zwiń
0.0.0 w/s uchwalenia i realizacji Gminnego Progra... Wersja od:

UCHWAŁA Nr XXXIX/403/2018

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 8 listopada 2018 r.

w sprawie uchwalenia i realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Drużbice na lata 2019-2021

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1000, poz.1349, poz.1432 w związku z art. 176 pkt 1 i art. 179 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r.o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 998, poz.1076, poz.1544, poz.416) Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:

§1. Zatwierdza się Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Drużbice na lata 2019-2021, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Drużbice.

§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Gminy Drużbice

mgrJacek Walczyk

ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr XXXIX/403/2018

Rady Gminy Drużbice

z dnia 8 listopada 2018 r.

GMINNY PROGRAM WSPIERANIA RODZINY W GMINIE DRUŻBICE

NA LATA 2019-2021


I. WSTĘP

Program Wspierania Rodziny w Gminie Drużbice opracowany na lata 2019-2021 jest kontynuacją realizowanego w cyklach 3 letnich gminnego programu wspierania rodziny, przygotowywanego w oparciu o art. 176 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 998, poz.1076, poz.1544, poz.416)

Podstawowym założeniem Gminnego Programu jest utworzenie spójnego systemu wsparcia dzieci i rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu ról opiekuńczo-wychowawczych, w celu przywrócenia im zdolności do wypełniania tych funkcji poprzez pracę z rodziną oraz zapewnienia pomocy w opiece i wychowaniu dzieci. Realizowane w ramach programu zadania koncentrować się będą nie tylko na dziecku, ale na całej rodzinie, również w sytuacjach, gdy dziecko umieszczone zostanie poza rodziną biologiczną, w celu odzyskania przez nią funkcji opiekuńczej. Planowane działania w programie w zależności od celów i poszczególnych zadań prowadzących do ich realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji danej rodziny, będą miały charakter profilaktyczny, interwencyjny i reintegracyjny.

Interdyscyplinarna pomoc rodzinom przeżywającym kryzys będzie świadczona przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Zespół Interdyscyplinarny, Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt Konsultacyjny, sądy i  ich organy pomocnicze, policję, instytucje oświatowe i kulturalne, podmioty lecznicze, kościoły oraz organizacje społeczne z zachowaniem zasady wzajemnej współpracy i poszanowania godności wszystkich uczestników działań. Realizacja programu odbywać się będzie za zgodą rodziny oraz z jej aktywnym udziałem w procesie zmian, z wykorzystaniem jej zasobów własnych oraz źródeł wsparcia zewnętrznego.

Zgodnie z art. 176 cytowanej ustawy działania realizowane przez samorząd gminny to:

1) opracowanie i realizacja gminnych programów wspierania rodziny;

2) tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;

3) tworzenie oraz rozwój opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego, oraz praca z rodziną przezywająca trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez:

4) zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,

5) organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających,

6) prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci;

7) finansowanie:

8) kosztów szkoleń dla rodzin wspierających,

9) podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,

10) kosztów związanych z udzielaniem pomocy, ponoszonych przez rodziny wspierające,

11) współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym;

12) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.

13) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przezywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy;

14) przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji o powstałych zaległościach z tytułu nieponoszenia przez rodziców opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, za okres dłuższy niż 12 miesięcy.


II.  Diagnoza sytuacji rodzin w gminie Drużbice

Gminę Drużbice według stanu na dzień 31.12.2017 roku zamieszkiwało 5132 mieszkańców, w tym 1005 dzieci w przedziale wiekowym 0-18.

Ze wsparcia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Drużbicach skorzystało 165 rodzin z czego 52 stanowiły rodziny z dziećmi. W rodzinach tych wychowuje się 129 dzieci.

Typy rodzin, ze względu na liczbę dzieci w rodzinie, objętych pomocą społeczną w 2017 roku obrazuje poniższe zestawienie:

Liczba dzieci w rodzinie Liczba rodzin Liczba osób w rodzinach
1 18 60
2 15 62
3 10 52
4 5 30
5 3 22
6 0 0
7 i więcej 1 9

Źródła: Sprawozdanie GOPS z 2017 r.

