczeń, który uzyskał min. 40 pkt ujemnych w ciągu całego roku szkolnego, niezależnie od ilości zdobytych punktów dodatnich, nie może otrzymać oceny bardzo dobrej z zachowania na koniec roku szkolnego,
l) działania szczególnie rażące skutkują obniżeniem oceny do nagannej, niezależnie od ilości uzyskanych punktów,
§31.
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w procesie wychowania i kształcenia uczniów.
2. Szkoła organizuje stałe spotkania nauczycieli z rodzicami, w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze. Takie spotkania są organizowane co najmniej cztery razy w ciągu roku.
3. Bieżącemu informowaniu rodziców o wynikach ucznia w nauce służą również karty ocen, które wychowawca wypełnia w terminie uzgodnionym z rodzicami, zaś rodzice potwierdzają podpisem przyjęcie informacji do wiadomości.
4. Ustala się następujący tryb informowania o przewidywanym dla ucznia śródrocznym/rocznymstopniu niedostatecznym lub braku klasyfikowania:
1) ucznia informuje ustnie nauczyciel uczący;
2) rodziców ucznia informuje wychowawca pisemnie za potwierdzeniem odbioru;
3) informacji, o których mowa w pkt. 1 i 2, udziela się na co najmniej miesiąc przed ustalonym terminem klasyfikacji;
4) nauczyciele są zobowiązani przekazywać wychowawcom informacje o przewidywanych dla uczniów semestralnych czy rocznychocenach niedostatecznych lub nieklasyfikowaniu, w czasie umożliwiającym wychowawcy terminowe powiadomienie rodziców.
5. Rodzice i nauczyciele mają prawo ustalić w danym oddziale dodatkowo inne formy i zasady wzajemnych kontaktów w celu wymiany informacji o dziecku (uczniu).
6. Rodzice, współdziałając ze szkołą, mają prawo do:
1) informacji o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych szkoły;
2) informacji o zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także wglądu do odpowiednich przepisów na terenie szkoły;
3) systematycznego uzyskiwania rzetelnej informacji na temat ucznia w zakresie jego zachowania oraz postępów w nauce;
4) korzystania z informacji i porad w sprawach wychowania i możliwości dalszego kształcenia się ucznia;
5) wyrażenia i przekazywania nauczycielom, Dyrektorowi, innym organom szkoły, organowi prowadzącemu i kuratorowi opinii na temat pracy szkoły w ustalonym trybie.
7. Szkoła udziela informacji o postępach w nauce i zachowaniu uczniów wyłącznie rodzicom lub osobom przez nich upoważnionym. Pisemne upoważnienie jest przekazywane wychowawcy.
Rozdział 9
Uczniowie, ich prawa i obowiązki. Nagrody i kary
§32.
1. Prawa i obowiązki ucznia określają obowiązujące przepisy prawa oświatowego oraz Statut.
2. Uczniowie mają prawo do:
1) poszanowania godności osobistej;
2) zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi im wymaganiami;
3) jawnej i umotywowanej oceny ich postępów w nauce;
4) takiej organizacji życia szkolnego, która umożliwia zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań;
5) redagowania i wydawania gazety szkolnej;
6) organizowania, w porozumieniu z Dyrektorem, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami;
7) wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego;
8) indywidualnej organizacji kształcenia w uzasadnionych przypadkach;
9) swobodnego wyboru zajęć międzyklasowych i pozalekcyjnych w ramach oferty szkoły oraz wnioskowania o poszerzenie tej oferty;
10) korzystania z księgozbioru i urządzeń szkoły poza planowymi zajęciami w porozumieniu z Dyrektorem lub nauczycielem;
11) indywidualnej, doraźnej pomocy ze strony nauczycieli w przypadku trudności z opanowaniem materiału oraz indywidualnej opieki, jeśli wymaga tego sytuacja rodzinna, materialna lub losowa ucznia;
12) uzyskiwania nagród (wyróżnień) za swoje osiągnięcia.
3. Uczniowie mają obowiązek:
1) systematycznego uczestniczenia w zajęciach obowiązkowych oraz pełnego wykorzystywania możliwości pozyskania umiejętności i wiedzy;
2) takiego zachowania, które:
a) nie narusza godności osobistej innych członków społeczności szkolnej,
b) nie utrudnia innym uczestnikom korzystania z zajęć, a nauczycielom pracy,
c) nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa;
3) przestrzegania postanowień Statutu oraz poleceń pracowników Szkoły;
4) szczególnej dbałości o dobre imię i honor Szkoły.
