zwiń
0.0.0 w/s Regulaminu Gminnej Komisji Rozwiązywani... Wersja od:

ZARZĄDZENIE Nr 0050.76.2019

WÓJTA GMINY DRUŻBICE

z dnia 7 marca 2019 r.

w sprawie Regulaminu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym(Dz.U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.:Dz.U. z 2018 r., poz. 1000; Dz.U. z 2018 r., poz. 1349; Dz.U. z 2018 r., poz. 1432; Dz.U. z 2018 r., poz. 2500 ze zm.) w związku z art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2137; Dz.U. z 2018 r., poz. 2244), zarządza się, co następuje:

§1. Wprowadza się Regulamin Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach stanowiący załącznik do zarządzenia.

§2. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Przewodniczącemu Komisji.

§3. Traci moc Zarządzenie Nr 44/06 Wójta Gminy Drużbice z dnia 08 grudnia 2006 r. w sprawie ustalenia regulaminu działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach.

§4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Wójt Gminy Drużbice

mgrTomasz Głowacki

Regulamin

Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drużbicach

Rozdział I

Postanowienia ogólne.

§1. 1 Regulamin określa zadania, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej dalej „Komisją”.

2.  Komisja działa na podstawie:

- ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2137 z późn. zm.),

- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1030 z późn. zm.),

- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz.1390 z późn. zm.),

- Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Drużbic, zwanego dalej "Programem".

§2. 1. Komisja inicjuje działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.

2. Komisja realizuje Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Drużbice.

§3. 1. Komisję, w tym jej przewodniczącego, powołuje i odwołuje Wójt Gminy Drużbice w drodze zarządzenia. W tym samym trybie dokonywane są zmiany w składzie Komisji.

2. Komisja rozpoczyna działalność z dniem powołania.

3. Szczegółowy tryb pracy Komisji, jej strukturę wewnętrzną oraz formy pracy określa niniejszy Regulamin.

§4. Terenem działania Komisji jest Gmina Drużbice.

Rozdział II

Przedmiot działania, struktura wewnętrzna oraz formy działania Komisji.

§5. 1. Komisja realizuje zadania określone przepisami prawa, w szczególności ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz wynikające z uchwalanego corocznie przez Radę Gminy w Drużbicach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii zwanego w dalszej treści Programem .

2. Komisja współpracuje z innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu przeciwdziałania patologiom społecznym.

§6. 1. W skład Komisji wchodzą:

1) Przewodniczący Komisji

2) zastępca Przewodniczącego Komisji

3) Sekretarz Komisji

4) członkowie Komisji.

2. Członkostwo w Komisji ustaje w przypadku:

1) odwołania przez Wójta;

2) w wyniku złożonej rezygnacji;

3) śmierci członka;

4) ponadto w przypadku notorycznego uchylania się członka Komisji od wykonywania swoich obowiązków Przewodniczący może wnioskować do Wójta Gminy Drużbice o odwołanie go z Komisji.

§7. 1. W skład Gminnej Komisji wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych.

2. Na Członków Komisji można powołać również osoby nie posiadające przeszkolenia o którym mowa w ust. 1, jeśli przedstawią oświadczenie stwierdzające, że uzupełnią wymagane szkolenie w terminie 3 miesięcy od dnia powołania w skład Komisji.

§8. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący i reprezentuje Komisję na zewnątrz, a w razie jego

nieobecności Zastępca Przewodniczącego.

§9. 1. Komisja działa w pełnym składzie lub poprzez Zespoły:

1) Zespół ds. Motywowania do Leczenia,

2) Zespół ds. Kontroli Punktów Sprzedaży Alkoholu.

2. Członkowie Zespołów są wyznaczani przez Przewodniczącego Komisji spośród członków Komisji.

§10. 1. Komisja pracuje na posiedzeniach, które są zwoływane w miarę potrzeb w związku z obowiązkiem terminowej realizacji nałożonych na nią zadań.

2. Posiedzenia Komisji w pełnym składzie odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.

3. Terminy posiedzeń Komisji są ustalane przez Przewodniczącego Komisji w porozumieniu z Z-cą Przewodniczącego oraz Sekretarzem Komisji.