Ze wszystkich rodzin korzystających z pomocy Ośrodka najwięcej było rodzin, w której było dwoje lub jedno dziecko.

W 2017 r. wśród rodzin z dziećmi pomocą objęte były również rodziny niepełne:

Rodziny niepełne Liczba rodzin Liczba osób w rodzinach
Ogółem 18 69
Liczba dzieci w rodzinie 1 6 18
2 8 25
3 1 5
4 i więcej 3 21

Źródła: Sprawozdanie GOPS z 2017 r.

Najczęściej niezaradność rodziny w opiece i wychowaniu dzieci łączy się z dysfunkcjami takimi jak: uzależnienia, przemoc domowa, zaburzenia systemu rodzinnego w sytuacjach kryzysowych, problemy w pełnieniu ról rodzicielskich, małżeńskich i zawodowych.

W poniższej tabeli przedstawiono powody przyznania pomocy.

Ilość dzieci

w rodzinie

Ubóstwo Długotrwała choroba Niepełnosprawność Bezrobocie

Bezradność

w sprawach opiekuńczo wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego

Alkoholizm Przemoc
1 5 12 4 3 5 2 0
2 3 6 1 7 4 1 2
3 3 5 3 4 2 1 0
4 2 2 1 2 1 0 0
5 0 1 0 1 0 0 0
6 0 0 0 0 0 0 0
7 1 1 0 0 0 0 0

Ważnym instrumentem polityki edukacyjnej i integracyjnej oraz wyrównania szans rozwojowych jest edukacja przedszkolna. Dla dzieci, których rozwój przebiega nieharmonijnie lub z opóźnieniem, wychowanie przedszkolne jest szansą na wczesne wspieranie rozwoju w sferze poznawczej, funkcjonalnej i społecznej.

W 2017 r. opieką przedszkolną w gminie Drużbice objętych było 69 dzieci. Do przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Drużbicach uczęszczało 25 dzieci, do Punktu Przedszkolnego im. Misia Czarodzieja w Wadlewie uczęszczało 19 dzieci a do Filii Punktu Przedszkolnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Drużbicach z siedzibą w Suchcicach.

Edukacja szkolna w gminie Drużbice realizowana jest w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Drużbicach (2017 r. - 241 dzieci), w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Arciszewskiego (2017 r. - 121 dzieci) oraz w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Rasach (2017 r. -120 dzieci).

Dzieci objęte wychowaniem i edukacją od przedszkola do szkoły ponadgimnazjalnej z rodzin, których dochód nie przekracza 150% kryterium dochodowego określonego ustawą o pomocy społecznej, mają możliwość korzystania z ciepłych posiłków w ramach programu rządowego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” .

W 2017 roku z nieodpłatnych posiłków korzystało 132 dzieci.

Gdy dochodzi do sytuacji, w której rodzice zostają trwale lub czasowo pozbawieni praw rodzicielskich lub władza ta została ograniczona, sąd postanawia o ustanowieniu nad dzieckiem opieki zastępczej i umieszczeniu poza rodziną biologiczną.

Z informacji uzyskanych z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bełchatowie wynika, iż w 2017 r. z terenu gminy Drużbice, nie było dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (od 2018 r.-1 dziecko), a w rodzinie zastępczej zawodowej przebywało i przebywa dwoje dzieci.

Rodzinom przeżywającym trudności, wsparcia i pomocy udzielał asystent rodziny.

Celem pracy asystenta jest osiągnięcie przez rodzinę podstawowego poziomu stabilności życiowej, która umożliwi jej wychowywanie dzieci. Asystent rodziny, we współpracy z członkami rodzin i po konsultacji z pracownikami socjalnymi, opracowywał plany pracy, które realizował z rodzinami objętymi asystenturą.

Typy rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny w 2017 r.