4. Zwolnienie ucznia z zajęć szkolnych z powodów niezwiązanych ze stanem zdrowia na okres dłuższy niż dwa tygodnie wymaga zgody Dyrektora.
5. Uczeń może korzystać z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych w celach osobistych tylko w czasie przerw. Niedozwolone jest nagrywanie lub inne dokumentowanie pracy szkoły i osób w niej przebywających bez zgody Dyrektora lub wychowawcy albo nauczyciela prowadzącego dane zajęcia.
§33.
1. W przypadku naruszenia praw ucznia lub naruszenia praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka uczeń ma prawo odwołać się do Dyrektora za pośrednictwem wychowawcy.
2. Dyrektor rozpatruje skargę ucznia w administracyjnym terminie i informuje o zajętym stanowisku.
§34.
1. Strój ucznia powinien być czysty, schludny oraz adekwatny do zajęć w jakich uczeń uczestniczy tak by to nie zagrażało bezpieczeństwu jego i innych uczniów.
2. W Szkole obowiązuje zmienne obuwie, które powinno być wygodne, na niskim obcasie, dobrze trzymające się nogi, przewiewne.
3. Zajęciami wymagającymi określonego stroju są w szczególności:
1) zajęcia wychowania fizycznego – obowiązuje bawełniana koszulka i ciemne, krótkie spodenki, dres oraz sportowe obuwie;
4. W czasie ćwiczeń i zajęć praktycznych, w tym laboratoryjnych:
1) uczniowie mający długie włosy muszą mieć je związane,
2) należy używać jednorazowych rękawiczek i innych środków ochrony indywidualnej, jeśli tego wymagają wykonywane czynności,
3) należy zdjąć ozdoby takie jak biżuteria itp.
5. W czasie uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy, na który składa się biała bluzka lub koszula i ciemne – czarne lub granatowe – długie spodnie lub spódnica oraz ciemne półbuty.
§35.
1. Za szczególne osiągnięcia, dokonania i wzorową postawę uczniowie mogą otrzymać, oprócz określonych odrębnymi przepisami prawa, następujące nagrody (wyróżnienia):
1) pochwałę wychowawcy wobec uczniów danego oddziału;
2) pochwałę Dyrektora wobec danego oddziału lub całej społeczności uczniowskiej;
3) dyplom lub nagrodę książkową;
4) list gratulacyjny do rodziców.
2. Uczeń, na wniosek organów Szkoły, może również otrzymywać inne nagrody niż wymienione w Statucie. Organ wnioskujący o nagrodę ustanawia tę nagrodę i określa regulamin jej przyznawania.
3. Nagrody i wyróżnienia przyznaje Dyrektor na umotywowany wniosek poszczególnych wychowawców i nauczycieli, przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego, przewodniczącego Rady Rodziców lub z własnej inicjatywy.
4. Do przyznanej nagrody uczeń może wnieść uzasadnione zastrzeżenie do Dyrektora szkoły w terminie siedmiu dni od ogłoszenia jej przyznania.
§36.
1. Za czyn niezgodny z obowiązującymi przepisami lub inne naruszenie zasad współżycia społecznego uczeń może być ukarany.
2. Ustala się następujące rodzaje kar wymierzanych uczniom:
1) upomnienie udzielane uczniowi ustnie albo pisemnie;
2) przeniesienie do równoległego oddziału w tej samej szkole (o ile jest to możliwe w danym roku szkolnym);
3) obniżenie oceny zachowania;
4) wystosowanie wniosku do Kuratora o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
3. Kara jest wymierzana przez wychowawcę lub Dyrektora z własnej inicjatywy osoby wymierzającej karę lub na umotywowany wniosek poszczególnych nauczycieli lub Rady Pedagogicznej.
4. Skreślenie z listy uczniów może nastąpić na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego, w drodze decyzji Dyrektora.
