zwiń
0.0.0 w/s uchwalenia Programu Współpracy Gminy Dr... Wersja od:

UCHWAŁA Nr XXI/231/2016

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 28 listopada 2016 r.

w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Drużbice z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3, ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie w 2017 roku.

Na podstawie art.  7 ust. 1 pkt. 19 i  art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z  dnia 8 marca 1990 roku o  samorządzie gminnym (Dz. U. z  2016 r. poz. 446, poz.1579), oraz  art. 5 a  ust. 1, ust 4 ustawy z  dnia 24 kwietnia 2003 roku o  działalności pożytku publicznego i  o wolontariacie ( Dz. U. z 2016r, poz. 239, poz.395), Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:

§1. Uchwala  się Program Współpracy Gminy Drużbice z  Organizacjami Pozarządowymi oraz  podmiotami o  których mowa w  art. 3 ust. 3 ustawy o  pożytku publicznym i  o wolontariacie w  2017 roku, w  brzmieniu ustalonym w  załączniku do uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza  się Wójtowi Gminy Drużbice.

§3. Uchwała wchodzi w  życie z  dniem podjęcia z  mocą obowiązującą od 1 stycznia 2017r.

Przewodniczący Rady Gminy Drużbice

mgrJacek Walczyk

ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr XXI/231/2016

Rady Gminy Drużbice

z dnia 28 listopada 2016 r.

PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY DRUŻBICE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ Z PODMIOTAMI, O KTÓRYCH MOWA W USTAWIE

O POŻYTKU PUBLICZNYMI O WOLONTARIACIE W 201 7 ROKU.

I Zasady ogólne

§1. Ilekroć w  niniejszym programie jest mowa o:

1) programie – rozumie  się przez to Program Współpracy Gminy Drużbice z  Organizacjami Pozarządowymi oraz  podmiotami, o  których mowa w  ustawie o  działalności pożytku publicznego i  o wolontariacie w  2017 roku;

2) dotacji – rozumie  się przez to dotację w  rozumieniu art.  127 ust. 1 pkt. 1 lit. e oraz  art. 221, ustawy z  dnia 27 sierpnia 2009 r o  finansach publicznych (Dz.U. z  2013r. poz. 885 z  późn. zm.);

3) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Drużbice;

4) radzie gminy – rozumie  się przez to Radę Gminy Drużbice;

5) wójcie – rozumie  się przez to Wójta Gminy Drużbice;

6) władzach gminy – rozumie  się przez to Radę Gminy i  Wójta Gminy Drużbice;

7) ustawie – rozumie  się przez to ustawę z  dnia 24 kwietnia 2003 roku o  działalności pożytku publicznego i  o wolontariacie (Dz. U. z  2016r. poz. 239, poz. 395);

8) podmiocie – rozumie  się przez to osoby prawne i  jednostki organizacyjne działające na  podstawie przepisów o  stosunkach Państwa do Kościoła Katolickiego w  Rzeczypospolitej Polskiej, o  stosunku Państwa do innych kościołów i  związków wyznaniowych oraz  o  gwarancjach wolności sumienia i  wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego lub stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

9) otwartym konkursie ofert - rozumie  się przez to konkurs, o  którym mowa w  art. 11 ust. 2 oraz  art. 13 ustawy;

10) trybie pozakonkursowym – rozumie  się przez to zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym i  innym podmiotom w  trybie art.  19a ustawy.

II Cel główny i  cele szczegółowe programu.

§2. Cel główny programu:

1) budowanie i  umacnianie partnerstwa pomiędzy samorządem a  organizacjami pozarządowymi;

§3. Cele szczegółowe:

1) poprawa jakości życia, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców gminy;

2) prowadzenie efektywnych działań na  rzecz mieszkańców;

3) uzupełnienie działań w  zakresie nie obejmowanym przez struktury samorządowe.

4) § 3. Cele szczegółowe:

1) poprawa jakości życia, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców gminy;

2) prowadzenie efektywnych działań na  rzecz mieszkańców;

3) uzupełnienie działań w  zakresie nie obejmowanym przez struktury samorządowe,

4) wspieranie rozwoju ekonomii społecznej e szczególności poprzez :

- wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych, w tym w rozwoju ich potencjału jako podmiotów ekonomii społecznej oraz powstawania lokalnej spółdzielczości socjalnej,

- tworzenie systemowych rozwiązań dla ważnych problemów społecznych wykorzystujących mechanizmy ekonomii społecznej.

III Zasady współpracy.

§4. 1. Program dotyczy współpracy gminy z  :

1) organizacjami pozarządowymi, tj. podmiotami niezaliczanymi do sektora finansów publicznych niedziałającymi w  celu osiągnięcia zysku w  sferze zadań publicznych, zgodnie z  art. 3 ust. 2 ustawy,

2) podmiotami o  których mowa w  art. 3 ust. 3 ustawy;

2. Podstawowym kryterium decydującym o  podjęciu współpracy z  organizacjami pozarządowymi jest prowadzenie przez nie działalności na  terenie gminy, na  rzecz jej mieszkańców.

