zwiń
0.0.0 w/s wyboru metody ustalenia opłaty za gospo... Wersja od:

UCHWAŁA Nr XIII/101/2019

RADY GMINY DRUŻBICE

z dnia 17 grudnia 2019 r.

w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 i art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506, poz. 1309, poz. 1696, poz. 1815) art. 6 k ust. 1 pkt 1, ust. 2, ust. 2a pkt 1 oraz ust. 3 i art. 6 j ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010) Rada Gminy Drużbice uchwala, co następuje:

§1. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Drużbice, powstającymi na nieruchomościach zamieszkałych stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i stawki opłaty ustalonej w § 2 niniejszej uchwały.

§2. 1. Ustala stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w § 1 w wysokości 16,60 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

2. Ustala stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny w wysokości 33,20 miesięcznie.

§3. Wykonanie uchwały powierza Wójtowi Gminy Drużbice.

§4. Traci moc uchwała IV/22/2018 Rady Gminy Drużbice z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik (Dz. Urz. Woj. Łódz. z 2019 r. poz. 380).

§5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodnicząca Rady Gminy Drużbice

mgrSylwia Stelmach - Piątkowska

Uzasadnienie

Dnia 22.08.2019r. została ogłoszona ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019r. poz. 1579), która wprowadza szereg istotnych zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mają na celu, po pierwsze, wyeliminowanie możliwości ryczałtowego rozliczania przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od mieszkańców, po drugie, zachęcenie do selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Wprowadzone zmiany są bardzo obszerne. Wiele z nich generuje dodatkowe koszty funkcjonowania systemu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o czystości i porządku z gminach w brzmieniu obowiązującym od 6 września 2019 roku każdy mieszkaniec gminy został zobowiązany do zbierania odpadów powstających na nieruchomości w sposób selektywny. Zatem mieszkaniec gminy nie będzie mógł już dokonać wyboru, czy chce zbierać odpady w sposób selektywny czy też nie. Rada gminy określa stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotna wysokość stawki ustalonej przez radę gminy.

Wynagrodzenie podmiotu odbierającego i zagospodarowującego odpady jest uzależnione tylko i wyłącznie od ilości odebranych i zagospodarowanych odpadów. (tu rozstrzygnięty przetarg pokazuje, że okoliczność ta nie wpływa na obniżenie wartości dotychczasowych usług).

Gminy zostały również zobowiązane do osiągania poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych, z wyłączeniem innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne, w wysokości co najmniej: 1) 50% wagowo – za każdy rok w latach 2020–2024; 2) 55% wagowo – za każdy rok w latach 2025–2029; 3) 60% wagowo – za każdy rok w latach 2030–2034; 4) 65% wagowo – za 2035 r. i za każdy kolejny rok oraz do osiągania poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w wysokości co najmniej 70% wagowo.

Jak wynika z rozstrzygniętych postępowań przetargowych w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych w gminach o zbliżonym charakterze i liczbie ludności co w Gminie Drużbice, ceny za odbiór odpadów w związku ze zmianami w przepisach (przede wszystkim zmianą wysokości opłaty za składowanie odpadów, wzrostem cen za energię elektryczną itp.) charakteryzują się wzrostem w porównaniu do roku poprzedniego minimum o 50% (w zależności na jakim poziomie była dotychczas obowiązująca stawka).

Tak zwana „opłata marszałkowska”, czyli opłata za korzystanie ze środowiska w dużej mierze odpowiada za wzrost kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów, a przez ostatnie 4 lata wzrosła aż kilkukrotnie. W 2014 r. jednostkowa stawka opłaty dla pozostałości z sortowania wynosiła 73,60 zł za 1 tonę - obecnie opłata ta wynosi 170 zł, a w roku 2020 będzie to aż 270 zł.

Wzrost opłat środowiskowych znacząco wpływa na koszty prowadzenia działalności, a co za tym idzie przedsiębiorcy zajmujący się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów są zmuszeni przenosić część kosztów na osoby korzystające z ich usług, czyli po prostu podnosić ceny.