Liczba dzieci Rodziny
1 2
2 1
3 2
4 i więcej 2
Razem 7

Źródła: Sprawozdanie GOPS z 2017 r.


III.  Zasoby gminy

Program wspierania rodziny w gminieDrużbice na lata 2019-2021 będzie służył realizacji gminnej polityki rodzinnej.Działania na rzecz dziecka i rodziny realizują instytucje opisane w poniższej tabeli.

Lp. Nazwa instytucji Rodzaj działalności
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społeczne w Drużbicach Praca socjalna, pomoc finansowa i rzeczowa, dożywianie dzieci w szkołach, wsparcie przez asystenta rodziny, wypłata zasiłków rodzinnych, świadczeń funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych, świadczeń dobry start, aktywizacja społeczno-zawodowa, specjalistyczne poradnictwo, dyżur psychologa w ramach działalności ośrodka interwencji kryzysowej wpisanego w struktury PCPR
2. Urząd Gminy w Drużbicach Przyznawanie stypendiów ( 20% środków własnych), dowozy dzieci do szkół, organizowanie zajęć sportowych w gminnej hali sportowej, promowanie aktywności dzieci, młodzieży i dorosłych, udział środków własnych w Programie dożywiania dzieci. Współpraca z Bankiem Żywności,
3. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach Prowadzenie Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych (dyżury terapeuty), dofinansowanie kolonii i obozów dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholizmu, finansowanie działań profilaktycznych dla dzieci i dorosłych, prowadzenie Punktu Konsultacyjnego dla ofiar i sprawców przemocy (dyżury psychologa),
4. Gminny Zespół Interdyscyplinarny w Drużbicach Wsparcie i pomoc rodzinom w przezwyciężaniu problemu przemocy.
5. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Drużbice” w Drużbicach i Poradnia Medycyny Rodzinnej NZOZ w Wadlewie Działalność w zakresie profilaktyki (utrwalanie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia, nauka zapobiegania chorobom przewlekłym, rozmowy z rodzicami nt. uzależnień dzieci od środków odurzających, uzależnień wśród dorosłych ) i opieki zdrowotnej.
6. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Drużbicach, Szkoła Podstawowa w Wadlewie, Szkoła Podstawowa w Rasach Działalność edukacyjno-wychowawcza, organizowanie wypoczynku, umożliwienie uczniom udziału w imprezach kulturalnych, wsparcie socjalne uczniów najuboższych, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów i rodziców, współpraca z kuratorami sądowymi,
7. Parafia św. Rocha w Drużbicach, Parafia św. Ignacego Loyoli w Suchcicach, Parafia św. Floriana w Wadlewie Działalność charytatywna, organizowanie wypoczynku i paczek świątecznych,

Instytucje i organizacje spoza terenu gminy Drużbice:

1) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bełchatowie,

2) Powiatowy Urząd Pracy w Bełchatowie,

3) Sąd Rejonowy w Bełchatowie,

4) Służba kuratorska Sądu Rodzinnego,

5) organizacje pozarządowe,

6) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bełchatowie.


IV.  Cele Programu

1.  Cel główny: Wsparcie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

2.  Cele szczegółowe:

1)  Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka i rodziny:

- objęcie dożywianiem dzieci tego wymagających, przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych w formie posiłków na terenie placówek oświatowych,

- współpraca z organizacjami pozarządowymi w celu udzielania pomocy rzeczowej w formie artykułów żywnościowych i innych,

- monitorowanie sytuacji zdrowotnej dzieci z rodzin zagrożonych przez kontakt i współpracę z podmiotami świadczącymi usługi medyczne na terenie Gminy Drużbice,

- zapewnienie pomocy materialnej i rzeczowej, w ramach ustawy o pomocy społecznej rodzinom do tego uprawnionym.

2)  Zapobieganie powstawaniu sytuacji kryzysowych wymagających interwencji oraz rozwiązywanie już istniejących poprzez systematyczne monitorowanie rodzin zagrożonych kryzysem przez:

- pracowników socjalnych,

- asystenta rodziny,

- pedagogów szkolnych,

- psychologów poradni psychologiczno- pedagogicznej,

- przedstawicieli instytucji medycznych.

