zwiń
0.0.0 w/s przyjęcia Regulaminu utrzymania czystoś... Wersja od:

UCHWAŁA Nr XXII/211/2020

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 27 listopada 2020 r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice.

Na podstawie art.  18 ust. 2 pkt 15, art.  40 ust. 1, art.  41 ust. 1 ustawy z  dnia 8 marca 1990 roku o  samorządzie gminnym ( Dz. U. z  2020 r. poz. 713, poz. 1378) oraz  art.  4 ust. 1 i  2 ustawy z  dnia 13 września 1996 roku o  utrzymaniu czystości i  porządku w  gminach ( Dz. U. z 2020 r. poz. 1439) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w  Bełchatowie, Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:

§1. Przyjmuje Regulamin utrzymania czystości i  porządku na  terenie Gminy Drużbice, stanowiący załącznik do uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza  Wójtowi Gminy Drużbice.

§3. Traci moc uchwała nr XXXVIII/398/2018 Rady Gminy Drużbice z  dnia 15 października 2018 r. w  sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i  porządku na  terenie Gminy Drużbice (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z  2018 r. poz. 5718).

§4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodnicząca Rady Gminy

mgrSylwia Stelmach - Piątkowska

ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr XXII/211/2020

Rady Gminy Drużbice

z dnia 27 listopada 2020 r.

Rozdział 1

Postanowienia ogólne 

§1. Regulamin utrzymania czystości i  porządku na  terenie Gminy Drużbice, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i  porządku na  obszarze Gminy Drużbice.

Rozdział 2

Wymagania w  zakresie utrzymania czystości i  porządku na  terenie nieruchomości 

§2. 1.  Ustanawia  się obowiązek prowadzenia selektywnego zbierania oraz  odbierania lub przyjmowania od właścicieli nieruchomości następujących frakcji odpadów komunalnych:

1) papier;

2) metale;

3) tworzywa sztuczne;

4) szkło;

5) bioodpady;

6) opakowania wielomateriałowe;

7) przeterminowane leki;

8) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek;

9) chemikalia;

10) zużyte baterie i  akumulatory;

11) zużyty sprzęt elektryczny i  elektroniczny;

12) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

13) odpady budowlane i  rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne;

14) zużyte opony;

15) odpady tekstyliów i odzieży;

16) popiół z palenisk z gospodarstw domowych.

2. Właściciel nieruchomości udostępnia zebrane odpady komunalne wymienione w  § 2 ust. 1 pkt 1 - 6, pkt. 16 oraz  odpady niesegregowane (zmieszane), podmiotowi uprawnionemu do ich odbioru. Odpady te powinny być zbierane w pojemnikach do tego przeznaczonych na terenie nieruchomość i przekazywane odbiorcy odpadów według harmonogramu ustalonego przez niego, z częstotliwością i na zasadach określonych w regulaminie. Ponadnormatywne ilości odpadów mogą być także dostarczane we własnym zakresie do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

3. Właściciel nieruchomości przekazuje selektywnie zebrane odpady komunalne wymienione w  § 2 ust. 1 pkt 7 - 15, uprawnionym podmiotom prowadzącym punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, umieszcza je w  ogólnodostępnych pojemnikach służących do selektywnej zbiórki tego typu odpadów lub przekazuje odpowiednim podmiotom w  trybie określonym przez właściwe przepisy.

4. Dopuszcza się kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi.

5. Kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne prowadzi się:

1) w gotowych kompostownikach ogrodowych lub

2) w drewnianych kompostownikach o budowie ażurowej, wykonanych z desek lub belek, ułożonych tak, aby zapewnić dostęp powietrza do warstw kompostu lub

3) w formie pryzmy, gdzie materiał biodegradowalny układa się warstwowo.

6. Lokalizacja przydomowego kompostownika powinna być zgodna z innymi obowiązującymi przepisami prawa.

7. W przypadku zadeklarowania przez właściciela nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, właściciel taki zwolniony jest z obowiązku posiadania worka lub pojemnika na bioodpady.

8. Wyselekcjonowane odpady surowcowe, o  których mowa w  § 2 ust. 1 pkt 2, pkt 3 i pkt. 6, mogą być zbierane w  jednym pojemniku.