5. wystosowanie przez Dyrektora wniosku do Kuratora o przeniesienie do innej szkoły może nastąpić w przypadkach:
1) rażącego naruszenia przez ucznia zasad współżycia społecznego, a w szczególności:
a) dokonania kradzieży, rozboju, pobicia lub zranienia człowieka,
b) podejmowania działań i prezentowania zachowań mogących mieć demoralizujący wpływ na innych uczniów: posiadanie, sprzedaż, rozprowadzanie lub zażywanie narkotyków, posiadanie lub spożycie alkoholu na terenie szkoły lub w czasie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
c) przebywanie na zajęciach szkolnych w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających,
d) dopuszczania się przez ucznia aktu wandalizmu,
e) postępowania uwłaczającego godności własnej ucznia lub innych członków społeczności szkolnej lub też godzącego w dobre imię Szkoły,
f) za nielegalne wykorzystanie nagrania fragmentu lub całości przebiegu lekcji lub innych zajęć szkolnych w Internecie i innych środkach masowego przekazu;
2) systematycznego opuszczania przez ucznia obowiązkowych zajęć bez usprawiedliwienia, mimo podjętych przez szkołę działań wychowawczych.
6. Szkoła ma obowiązek powiadomienia rodziców ucznia o zastosowanej wobec niego karze z podaniem przyczyn zastosowania takiego środka wychowawczego.
§37.
1. Uczniowi przysługuje prawo odwołania się od kary w formie pisemnej:
1) wymierzonej przez Dyrektora do organu wskazanego w pouczeniu, za pośrednictwem Dyrektora;
2) wymierzonej przez wychowawcę do Dyrektora za pośrednictwem wychowawcy. Wychowawca, uznając odwołanie za uzasadnione, może uchylić wymierzoną karę, informując o tym Dyrektora.
2. Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni i ustosunkowuje się do niego.
3. Zmiana decyzji o nałożonej karze następuje również w drodze decyzji.
4. W razie nie uznania odwołania Dyrektor przekazuje po 7 dniach akta sprawy do organu odwoławczego, informując o tym wnioskodawcę na piśmie. Decyzja wydana przez organ odwoławczy jest ostateczna.
5. Jeżeli uczeń nie jest pełnoletni, decyzję o skreśleniu z listy uczniów odbierają i potwierdzają odbiór jego rodzice. Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z rodzicami, pismo wysyła się pocztą (listem poleconym za potwierdzeniem odbioru).
6. Postępowanie w sprawie skreślenia z listy uczniów toczy się według przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.
§38.
1. Za umyślne zniszczenie mienia szkolnego uczeń i jego rodzice ponoszą odpowiedzialność w postaci kosztów naprawy lub naprawy we własnym zakresie.
2. Za zniszczone lub zagubione przez ucznia książki uczeń (rodzice) wpłaca na konto wskazane przez Dyrektora kwotę równą wartości utraconej książki lub przekazuje bibliotece inny egzemplarz tej samej książki.
Rozdział 10
Klasy gimnazjalne
Cele i zadania realizowane przez klasy gimnazjalne
§39.
1. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez:
1) stwarzanie uczniom właściwych warunków do nabywania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
2) realizowanie podstawy programowej dla gimnazjum;
3) zatrudnianie nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
4) organizację nauczania indywidualnego dla uczniów stale lub okresowo niezdolnych do pobierania nauki w warunkach szkolnych.
2. Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów poprzez:
1) kształcenie postawy dociekliwości i refleksyjności;
2) atrakcyjny i nowatorski proces nauczania;
3) realizację programów autorskich;
4) organizację indywidualnego toku nauczania dla uczniów szczególnie uzdolnionych;
5) organizację konkursów, kółek zainteresowań i innych zajęć w ramach posiadanych przez gimnazjum środków;
6) współpracę z ośrodkami kulturalnymi, sportowymi itp.
3. Szkoła zgodnie z ustalonym programem wychowawczym realizuje zadania wychowawcze kładąc nacisk by uczeń:
1) służył idei demokracji w Polsce, był patriotą, znał swój kraj, był przywiązany do tradycji, kultury i symboli narodowych oraz dbał o piękno i czystość języka ojczystego;
2) wykazywał postawę obywatelską, nacechowaną zdolnością do dostrzegania spraw własnego środowiska oraz podejmował działania na rzecz rozwiązywania jego problemów;
3) doceniał wartości systemu parlamentarnego tj. sprawiedliwość społeczną, demokrację, pluralizm i podejmował działania na rzecz ich umacniania;
4) dostrzegał problemy innych i udzielał im pomocy, gdy zaistnieje taka potrzeba;
5) przejawiał umiejętności współżycia w zespole, był życzliwy, uprzejmy i odznaczał się wysoką kulturą osobistą;
6) miał ukształtowane różnorodne zainteresowania, pragnął je rozwijać oraz potrafił w sposób wartościowy spędzić wolny czas;
7) cenił życie i zdrowie własne oraz innych, potrafił podejmować działania na rzecz jego ochrony, uprawiał sport, był przekonany o szkodliwości nałogów i patologii społecznych;
8) cenił i szanował pracę, a powierzone sobie obowiązki wykonywał sumiennie i odpowiedzialnie oraz potrafił krytycznie ocenić wyniki własnej pracy.
4. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny poprzez stałą współpracę z rodzicami ucznia we wszystkich sferach, dbając o udzielanie informacji dotyczących zadań gimnazjum i przepisów prawa oświatowego.
Organy właściwe dla klas gimnazjalnych
§40.
1. Do rodziców uczniów klas gimnazjalnych mają zastosowanie § 6 ust 4.
2. Rodzice uczniów klas gimnazjalnych mają prawo do wybierania swojej reprezentacji w formie rady oddziałowej, o jakiej mowa w art. 83 ust. 2 Ustawy.
3. Przedstawiciele rad, o których mowa w ust. 2 wchodzą w skład Rady Rodziców.
§41.
1. Uczniowie klas gimnazjalnych tworzą Gimnazjalny samorząd uczniowski.
2. Rada Gimnazjalnego samorządu uczniowskiego wybiera opiekuna spośród nauczycieli i opracowuje regulamin swojej działalności, który uchwalany jest przez ogół uczniów.
3. Rada Gimnazjalnego samorządu reprezentuje interesy uczniów klas gimnazjalnych w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przedstawia, Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach, a w szczególności w sprawach dotyczących praw ucznia tj.:
1) prawa do znajomości, opiniowania i występowania z propozycją zmian statutu gimnazjum, programu wychowawczego, wewnątrzszkolnych zasad oceniania i innych dokumentów;
2) prawa do organizacji życia szkolnego, w tym do organizacji działalności kulturalnej, sportowej i rozrywkowej w porozumieniu z Dyrektorem.
Organizacja klas gimnazjalnych
§42.
1. Podstawową jednostką organizacji klas gimnazjalnych w Szkole jest oddział.
2. Dopuszcza się możliwość podziału istniejących już oddziałów na oddziały mniej liczne oraz łączenia oddziałów ze względów organizacyjnych po uzyskaniu zgody Organu Prowadzącego.
3. W przypadku podziału istniejących oddziałów należy zachować następujący tryb postępowania:
1) dokonywane zmiany należy konsultować z zainteresowanymi uczniami i ich rodzicami w celu wyjaśnienia przyczyny i ustalenia sposobu dokonania zmian;
2) do nowych oddziałów przenosić w pierwszej kolejności tych uczniów, którzy wyrażą chęć przeniesienia;
3) w przypadku braku uczniów chętnych o umieszczeniu w danym oddziale decydują wychowawcy klas w porozumieniu z Dyrektorem.
4. Rodzice ucznia mają prawo wnioskowania do Dyrektora o przeniesienie swojego dziecka do oddziału równoległego. Dyrektor może wyrazić zgodę biorąc pod uwagę kryteria określone w ust. 3.
§43.
Organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora we współpracy z nauczycielami, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§44.
1. Uczniowie klas gimnazjalnych korzystają z biblioteki szkolnej na takich samych warunkach jak pozostali uczniowie.
2. Uczniowie klas gimnazjalnych korzystają ze wszystkich pozostałych obiektów szkolnych na takich samych warunkach jak pozostali uczniowie.
Nauczyciele i inni pracownicy w klasach gimnazjalnych
§45.
1. Nauczyciel w klasach gimnazjalnych prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jej jakość i wyniki oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Do nauczycieli i innych pracowników Szkoły pracujących z klasami gimnazjalnymi zapisy § 24, 25 i 26 oraz 29 stosuje się odpowiednio.
Uczniowie gimnazjum
§46.
Prawa i obowiązki uczniów klas gimnazjalnych zostały określone w rozdziale 10 niniejszego Statutu.
Wewnątrzszkolne zasady oceniania
§47.
Zasady oceniania wewnątrzszkolnego mają na celu wartościowanie postępów, wskazując uczniowi co osiągnął, co zrobił dobrze, nad czym powinien jeszcze popracować i jak się uczyć, a w szczególności:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi wskazówek w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy;
4) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i szczególnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
§48.
1. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych.
2. Na początku każdego roku szkolnego wychowawca informuje uczniów i rodziców o zasadach oceniania zachowania.
3. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia mającego trudności w nauce.