3)  Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży m. in. przez:

- monitorowanie rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym przez pracowników socjalnych, kuratorów sądowych i asystentów rodziny,

- zachęcanie dzieci z rodzin dysfunkcyjnych do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych/ pozaszkolnych.

4)  Zapobieganie uzależnieniom m. in. poprzez:

- profilaktykę, edukację oraz wczesną interwencję w rodzinach zagrożonych uzależnieniami,

- kontynuowanie działań podejmowanych w ramach Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.

5)  Wspieranie interdyscyplinarne dzieci i rodzin, m. in. poprzez dobór działań naprawczych na rzecz dziecka i rodziny mające na celu:

- pozostawienia dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym,

- wzmacnianie roli i funkcji rodziny,

- wspieranie w rozwoju umiejętności opiekuńczo- wychowawczych rodziny,

- podniesienie świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny,

- dążenie do reintegracji rodziny,

- podejmowanie działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej.


V.  Działania i sposób ich realizacji :

1)  Pomoc dla rodzin

Wsparcie i pomoc powinny być kierowane do rodzin z terenu Gminy Drużbice, które z różnych przyczyn nie mogą funkcjonować prawidłowo w oparciu o posiadane środki i zasoby. Wsparcie powinno być wielopłaszczyznowe i obejmować zarówno poprawę ich warunków bytowych, jak i wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, barier w dostępie do leczenia, rehabilitacji i wypoczynku.

2)  Wspieranie interdyscyplinarne

W pracy z rodziną ważna jest współpraca różnych instytucji i służb wspierania rodziny. Praca socjalna na rzecz danej rodziny realizowana będzie m. in. poprzez zwoływanie posiedzeń grup interdyscyplinarnych, w skład których wchodzić będą w szczególności:

1) pracownik socjalny,

2) asystent rodziny,

3) pedagog,

4) przedstawiciel policji,

5) kurator sądowy,

6) przedstawiciel służby zdrowia.

Skutkować ona powinna dokładną diagnozą problemów oraz ustaleniem spójnego plany pomocy i wsparcia.

3)  Prowadzenie i rozwój różnorodnych form wsparcia dziennego

Rodziny mające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych, mogłyby liczyć na pomoc w zakresie organizowania dzieciom czasu wolnego, pokonywania trudności szkolnych niwelowania zaburzeń zachowania, itp.

4)  Praca z asystentem rodziny.

Celem pracy asystenta będzie osiągnięcie przez rodzinę podstawowego poziomu stabilności życiowej, która umożliwi jej wychowywanie dzieci. Jego głównym zadaniem będzie niedopuszczenie do oddzielenia dzieci od rodziny, przy jej bardzo aktywnej współpracy.

5)  Partycypacja w kosztach umieszczania dzieci w pieczy zastępczej.

W sytuacji umieszczenia dziecka:

- w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka,

- w placówce opiekuńczo- wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo- terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym, gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki w wysokości:

- 10 % wydatków na opiekę i wychowywanie dziecka w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej,

- 30 % wydatków na opiekę i wychowywanie dziecka w drugim roku pobytu,

- 50 % wydatków na opiekę i wychowywanie dziecka w trzecim roku i następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej.


VI.  Odbiorcy Programu

Odbiorcami Programu są:

1) Rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

2) Dzieci i młodzież, którym rodzina nie zapewnia należytej opieki.

3) Przedstawiciele instytucji oraz służb pracujących na rzecz dzieci i rodzin.


VII.  Przewidywane efekty realizacji Programu.

Spodziewanym efektem realizacji Programu ma być polepszenie sytuacji dziecka i rodziny, poczucia bezpieczeństwa socjalnego, ograniczenie patologii społecznej, zminimalizowanie negatywnych zachowań oraz stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla dziecka i rodziny.