9. Jeżeli na  terenie nieruchomości powstają również odpady inne niż komunalne, należy je gromadzić w  sposób wyodrębniony z  odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami muszą być zgodne z  przepisami odrębnymi.

10. W pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych nie mogą być gromadzone odpady inne niż komunalne tzn. odpady powstające w  związku z  działalnością gospodarczą prowadzoną na  terenie nieruchomości.

11. Uznaje się, iż odpady określone w ust. 1 są zbierane w sposób selektywny jeżeli zostały wyodrębnione ze strumienia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, podzielone na odpowiednie frakcje odpadów, a także umieszczone w pojemnikach do tego celu przeznaczonych, w sposób określony w § 4 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów.

§3. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o pojemnikach, rozumie się przez to także worki.

§4. 1. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia z części nieruchomości służących do użytku publicznego należy uprzątnąć w  miarę możliwości na  bieżąco w celu zapobieżenia ich gromadzeniu  się w  sposób utrudniający korzystanie z  tych części nieruchomości.

2. Użyty materiał należy uprzątnąć po ustaniu przyczyny jego zastosowania oraz  w miarę możliwości zgromadzić w  zamkniętych pojemnikach w  celu powtórnego wykorzystania.

§5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami możliwe jest wyłącznie na  terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego pod  warunkiem, że:

1) będzie odbywało się na utwardzonym, szczelnym podłożu;

2) powstające ścieki odprowadzane będą do sieci kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego oraz  nie będą powodowały zanieczyszczenia gleby, terenów zieleni, lasów oraz  wód powierzchniowych.

2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą być przeprowadzane w  obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia środowiska, a  zużyte części i  materiały eksploatacyjne będą gromadzone zgodnie z  niniejszym regulaminem.

Rozdział 3

Rodzaj i  minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na  terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na  drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i  ich utrzymania w  odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i  technicznym

§6. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają wyposażenie nieruchomości w  typowe pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych odpowiadające obowiązującym normom, w  ilości zapewniającej ich nieprzepełnianie przy uwzględnieniu częstotliwości odbierania odpadów chyba, że  na  mocy uchwały Rady Gminy Drużbice  obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w  zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w  zamian za  uiszczoną opłatę za  gospodarowanie odpadami komunalnymi.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są utrzymywać pojemniki w  stanie czystości zarówno wewnętrznej jak i  zewnętrznej poprzez ich okresowe mycie i  dezynfekcję; pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony jakiejkolwiek części np. pokrywy.

3. Właściciele nieruchomości utrzymują w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsca gromadzenia odpadów, tak aby miejsca takie były wolne od odcieków, odpadów zalegających na posadzce luzem lub w workach nieprzeznaczonych do gromadzenia odpadów albo w innym miejscu poza pojemnikami.

§7. 1. Do  zbierania odpadów komunalnych przewidziane są:

1) pojemniki o  pojemności: od 0,12 m³ do 2,5 m³;

2) kontenery o  pojemności: 5,0 m³, 7,0 m³;

3) kosze uliczne o  pojemności od 0,02 m³ do 0,11 m³;

4) worki o  pojemności od 0,06 m³.

2. Odpady komunalne zmieszane należy zbierać do następujących pojemników lub kontenerów, o  minimalnej pojemności uwzględniającej następujące normy:

1) w  zabudowie jednorodzinnej i  zagrodowej – 0,03 m³ na  1 mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik o  pojemności min. 0,12 m³;

2) w  zabudowie wielorodzinnej – 0,03 m3 na  1 mieszkańca, w  pojemnikach o  pojemności min. 0,12 m3;

3) na  terenach zabudowy letniskowej – 0,03 m3 na  1 osobę przebywającą na  terenie nieruchomości, jednak co najmniej jeden pojemnik o  pojemności min. 0,12 m³;

4) w  obiektach użyteczności publicznej, zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, handlowych, przychodniach, gabinetach lekarskich, placach budowy, urządzonych targowiskach - 0,11 m³ na  każdych 10 pracowników, jednak co najmniej jeden pojemnik o  pojemności min. 0,12 m³;

5) w  żłobkach, przedszkolach, szkołach – 0,003 m³/dziecko, ucznia, pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik o  pojemności min. 0,12 m³;

6) w  lokalach gastronomicznych – 0,02 m³ na  jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden pojemnik o  pojemności min. 0,12 m³;

7) na  drogach publicznych i  pozostałych terenach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe, parkingi, itp.) - w  koszach ulicznych o  pojemności min. 0,02 m³;

8) na  terenach cmentarzy - 0,005 m³ na  jedno użytkowane miejsce grzebalne.