4. O terminach posiedzenia członków Komisji lub Zespołu powiadamia w sposób zwyczajowo przyjęty (telefonicznie lub e- mail) Przewodniczący Komisji.

5. Za udział w posiedzeniach członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie na zasadach określanych corocznie w Programie.

6. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie obecności, potwierdzonej podpisem na liście.

§11. 1. Komisja w zakresie swojej właściwości podejmuje postanowienia w formie uchwał, stanowisk i opinii.

2. Postanowienia zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji lub w razie jego nieobecności Z-cy Przewodniczącego.

§12. 1. Protokół z posiedzenia Komisji podpisuje Sekretarz Komisji lub osobą sporządzająca protokół oraz Przewodniczący Komisji lub w razie jego nieobecności Z - ca Przewodniczącego.

2. Przewodniczący Komisji lub w razie jego nieobecności Z-ca Przewodniczącego podpisuje się pod listą obecności potwierdzając tym samym jej zgodność ze stanem faktycznym.

3. Protokoły z pracy Zespołów są podpisywane przez członków Komisji w nich uczestniczących.

§13. Dokumentacja zgromadzona w wyniku prac Komisji przechowywana jest w Urzędzie Gminy Drużbice.

§14. Za organizacyjną stronę prac Komisji odpowiadają Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego oraz Sekretarz.

§15. Do zadań członków komisji należy:

1) Przewodniczący Komisji:

a) sprawuje merytoryczny nadzór nad pracami Komisji;

b) reprezentuje Komisję przed organami gminy i na zewnątrz;

c) zwołuje posiedzenia i przewodniczy posiedzeniu;

d) powiadamia członków Komisji o terminie, miejscu i ustalonym porządku posiedzenia;

e) ustala podejmowane tematy i porządek posiedzeń;

f) współpracuje z podmiotami zajmującymi się problematyką rozwiązywania problemów alkoholowych;

g) składa co roku Wójtowi Gminy oraz Komisji Socjalnej Rady Gminy sprawozdanie ze swojej działalności.

2) Zastępca Przewodniczącego Komisji:

a) wykonuje zadania przewodniczącego w przypadku jego nieobecności;

b) czuwa nad przygotowaniem posiedzeń oraz spraw na nich rozpatrywanych;

c) wykonuje inne zadania zlecone przez Przewodniczącego.

3) Sekretarz Komisji:

a) przygotowuje dokumentację spraw rozpatrywanych na danym posiedzeniu;

b) prowadzi dokumentację prowadzonych spraw;

c) sporządza protokół z posiedzenia Komisji;

d) przygotowuje dokumenty do zlecanie przeprowadzenia badań przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu oraz dokumentację w sprawach związanych z postępowaniem o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu;

e) przygotowuje dokumenty w zakresie wydawania opinii przez Komisję;

f) przygotowuje dokumentację niezbędną do przeprowadzenia kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych;

g) przygotowuje upoważnienia dla członków Komisji umożliwiających kontrolowanie punktów sprzedaży napojów alkoholowych;

h) przedkłada członkom Komisji wszystkie dokumenty wskazane przez Przewodniczącego Komisji,

i) po zakończeniu roku kalendarzowego, sekretarz Komisji zobowiązany jest do przekazania całości dokumentacji do archiwum Urzędu Gminy;

j) wykonuje inne zadania zlecone przez Przewodniczącego.

4) członkowie Komisji:

a) uczestniczą w jej pracach poprzez udział w posiedzeniach plenarnych oraz pracach Zespołów;

b) realizują zadania i inicjatywy Komisji wynikające z prowadzonych zadań;

c) podnoszą poziom swojej wiedzy poprzez uczestnictwo w szkoleniach dotyczących tematyki rozwiązywania problemów alkoholowych;

d) zobowiązanie się do zachowania tajemnicy służbowej, co do wiadomości powziętych w czasie pracy w Komisji oraz podpisanie stosownego oświadczenia o zachowaniu poufności wszelkich informacji i danych.

§16. Posiedzenia Komisji są zamknięte. Mogą brać w nich udział osoby zaproszone przez Przewodniczącego .

Rozdział III

Procedura postępowania w stosunku do osób nadużywających alkoholu.