3. Współpraca władz gminy i  organizacji pozarządowych odbywać  się będzie na  zasadzie partnerstwa, pomocniczości, suwerenności stron, efektywności, uczciwej konkurencji, jawności i  równości szans:

- zasada pomocniczości oznacza, że  gmina powierza lub wspiera realizację zadań własnych organizacjom pozarządowym oraz  innym podmiotom, które zapewniają ich wykonanie w  sposób ekonomiczny, profesjonalny i  terminowy,

- zasada suwerenności stron polega na  tym, iż strony maja prawo do niezależności i  odrębności w  samodzielnym definiowaniu i  poszukiwaniu sposobów rozwiązania problemów i  zadań,

- zasada partnerstwa realizowana jest w  zakresie uczestnictwa organizacji pozarządowych oraz  innych podmiotów w  określeniu potrzeb i  problemów mieszkańców gminy, wypracowaniu sposobów ich rozwiązywania, definiowaniu zadań przeznaczonych do realizacji oraz  w ocenie ich wykonania,

- zasada efektywności polega na  wspólnym dążeniu gminy i  organizacji pozarządowych oraz  innych podmiotów do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w  realizacji zadań publicznych,

- zasada uczciwej konkurencji podejmowanie działań opierających  się na  równych dla  wszystkich stron i  obiektywnych kryteriach, zasadach oraz  prowadzenie działań (w szczególności dotyczących zlecania zadań publicznych) w  sposób transparentny i  przejrzysty,

- zasada jawności zachowanie przejrzystości i  transparentności podejmowanych działań oraz  dostępu do informacji o  działalności, realizowanych projektach, pozyskanych środkach finansowych, wewnętrznych zmianach itp.,

- równości szans dążenie do określenia i  uwzględnienia potrzeb grup dyskryminowanych oraz  ich wzmocnienia i  bezpośredniego włączenia w  procesy podejmowania decyzji i  realizacji działań.

4. Władze gminy i  organizacje pozarządowe będą wzajemnie  się informować o  planowanych kierunkach działalności i  współdziałać w  celu zharmonizowania tych kierunków.

5. Okres realizacji obejmuje rok 2017.

IV Sfera zadań publicznych planowanych do realizacji w  2017 roku.

§5. Współpraca między władzami samorządowymi a  podmiotami, o  których mowa w  § 4 ust. 1, obejmuje sferę zadań publicznych, o  których mowa w  art. 4 ust. 1 ustawy, a  w szczególności dotyczących:

1) kultury i  sztuki, ochrony dziedzictwa narodowego, pielęgnowanie tradycji narodowych, regionalnych i  lokalnych;

2) wspieranie działań stowarzyszeń sportowych i  innych organizacji społecznych prowadzących działalność w  zakresie upowszechniania kultury fizycznej;

3) rekreacji, turystyki i  aktywnych form wypoczynku mieszkańców gminy w  szczególności dzieci i  młodzieży;

4) ekologii i  ochrony środowiska.


V.   Formy współpracy.

§6. 1. Gmina realizuje zadania publiczne we  współpracy z  organizacjami pozarządowymi oraz  podmiotami o  których mowa w  art. 3 ust. 3 ustawy.

2. Zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym i  podmiotom o  których mowa w  art. 3 ust. 3 ustawy odbywać  się będzie w  formach określonych w  art. 5 ust. 4 ustawy.

3. Organizacja pozarządowa może otrzymać dotację na  dofinansowanie realizacji zadań publicznych po zapewnieniu udziału środków własnych.

4. Dotacja gminy na  dofinansowanie realizacji zadań nie może przekroczyć 90% jego całkowitej wartości.

5. Określa  się następujące formy współpracy Gminy z  organizacjami, o  których mowa w  ust. 1:

1) konsultacja z  podmiotami Programu, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w  dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych podmiotów;

2) udzielanie pomocy w  pozyskiwaniu środków finansowych na  realizację zadań publicznych z  innych źródeł niż dotacja gminy;

3) udzielenie pomocy przy organizowaniu spotkań otwartych przez organizację, np. poprzez nieodpłatne udostępnienie lokalu, środków technicznych itp.;

4) działania na  rzecz wzmocnienia sprawności funkcjonowania organizacji, w  tym organizacja lub współudział np. w  organizacji szkoleń, konsultacji, konferencji, forum wymiany doświadczeń;

5) promocja działalności organizacji uczestniczących w  realizacji programu;

6) tworzenie wspólnych zespołów o  charakterze doradczym i  inicjatywnym, złożonym z  przedstawicieli organizacji i  organów gminy.