3. Na terenach targowisk, cmentarzy, dopuszcza  się gromadzenie odpadów komunalnych zmieszanych w  kontenerach o  pojemności 5 m³ lub 7 m³.

4. Odpady komunalne zebrane selektywnie, należy gromadzić:

1) w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej, letniskowej - w pojemnikach lub workach, o  pojemności min.0,12m³;

2) w  zabudowie wielorodzinnej - w  pojemnikach o  pojemności min. 0,12 m3;

3) w  obiektach użyteczności publicznej, żłobkach, przedszkolach, szkołach, zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, handlowych, lokalach gastronomicznych, przychodniach, gabinetach lekarskich, placach budowy, urządzonych targowiskach – w  pojemnikach lub workach o  pojemności min. 0,12 m³.

5. Frakcje odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 - 6 należy gromadzić w pojemnikach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, w sposób określony w § 4 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów.

6. Dopuszcza się możliwość gromadzenia w miesiącach listopad - marzec popiołu z gospodarstw domowych w pojemnikach wykorzystywanych poza wskazanym okresem do gromadzenia odpadów ulegających biodegradacji.

Rozdział 4

Warunki rozmieszczania pojemników

§8. 1. Pojemniki na  odpady komunalne powinny być ustawiane w  miejscach łatwo dostępnych zarówno dla  ich użytkowników jak i  dla pracowników odbiorcy odpadów oraz  w sposób niepowodujący utrudnień dla  mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2. Kosze, o  których mowa w  § 7 ust. 2 pkt 7, rozmieszcza  się w  szczególności przy oznakowanych przejściach dla  pieszych, przystankach komunikacyjnych, miejscach postojowych oraz  w miejscach o  dużym natężeniu ruchu pieszego, w  sposób niepowodujący zakłóceń w  ruchu.

Rozdział 5

Częstotliwość i  sposób pozbywania   się odpadów komunalnych i  nieczystości ciekłych z  terenu nieruchomości oraz  z  terenów przeznaczonych do użytku publicznego 

§9. 1. Pozbywanie  się odpadów komunalnych z  terenu nieruchomości oraz  z  terenów przeznaczonych do użytku publicznego winno następować w  terminach zapewniających utrzymanie właściwego stanu sanitarno - porządkowego.

2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek, w  terminie określonym w  harmonogramie, wystawić pojemniki z  odpadami przy najbliższej utwardzonej publicznej drodze dojazdowej do posesji lub pozostawić je w  nie zamkniętym, specjalnie do tego przeznaczonym miejscu dostępnym z  ulicy (pergola śmietnikowa).

§10. Ustala się minimalną częstotliwość odbierania odpadów komunalnych:

1) odpady niesegregowane (zmieszane) - w okresie od listopada do marca nie rzadziej niż raz w miesiącu oraz w okresie od kwietnia do października nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,

2) szkło – nie rzadziej niż 1 raz na trzy miesiące;

3) papier - nie rzadziej niż 1 raz na trzy miesiące;

4) tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe – nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;

5) bioodpady – w okresie od kwietnia do października, nie rzadziej niż 1 raz na dwa tygodnie;

6) popiół z palenisk gospodarstw domowych – w okresie od listopada do marca, nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;

§11. 1.  Nieczystości ciekłe należy usuwać z nieruchomości poprze zlecenie usługi uprawnionemu przedsiębiorcy z częstotliwością i w sposób gwarantując, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika bezodpływowego wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni i wód podziemnych.

2. Zabrania się użytkownikowi nieruchomości wylewania nieczystości ciekłych, zarówno na teren własnej nieruchomości, jak i na pobliskie tereny, w tym również użytku publicznego, a także ich wprowadzania do gruntu, rzek, zbiorników wodnych oraz wykorzystywania ich w rolnictwie, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej.

3. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do:

1) zapewnienia szczelności zbiorników, w których są okresowo gromadzone nieczystości ciekłe tak, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód gruntowych i ziemi;

2) zapewnienia prawidłowej pracy przydomowej oczyszczalni ścieków tak, aby oczyszczone ścieki spełniały normy określone w przepisach.

Rozdział 6

Wymagania wynikające z  wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§12. W oparciu o wojewódzki plan gospodarki odpadami podejmowane będą następujące działania obejmujące:

1) zapobieganie powstawania odpadów;

2) prowadzenie akcji edukacyjnych i informacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności promowanie i wspieranie systemu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

3) ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;

Rozdział 7

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed  zagrożeniem lub uciążliwością dla  ludzi oraz  przed  zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§13. 1. Osoby  utrzymujące zwierzęta domowe sprawują opiekę nad  tymi zwierzętami, w  taki sposób, aby zwierzęta te nie stanowiły zagrożenia dla  otoczenia oraz  nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

2. W miejscu publicznym psy mogą być wyprowadzane tylko na  smyczy i  w kagańcu chyba że, ze  względu na  rasę, wiek, stan zdrowia, cechy anatomiczne zwierzęcia byłoby to nieuzasadnione.

Rozdział 8

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na  terenach wyłączonych z  produkcji rolniczej

§14. 1. Na terenach wyłączonych z  produkcji rolniczej, z  wyjątkiem nieruchomości w  zabudowie

wielorodzinnej oraz  terenów, na  których usytuowane są budynki użyteczności publicznej, dopuszcza się

utrzymywanie zwierząt gospodarskich, pod  warunkiem:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt;

2) ograniczenia wszelkiej uciążliwości dla  środowiska, w  tym emisji będącej jej skutkiem, do obszaru

nieruchomości, na  której jest prowadzona hodowla.

2. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do gromadzenia i  usuwania odpadów związanych z  chowem zwierząt w  sposób niepowodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz  wód powierzchniowych i  podziemnych.

3. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na  ulicach, placach i  innych miejscach publicznych.

Rozdział 9

Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i  terminów jej przeprowadzania

§15. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:

1) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;

2) placówek gastronomicznych i  związanych z  prowadzeniem handlu artykułami spożywczymi;

3) zabudowane obiektami i  magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych i  gospodarki odpadami,

4) fermy hodowlane.

2. Deratyzację na terenach wymienionych w  ust. 1 należy prowadzić w terminach wynikających z  potrzeb, ale  nie rzadziej niż raz w  roku w  terminie od 1 października do 30 listopada.

Uzasadnienie

Uchwalenie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drużbice ma na celu dostosowanie zapisów do zmienionych przepisów ustawą z dnia 19 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (tj.Dz.U.2019.1579). Dlatego też za uzasadnione, ze względu na kształt systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, zapisy wynikające z przedmiotowej ustawy oraz odpowiadające potrzebom społeczności lokalnej, uznano wprowadzanie i zmodyfikowanie zapisów uchwały.

Zważywszy na to, że treść upoważnienia ustawowego nie uległa istotnym zmianom, projektowana uchwała opiera się co do zasady na sprawdzonych rozwiązaniach pochodzących z Uchwały Nr XXXVIII/398/2018 Rady Gminy Drużbice z  dnia 15 października 2018 r. w  sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i  porządku na  terenie Gminy Drużbice (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z  2018 r. poz. 5718).

Przedłożony projekt w pełni odpowiada ustawowej delegacji, dopasowując przede wszystkim obowiązujące aktualnie rozwiązania do zmienionego upoważnienia, a w pozostałym zakresie wprowadza - z nielicznymi tylko wyjątkami - rozwiązania o charakterze precyzującym i uszczegółowiającym. Zważywszy więc, że przedłożony projekt opiera się co do istoty na rozwiązaniach sprawdzonych w praktyce oraz zweryfikowanych pod względem prawnym, winien być uznany za spełniający wymagania stawiane przez prawo oraz odpowiadający na zapotrzebowania mieszkańców Gminy Drużbice oraz prowadzoną przez Gminę politykę w zakresie utrzymania czystości i porządku.

Projekt niniejszej uchwały został zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bełchatowie w dniu 03.11.2020r.