§17. W stosunku do osób które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują powstanie okoliczności określonych w art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (rozkład życia rodzinnego, demoralizacja małoletnich, uchylanie się od pracy albo systematyczne zakłócanie spokoju lub porządku publicznego), Komisja przeprowadza postępowanie, którego celem jest udzielenie pomocy osobie dotkniętej problemem oraz jej rodzinie.

§18. 1. Postępowanie, o którym mowa w § 17 wszczyna się na wniosek strony mającej interes prawny lub ustawowo zobowiązanej do tego typu działań.

2. Wniosek można złożyć w formie pisemnej lub ustnie do protokołu.

3. Komisja ze względu na ważny interes społeczny lub rodziny, w szczególności gdy nadużywanie alkoholu jest związane z przemocą w rodzinie, w oparciu o uzyskane materiały, może wszcząć postępowanie z urzędu.

4. Mając na względzie ochronę osób wnioskujących o wszczęcie procedury, nie ujawnia się osobie objętej postępowaniem informacji dotyczących danych osoby, która złożyła wniosek.

§19. 1. Osoba, wobec której wszczyna się postępowanie, zostaje o tym powiadomiona z jednoczesnym zaproszeniem na posiedzenie Komisji lub Zespołu problemowego.

2. W przypadku niestawienia się osoby wezwanej na pierwszy termin, wyznacza się drugi termin.

§20. Wszystkie wezwania przesyła się listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru w terminie pozwalającym na doręczenie ich osobom wezwanym na 7 dni przed wyznaczonym terminem.

§21. 1. W razie zgłoszenia się osoby wezwanej na posiedzenie Komisji lub Zespołu, przeprowadza się rozmowę mającą na celu zebranie informacji odnośnie problemu wezwanego i motywuje się do podjęcia działań mających na celu jego rozwiązanie.

2. W toku prowadzonego postępowania Komisja zbiera i gromadzi materiały dotyczące okoliczności nadużywania alkoholu przez osobę, wobec której złożono wniosek.

3. Komisja, prowadząc postępowanie, może wezwać członków rodziny osoby nadużywającej alkoholu lub inne osoby mogące wnieść istotne dla sprawy informacje.

4. Z przeprowadzanych czynności sporządza się protokoły lub notatki. Członkowie Komisji zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych w zakresie przewidzianym przepisami prawa.

§22. 1. W przypadku stwierdzenia występowania, w związku z nadużywaniem przez daną osobę alkoholu, określonych w ustawie okoliczności, które uzasadniają skierowanie do biegłych celem przeprowadzenia badania wraz z wydaniem opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, osoba taka zostaje skierowana na opisane badania.

2. Zasady przeprowadzania badań i wydawania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu regulują odrębne przepisy.

§23. 1. W odniesieniu do osób uzależnionych od alkoholu, które odmawiają podjęcia działań określonych przez biegłych w wydanej opinii w przedmiocie uzależniania od alkoholu, Komisja kieruje wniosek do sądu o orzeczenie obowiązku leczenia odwykowego.

2. Wniosek, o którym mowa w ust.1 kieruje się również wobec osób, które nie przybyły na posiedzenie Komisji lub odmawiają podjęcia działań określonych przez Komisję.

3. Do wniosku o orzeczenie obowiązku leczenia dołącza się zebrane w toku postępowania materiały.

Rozdział IV

Podejmowanie działań z zakresu kontrolowania zasad i warunków korzystania przez przedsiębiorców z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

§24. 1. Kontrole punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych prowadzone są zgodnie z przepisami ustawy oraz właściwych przepisów, w tym ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

2. Kontrole punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych przeprowadzane są co najmniej razy do roku lub w zależności od potrzeb.

3. Kontrole punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych przeprowadzane są przez co najmniej dwóch upoważnionych członków Komisji, wyznaczonych przez Przewodniczącego.

4. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który winien być podpisany przez kontrolowanego i osoby przeprowadzające kontrolę.

Rozdział V

Przepisy przejściowe i końcowe.

§25. 1. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania zarządzenia w sprawie jego wprowadzenia.

2. Zmiany Regulaminu mogą nastąpić w trybie ustalonym dla jego ustanowienia.