7) organizacje pozarządowe mogą brać również udział w procedurze zakupu usług realizowanych przez Gminę Drużbice określonych w przepisach ustawy „Prawo zamówień publicznych”,

8) stosowanie klauzul społecznych określonych w przepisach ustawy „Prawo zamówień publicznych”.


VI.   Informacje o  sposobie tworzenia programu oraz  przebiegu konsultacji.

§7. 1. Harmonogram prac nad  przygotowaniem programu określają terminy dotyczące:

1) składania przez organizacje pozarządowe propozycji do projektu programu;

2) opracowanie projektu programu;

3) skierowanie projektu programu do konsultacji;

4) przedłożenie projektu programu na  sesji Rady Gminy Drużbice.

2. Projekt programu opublikowany zostanie na  stronie internetowej gminy, w  Biuletynie Informacji Publicznej oraz  na  tablicy ogłoszeń w  Urzędzie Gminy w  Drużbicach.

3. Po uchwaleniu przez Radę Gminy programu zostanie zamieszczony na  stronie internetowej gminy, w  Biuletynie Informacji Publicznej oraz  na  tablicy ogłoszeń w  Urzędzie Gminy w  Drużbicach.


VII.   Zasady wspierania działań prowadzonych przez organizacje pozarządowe i  inne podmioty

§8. 1. Zlecenie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym odbywa  się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert.

2. Otwarte konkursy są ogłaszane i  przeprowadzane w  oparciu o  przepisy i  ustawy i  wydanie na  jej podstawie przepisy wykonawcze oraz  kompetencje właściwego organu.

3. Otwarty konkurs ogłasza Wójt. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania  się ostatniego ogłoszenia, o  którym mowa w  art. 13 ust. 3 ustawy.

4. Ogłoszenie, o  którym mowa w  ust. 2, zamieszcza  się w  Biuletynie Informacji Publicznej a  także na  tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, na  stronie internetowej Urzędu Gminy.

§9. 1. W celu opiniowania złożonych ofert, wójt powołuje komisję konkursową , której skład ustala zgodnie z  art. 15 ust. 2b; 2d ustawy.

2. Komisja konkursowa może mieć charakter stały lub doraźny – do przeprowadzenia określonego postępowania.

3. Szczegółowy zakres zadań oraz  tryb pracy komisji konkursowej określi regulamin pracy komisji konkursowej, wydany przez wójta w  drodze zarządzenia.

§10. 1. Konkurs rozpoczyna  się w  miejscu i  terminie wskazanym w  ogłoszeniu.

2. Konkurs składa  się z  dwóch etapów.

3. Konkurs unieważnia się, jeżeli postępowanie nie zostanie zakończone wyborem najkorzystniejszej oferty.

4. Konkurs ofert przeprowadza  się także w  sytuacjach, gdy  została zgłoszona tylko jedna oferta.

§11. 1. W pierwszym etapie konkursu komisja konkursowa:

1) otwiera koperty z  ofertami;

2) stwierdza liczbę złożonych ofert w  działaniu;

3) ustala , które z  ofert spełniają wymagane w  ogłoszeniu warunki formalne;

4) odrzuca oferty niespełniające warunków formalnych.

2. W drugim etapie konkursu komisja konkursowa:

1) analizuje merytoryczną zawartość ofert;

2) ocenia oferty, przyznaje im punktację oraz  formułuje opinię na  ich temat wraz z  propozycjami ich wyboru i  kwot dotacji;

3) organ jednostki samorządu terytorialnego na  podstawie ocen i  propozycji komisji wybiera ofertę lub oferty, ostatecznie określa wysokość dotacji oraz  zakres i  termin realizacji zadania;

4) z  przebiegu konkursu sporządza  się protokół, który stanowi integralną część dokumentacji;

5) na  podstawie protokołu sporządza  się informację o  wynikach konkursu;

6) wyniki otwartego konkursu ofert zawierające informacje o  wysokości przyznanej dotacji wraz z  nazwą zadania i  nazwą podmiotu realizującego zadanie podaje  się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w  Biuletynie Informacji publicznej oraz  przez wywieszenie na  tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, oraz  na  stronie internetowej Urzędu Gminy niezwłocznie po zakończeniu postępowania konkursowego.

3. Wójt może wezwać oferenta do uzupełnienia oferty, jeżeli uzupełnienie nie stanowić będzie zmiany oferty, bądź nie będzie dotyczyć wady, która powodowałaby jej odrzucenie.

4. Wójt niezwłocznie powiadamia oferentów, których oferty zostały odrzucone o  przyczynach ich odrzucenia.

§12. 1. Organizacje pozarządowe oraz  podmioty, o  których mowa w  art. 3 ust. 3 ustawy, mogą z  własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych.