Biorąc pod uwagę odpady o kodzie191212 przekazywane na składowisko, to w roku 2018 dla Gminy było to 212 Mg. W roku 2019 szacuje się, że wielkość ta utrzyma się na zbliżonym poziomie. Opłata marszałkowska tylko od tych odpadów wzrośnie o ponad 20.000,00zł.

Przy stale rosnącej opłacie marszałkowskiej oraz z racji unijnych regulacji (w przyszłym roku tylko 35 procent odpadów ulegających biodegradacji będzie mogło trafić na składowiska) przedsiębiorstwa muszą poszukiwać efektywniejszych metod radzenia sobie z bioodpadami, a co za tym idzie, zainwestować w rozwój swoich instalacji. Obecnie brak technologicznie zaawansowanych instalacji do przetwarzania takiej ilości odpadów. Statystyki pokazują, że ilość zbieranych odpadów ulegających biodegradacji rośnie w zawrotnym tempie z roku na rok. Dziś frakcja bio stanowi 36,7 proc. masy wszystkich wytwarzanych odpadów komunalnych. Selektywna zbiórka odpadów każdej frakcji generuje kilkukrotne zwiększenie kosztów zbiórki z powodu konieczności dostarczania pojemników lub worków na każdy gromadzony odpad oddzielnie. Koszty podnosi również każdorazowy dojazd do posesji po te odpady. Mimo to selektywną zbiórkę trzeba prowadzić, ponieważ, zgodnie z obowiązującymi zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, muszą one uzyskiwać coraz wyższe poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów.

Na wzrost cen odbioru i zagospodarowania odpadów bardzo duży wpływ ma problem z zatrudnieniem pracowników na stanowiska kierowcy śmieciarki, ładowacza czy sortowacza odpadów. Obecnie notuje się bardzo niskie bezrobocie. Taka sytuacja na rynku pracy zmusza firmy do konkurowania wynagrodzeniem, a koszty płac są w przypadku firm usługowych ogromną częścią składową ogólnych kosztów prowadzenia działalności.

Kolejne nowelizacje ustaw związanych z odpadami nakładają na podmioty wytwarzające, zbierające oraz przetwarzające odpady szereg obowiązków, takich jak konieczność zaktualizowania posiadanych pozwoleń z zakresu gospodarki odpadami, ustanowienia zabezpieczenia roszczeń, opracowania operatu przeciwpożarowego czy wdrożenia monitoringu wizyjnego. Dostosowanie się do nowych przepisów wymaga od przedsiębiorców gospodarujących i przetwarzających odpady poniesienia znaczących kosztów (już samo wprowadzenie monitoringu wizyjnego na jednej instalacji może kosztować od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych), co w konsekwencji wpływa również na koszty odbioru odpadów, które muszą ponosić mieszkańcy.

Najistotniejszym faktem dla gmin wiejskich jest obowiązek wynikający z art. 6r ust. 3b nowelizacji ustawy, który to mówi, że w okresie od kwietnia do października częstotliwość odbierania nieselektywnych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów stanowiących odpady komunalne nie może być rzadsza niż raz na dwa tygodnie z budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Jest to czynnik o bardzo dużej wadze, wpływający znacząco na zwiększenie kosztów odbioru. Wiąże się to m.in. z wprowadzeniem dodatkowych trasówek.

Ponadto utrwala się opinia regionalnych izb obrachunkowych, że gminne systemy gospodarki odpadami co do zasady powinny być odpowiednio zbilansowane, tak aby były efektywne kosztowo i nie zachodziła potrzeba ich dodatkowego zasilania z innych środków własnych System gospodarowania odpadami komunalnymi zorganizowany przez gminę zgodnie z art. 6n ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powinien się samofinansować, co przekłada się na obowiązek ustalania wysokości ponoszonych przez mieszkańców gminy opłat na poziomie zabezpieczającym pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi

W związku z powyższym konieczne stało się dostosowanie stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych do obowiązujących przepisów.