VIII.  Realizatorzy Programu

Koordynatorem Programu jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Drużbicach przy współpracy z następującymi instytucjami:

- Urzędem Gminy w Drużbicach,

- Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach,

- Zespołem Interdyscyplinarnym w Drużbicach,

- Policją,

- Placówkami oświatowymi i kulturalnymi,

- Zakładami Opieki Zdrowotnej,

- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Bełchatowie,

- Sądem Rejonowym w Bełchatowie i kuratorami,

- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,

- organizacjami pozarządowymi.


IX.  Ewaluacja i monitoring programu.

Wójt sprawuje nadzór nad realizacją Programu i podejmuje niezbędne działania, zmierzające do osiągnięcia celów wyznaczonych w Programie.

Wójt przedstawia Radzie Gminy sprawozdanie rzeczowo - finansowe w terminie do 31 marca każdego roku.

Stały monitoring programu prowadzony będzie przez Gminny Ośrodek Pomocy Społeczne, który odpowiedzialny będzie za realizację Programu.

Głównym zadaniem jest zbieranie informacji, które dostarczą podstaw do oceny ich działań profilaktycznych na lata następne oraz przesłanek do oceny ich skuteczności

Monitorowanie będzie dokonywane również poprzez analizę następujących danych:

- ilość porad udzielonych przez specjalistów w gminnych instytucjach samorządowych lub w organizacjach pozarządowych realizujących zadanie na zlecenie Gminy,

- liczba osób uczestniczących w szkoleniach, konferencjach,

- liczba rodzin korzystających z pomocy społecznej z określeniem przyczyny oraz struktury rodziny,

- liczba rodzin niewydolnych wychowawczo i opiekuńczo,

- liczba rodzin, w których występuje przemoc w rodzinie,

- liczba dzieci objętych pomocą społeczną ,

- liczba dzieci umieszczonych w różnych formach systemu pieczy zastępczej,

- liczba dzieci powracających z systemu pieczy zastępczej do rodzin naturalnych,

- liczba osób usamodzielnionych,

- kwota wydatkowana na realizację różnych programów celowych ze wskazaniem źródła finansowania.

Prowadzenie ewaluacji i monitoringu realizacji Programu służy sprawdzeniu, czy zostały zrealizowane planowane działania, oraz badaniu osiągniętych efektów realizowanych przedsięwzięć. Monitoring i ewaluacja pozwalają również na dokonanie oceny stopnia realizacji podstawowych Programu.


XI.  Zasady finansowania.

Finansowanie programu odbywać się będzie ze środków:

- budżetu Gminy Drużbice

- dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych,

- dotacji z budżetu państwa na realizację zadań zleconych,

- programów rządowych z zakresu wspierania rodziny,

- funduszy z Unii Europejskiej

- innych środków pozyskanych w ramach konkursów dotacyjnych.

Środki finansowe na realizację poszczególnych działań Programu, będą uwzględniane cyklicznie w rocznych planach finansowych.

W roku budżetowym 2018 r. na realizację Programu zabezpieczone zostały środki:

855 Rodzina

85 508 Rodziny zastępcze – 31.960,00

85504 Wspieranie rodziny – 48.825,66

Harmonogram Programu Wspieranie Rodziny w Gminie Drużbice

w latach 2019- 2021

L.p. Zadania Działania Termin realizacji Realizatorzy/Partnerzy Wskaźniki
1 Prowadzenie działalności profilaktycznej na rzecz rodziny 1) Promowanie i organizowanie różnorodnych form promujących wartość rodziny oraz ich integrację ze społecznością lokalną. 2019-2021 w sposób ciągły Urząd Gminy, GOPS, placówki oświatowe, GKRPA, organizacje pozarządowe.

1)Ilość konferencji, seminariów, publikacji artykułów w lokalnej prasie

2) Ilość organizowanych festynów, kursów, warsztatów itp.,

3) Ilość plakatów, ulotek, zakładek na stronach internetowych

4) Ilość realizowanych projektów i programów

5) Iiczby uczestników realizowanych przedsięwzięć

Sprawozdawczość w obrębie roku kalendarzowego.