§49.
Głównymi źródłami informacji o osiągnięciach uczniów są:
1) wypowiedzi ustne;
2) prace klasowe;
3) prace domowe krótkoterminowe;
4) prace domowe długoterminowe;
5) testy;
6) sprawdziany;
7) prace na lekcji;
8) wytwory prac uczniowskich;
9) praca w grupach.
§50.
1. W bieżącym ocenianiu dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „–” oraz innych oznaczeń w dzienniku, dopuszczonych do stosowania przez Dyrektora.
2. Szczegółowe kryteria wymagań na poszczególne stopnie, wynikające z realizowanego programu nauczania, opracowują nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem zapisów statutu i podają je uczniom i rodzicom na początku każdego roku szkolnego.
3. Uczeń, który otrzymał w wyniku klasyfikacji śródrocznej ocenę niedostateczną zobowiązany jest do uzupełnienia treści danych zajęć edukacyjnych, które będą niezbędne do realizacji programu.
4. O ustalonej ocenie śródrocznej lub rocznej uczeń jest informowany najpóźniej w dniu klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej z równoczesnym wpisem tej oceny do dziennika.
5. O przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych uczeń i jego rodzice są informowani na zebraniu rodziców w maju danego roku.
6. Wyższą od przewidywanej roczną ocenę z zajęć edukacyjnych uczeń może uzyskać po uzupełnieniu wiadomości i umiejętności określonych na daną ocenę przez nauczyciela oraz wykazaniu tych wiadomości i umiejętności na sprawdzianie przeprowadzanym w formie pisemnej i ustnej.
7. Warunkiem przystąpienia do sprawdzianu jest zgłoszenie pisemnego wniosku o chęci uzyskania oceny wyższej niż przewidywana w ciągu tygodnia od terminu zebrania wymienionego w ust. 6.
8. Sprawdzian jest przeprowadzany przez nauczyciela w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami.
§51.
1. Ocena zachowania jest ustalana przez wychowawcę klasy zgodnie z zasadami:
1) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który uzyskał powyżej 120 punktów;
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który uzyskał 119 – 90 punktów;
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który uzyskał 89 – 60 punktów;
4) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który uzyskał 59 – 40 punktów;
5) ocenę nieodpowiednią otrzymuję uczeń, który uzyskał poniżej 39 punktów;
6) działania szczególnie rażące skutkują obniżeniem oceny do nagannej, niezależnie od ilości uzyskanych punktów.
2. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy najpóźniej na trzy dni przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej przestrzegając kryteriów na poszczególne oceny szczególnie dotyczących godzin nieusprawiedliwionych oraz zachowań zagrażających bezpieczeństwu ucznia i innych osób. W przypadku nieobecności wychowawcy ocenę zachowania ustala wyznaczony przez dyrektora nauczyciel.
3. Ustalona ocena śródroczna zachowania jest jednocześnie przewidywaną oceną roczną zachowania, o której rodzice są informowani na śródrocznym zebraniu rodziców, a uczeń nie później niż do dnia śródrocznej klasyfikacji.
§52.
Diagnozowanie postępów i osiągnięć uczniów należy prowadzić systematycznie, rozkładając je równomiernie na cały okres nauki w danej klasie i etapie nauczania, w różnych formach oraz warunkach zapewniających obiektywność oceny.
§53.
Częstotliwość oceniania jest uzależniona od tygodniowego wymiaru godzin danych zajęć edukacyjnych i ich specyfiki, jednak w danym semestrze uczeń powinien być oceniony:
1) obowiązkowo za:
a) prace klasowe obejmujące dział lub większą partię materiału:
- przy 1 godzinie tygodniowo – 1 ocena,
- przy 2 godzinach tygodniowo – 2 oceny,
b) odpowiedzi ustne z bieżącego materiału do 3 lekcji – 1 ocena,
c) prace domowe – 1 ocena;
2) dodatkowo za:
a) zadania dodatkowe np.: referaty, prace domowe dla chętnych, wykonanie pomocy dydaktycznych, udział w konkursach i zawodach sportowych,
b) umiejętność pracy w zespole,
c) aktywną postawę na lekcji,
d) sprawdziany, kartkówki z bieżącej partii materiału do 3 lekcji.
§54.