2. W zakresie rozpatrzenia takiej oferty stosuje  się odpowiednio przepisy ustawy oraz  niniejszego Programu.

§13. Wzory dokumentów związanych z  realizacją Programu określa rozporządzenie Ministra Rodziny,Pracy i  Polityki Społecznej z  17 sierpnia 2016r. w  sprawie wzorów ofert i  ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz  wzorów sprawozdań z  wykonania tego zadań (Dz.U. z  2016r. poz. 1300).


VIII.   Tryb przyznawania, rozliczania i  kontroli dotacji.

§14. Podejmując decyzję o  przyznaniu dotacji, Wójt kieruje  się w  szczególności opinią wyrażoną przez komisję konkursową.

§15. 1. Środki przyznane organizacjom pozarządowymi i  podmiotom, o  którym mowa w  art. 3 ust. 3 ustawy, na  realizację zadań określonych w  § 5, przekazywane będą na  podstawie umowy, której wzór został określony w  rozporządzeniu, o  którym mowa w  §13.

2. Umowa może zostać zawarta na  czas realizacji zadania lub na  czas określony (nie dłużej niż 5 lat).

3. Zadanie powinno być zrealizowane od daty podpisania umowy do dnia 31 grudnia 2017 roku.

§16. W trakcie realizacji zadania Wójt ma prawo żądania informacji, wglądu do dokumentacji zadania oraz  sporządzenia odpisów dokumentów.

§17. 1. Sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i  ocenie Wójta.

2. W szczególności kontroli i  ocenie podlega:

1) stan realizacji zadania;

2) efektywność, rzetelność i  jakość wykonywania zadania;

3) prawidłowość wykorzystania środków publicznych otrzymanych na  realizację zadania, prowadzenie dokumentacji określonej w  przepisach prawa i  postanowieniach umowy.

§18. 1. Stwierdzenie niewłaściwego, niezgodnego z  umową wykorzystania dotacji skutkować będzie natychmiastowym wstrzymaniem dotacji i  rozwiązaniem umowy.

2. W przypadku, o  którym mowa w  ust. 1, dotacja podlega bezzwłocznemu zwrotowi w  całości na  konto gminy wraz z  ustawowymi odsetkami, na  zasadach określonych w  ustawie o  finansach publicznych.

§19. Środki finansowe niewykorzystane przez podmiot realizujący zadanie podlegają w  tej części zwrotowi do budżetu gminy na  zasadach określonych w  ustawie o  finansach publicznych.

§20. 1. Organizacje pozarządowe oraz  podmioty, o  których mowa w  art. 3 ust. 3 ustawy, zobowiązane są do złożenia sprawozdania z  wykonania zadania.

2. Sprawozdanie winno być sporządzone zgodnie z  wzorem określonym w  rozporządzeniu, o  którym mowa w  §13.

3. Sprawozdanie z  wykonania zadania publicznego należy sporządzić w  terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania publicznego.

§21. Wójt Gminy corocznie w  terminie do 31 maja przedstawia Radzie Gminy Drużbice sprawozdanie

z realizacji Programu współpracy z  organizacjami pozarządowymi za  rok poprzedni.


IX.   Postanowienia końcowe

§22. 1. Organizacja pozarządowa oraz  podmiot, o  którym mowa w  art. 3 ust. 3 ustawy mogą otrzymać dotacje na  więcej niż jedno zadanie w  ciągu roku.

2. Łączna kwota przyznanych dotacji w  ciągu roku dla  wszystkich podmiotów wymienionych w  § 4 ust. 1 nie może przekroczyć kwoty 65 tys. złotych.

§23. Uzyskanie środków finansowych na  realizację zadania Gminy z  tytułu dotacji wyklucza możliwość przyznania środków budżetowych na  to zadanie z  innego tytułu, zaplanowanych w  budżecie Gminy.

§24. Środki finansowe przyznawane w  ramach dotacji na  realizację zadania Gminy nie mogą być

przeznaczone na  finansowanie wydatków na  zadania inwestycyjne i  remontowo – budowlane.

Uzasadnienie

Ustawa o  działalności pożytku publicznego i  o wolontariacie mówi o obowiązku uchwalenia przez Radę rocznych Programów Współpracy. Program opisuje reguły współpracy z organizacjami pozarządowymi - iż jedną z form z współpracy jest zlecenie zadań publicznych połączone z udzieleniem na ten cel dotacji. Oznacza to przygotowanie projektu programu. Zadania wskazane w  projekcie uchwały mieszczą  się w  poszczególnych sferach działalności pożytku publicznego, wymienionych w  art. 4 ust. 1 ustawy o  działalności pożytku publicznego i  o wolontariacie.

W związku z  powyższym podjęcie wyżej wymienionej uchwały jest w  pełni uzasadnione.