2 Udzielanie wsparcia i pomocy rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo wychowawczych

1)Przyznawanie pomocy materialnej z systemów: pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego, dodatków mieszkaniowych, pomocy materialnej dla uczniów

2) Organizowanie aktywnego spędzania czasu dla dzieci w okresie wakacji letnich i zimowych

3) Przyznawanie posiłków w ramach programu rządowego „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania”

4) Przeprowadzenie monitoringu sytuacji dziecka i rodziny w ramach szeroko rozumianej pracy socjalnej oraz zwiększania dostępu do specjalistycznego poradnictwa

5)Przyznanie asystenta rodziny

6)Pomoc wolontariuszy

7) Skierowanie do świetlic środowiskowych lub innych form wsparcia dziennego

8) Pomoc specjalistyczna realizowana przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną

2019-2021

w sposób ciągły

GOPS, GKRPA, Zespół Interdyscyplinarny, Punkt Konsultacyjny, PPP, świetlice środowiskowe 1) Liczby osób dorosłych i dzieci objętych poszczególnymi formami wsparcia finansowego i rzeczowego w danym roku- sprawozdanie roczne poszczególnych realizatorów
3 Doskonalenie współpracy pomiędzy instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz dzieci i rodziny

1) Organizowanie cyklicznych spotkań przedstawicieli oświaty , policji, służby zdrowia, GOPS, sądów, Zespołu Interdyscyplinarnego, organizacji pozarządowych

2) Stały kontakt GOPS z PCPR

3) Szkolenia, konferencje, warsztaty pracowników służb społecznych

2019-2021 w sposób ciągły 2 razy w roku Wszystkie podmioty uczestniczące w realizacji programu 1)Liczba szkoleń, spotkań, konferencji dla realizatorów Programu w danym roku
4 Wdrażanie nowoczesnych metod pracy z rodziną i dzieckiem

1) Podnoszenie wiedzy i doskonalenie umiejętności osób pracujących z rodziną

2) Wspieranie wspólnych działań różnych podmiotów w zakresie tworzenia kompleksowych programów na rzecz rodziny

3) Wsparcie i pomoc asystenta rodziny

4)Utworzenie placówek wsparcia dziennego

2019-2021 w sposób ciągły GOPS, Urząd Gminy, placówki oświatowe, PCPR organizacje pozarządowe, PPP.

1)Liczba zorganizowanych bądź sfinansowanych szkoleń dla realizatorów Programu

2)Liczba zatrudnionych asystentów rodziny w kolejnych latach

3) Liczba środowisk objętych wsparciem i pomocą asystenta rodziny

4)Liczba ustanowionych rodziny wspierających

5)Liczba dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej

6)Liczba dzieci powracających do rodzin naturalnych

7)Liczba funkcjonujących placówek wsparcia dziennego

Sprawozdawczość w obrębie w roku kalendarzowym.

5 Współfinansowanie pobytu dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej w działaniach 1)Współpraca z wymiarem sprawiedliwości właściwym ze względu na położenie gminy ( w szczególności z Sądem Rodzinnym, kuratorami sądowymi dla dzieci i młodzieży) oraz P 2019-2021 w sposób ciągły GOPS, PCPR, Sąd

1)Liczba rodzin zobowiązanych przez sąd do pracy z asystentem rodziny

2) Liczba dzieci umieszczanych w pieczy zastępczej

3)Kwota poniesionych wydatków

4)Liczba dzieci powracających do rodzin naturalnych. Sprawozdawczość w obrębie roku kalendarzowego.

Uzasadnienie

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2017 r., poz. 697 ze zm.) określa zasady i formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych (art. 1 pkt 1). Zgodnie z art. 176 pkt 1 ww. ustawy opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny należy do zadań własnych gminy.

Mając powyższe na uwadze, podjęcie niniejszej uchwały jest celowe i zasadne