1. W celu wyeliminowania zbytniego obciążenia ucznia różnymi formami sprawdzania jego postępów ze wszystkich zajęć edukacyjnych jednocześnie, wprowadza się następujące ograniczenia i zasady przy sprawdzaniu wiedzy i umiejętności:
1) z ostatniej lekcji – bez zapowiedzi;
2) z trzech ostatnich lekcji – zapowiedziana z lekcji na lekcję;
3) z działu materiału – zapowiedziana tydzień przed realizacją.
2. Normy ilościowe:
1) najwyżej 3 sprawdziany z działu wiadomości w ciągu tygodnia, nie więcej niż jeden dziennie;
2) najwyżej dwie kartkówki dziennie, jeśli w tym dniu nie było sprawdzianu z całego działu wiadomości.
3. Czas sprawdzania pisemnych prac kontrolnych:
1) kartkówki – 1 tydzień;
2) sprawdziany – 2 tygodnie;
3) wypracowania, prace klasowe – nie dłużej niż 3 tygodnie.
4. Zasady poprawiania bieżących ocen określają nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych i podają je uczniom do wiadomości na początku roku szkolnego z uwzględnieniem poniższych warunków:
1) poprawa odbywa się podczas lekcji lub po zajęciach lekcyjnych w terminie uzgodnionym z nauczycielem;
2) w przypadku jedno lub dwudniowej nieobecności uczeń powinien być przygotowany na kolejną lekcję z danych zajęć edukacyjnych;
3) w przypadku dłuższej nieobecności uczeń winien uzgodnić z nauczycielem termin opanowania zaległych wiadomości lub przystąpienia do zaległego sprawdzianu, pracy klasowej.
5. Na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić poprzez wskazanie zalet i braków oraz form, sposobów i terminów poprawy.
6. Sprawdzone i ocenione prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom na ich wniosek do wglądu w terminie i miejscu określonym przez nauczyciela.
Przepisy końcowe
§55.
1. W klasach gimnazjalnych jest kontynuowana tradycja Publicznego Gimnazjum w Drużbicach z siedzibą w Rasach i są obchodzone dotychczasowe stałe uroczystości, a w szczególności:
1) Narodowe Święto Niepodległości;
2) rocznica uchwalenia Konstytucji 3-go Maja;
3) zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i wręczenie absolwentom świadectw ukończenia gimnazjum.
2. Uroczystościom przewodniczy Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona i obowiązuje w tych dniach strój galowy.
§56.
1. W klasach gimnazjalnych używa pieczęci urzędowej Publiczne Gimnazjum w Drużbicach z siedzibą w Rasach zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Dokumentacja klas gimnazjalnych, której rodzaj i prowadzenie określają odrębne przepisy oraz jest ona prowadzona i przechowywana na dotychczasowych zasadach aż do zakończenia kształcenia w tych klasach.
Rozdział 13
Przepisy końcowe
§57.
1. Szkoła jest jednostką budżetową i może gromadzić dochody na wydzielonym rachunku, utworzonym decyzją Organu Prowadzącego.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
3. Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalności i przechowuje ją w archiwum zgodnie z odrębnymi przepisami.
§58.
1. Statut jest najwyższym prawem na terenie szkoły i wszystkie przepisy prawa wewnątrzszkolnego muszą być z nim zgodne.
2. Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
3. Wszelkie zmiany w statucie uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
4. Statut uchwalony dnia ……08.2017 r
5. Wchodzi w życie z dniem 1.09.2017 r
Pieczęć i podpis Dyrektora
………..........................................
Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r., Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe dotychczasowe Publiczne Gimnazjum w Drużbicach z siedzibą w Rasach, przekształca się w Szkołę Podstawową z dniem 1 września 2017 r. Zarówno ustawa o systemie oświaty do 31.08.2017 r. (art.58 ust.6), jak i ustawa - Prawo oświatowe od 1.09.2017 r. (art.88 ust.7) określają, że JST zakładająca szkołę podpisuje akt założycielski oraz nadaje pierwszy statut. Zatem JST musi nadać pierwszy statut powstającej w wyniku przekształcenia dotychczasowego gimnazjum ośmioletniej szkole podstawowej. Z upoważnienia zawartego w art. 5c pkt.1 ustawy o systemie oświaty wynika, że kompetencja ta przysługuje Radzie Gminy, gdy gmina jest organem założycielskim szkoły. Rada Gminy uprawniona jest nadać szkole jedynie pierwszy statut. Dlatego konieczne jest podjęcie niniejszej uchwały.